تبیان، دستیار زندگی
یکی از عوامل موثر در تربیت فرزندان هماهنگی والدین با یکدیگر است. اختلاف نظر در این زمینه می تواند مشکلاتی را هم برای والدین و هم برای فرزندان بوجود آورد که نیازمند برطرف کردن ناهماهنگی است تا بتوانیم فرزندان موفقی داشته باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدم‌هایت را با من بردار


یکی از عوامل موثر در تربیت فرزندان هماهنگی والدین با یکدیگر است. اختلاف نظر در این زمینه می تواند مشکلاتی را هم برای والدین و هم برای فرزندان بوجود آورد که نیازمند برطرف کردن ناهماهنگی است تا بتوانیم فرزندان موفقی داشته باشیم.

خانواده

یکی از مسائل تربیتی در مورد کودک و نوجوان هماهنگی بین پدر و مادر است که بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا بسیاری از مشکلات رفتاری، تربیتی، اخلاقی و اجتماعی فرزندان به مشکلات والدین آنها مربوط است.

مشکلات والدین  ناشی از اختلاف زناشویی، اختلالات هیجانی، تفاوتهای فرهنگی، مشکلات اقتصادی، دخالتهای دیگران و غیره  ... است.  در این شرایط لازم است برای رفع مشکلات خود تلاش کنیم تا بتوانیم در نحوه فرزندپروری با یکدیگر هماهنگ تر باشیم و از  یک زندگی شاد و سالمی برخوردار شویم. البته نمی توان گفت همیشه هماهنگی کاملی بین پدر و مادر وجود دارد، لیکن هماهنگی نسبی در بسیاری از موارد امکان پذیر است.

والدین در چه اصولی باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند در تربیت فرزند خود موفق تر عمل کنند:

هماهنگی در نگرش به زندگی : هماهنگی در نگرش به زندگی یعنی اینکه فلسفه زندگی آنان چیست؟ آیا دید آنها به زندگی یکی هست و آیا کلیت زندگی و تصویری که والدین از هستی دارند تقریبا شبیه به هم است. زیرا این مسئله در نحوه زندگی افراد، نگرش آنان به زندگی و حتی تربیت فرزندان تاثیر بسزایی دارد. هر والدی دوست دارد فرزند خود را با منش و نگرش خود به زندگی تربیت کند.

هماهنگی در شیوه های فرزندپروری : گاهی ممکن است مادر از یک شیوه تربیتی و پدر از شیوه  تربیتی دیگری استفاده  کند. یعنی ممکن است یکی سخت گیر و دیگر آسان گیر باشد یا یکی قاطع و دیگری حمایت گر افراطی باشد. تفاوت در شیوه های فرزند پروری تعارض های را در تربیت فرزند بوجود می آورد. یعنی والدین در کیفیت مسئولیت سپاری، انظباطی، تشویق و تنبیه و سایر روشها با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوتها موجب مشکلاتی در رابطه و تربیت آنها         می شود آگاهی از شیوه های فرزند پروری و انتخاب درست شیوه ی فرزند پروری می تواند در حل مسئله به شما کمک کند.

هماهنگی در محتوای زندگی : این قسمت یکی از اساسی ترین بخش در زندگی زناشویی محسوب می شود. اینکه زندگی چه خصوصیاتی داشته باشد؟  یک زندگی پربار و سازنده به چه صورتی است؟ اوقات فراغت، عبادت، معاشرت، مطالعه چگونه باشد ؟ در تربیت و پرورش فرزندان چه اصولی رعایت شود؟ گاهی اختلاف والدین در تربیت فرزندان به ناهماهنگی آنان در محتوای زندگی بر می گیرد. مطالعه کردن در محتوای زندگی و کسب آگاهی از آن، به پدر و مادر کمک می کند تا در جهت تعادل گام بردارند.

هماهنگی در انتظارات: هماهنگی در انتظاراتی یعنی اینکه والدین از یکدیگر و از فرزندان چه انتظاراتی دارند. بعنوان مثال والدین از فرزندان انتظار مشابه ای در آینده دارند. همچنین انتظارات والدین از یکدیگر مشابه همان است که خودشان از خود دارند یعنی یک پدر همان انتظار را ار خود بعنوان پدر دارد که همسرش از او دارد. توجه به این موارد و گفتگوهای سازنده به شما والدین کمک می کند تا بتوانید نقطه اشتراکی در این زمینه پیدا کنید.

شایان ذکر است، تفاوتهای در تربیت فرزندان بین والدین وجود دارد، گاهی این تفاوتها می تواند مکمل یکدیگر شوند، البته  تا زمانیکه این تفاوتها به تفاهم یکدیگر لطمه وارد نکند امری عادی است. گاهی تفاوتها و پیچیدگیهای که در زندگی مشترک وجود دارد، می تواند زمینه ساز پویایی خانواده شود. اما اگر این تفاوتها زیاد است و موجب مشکلاتی در تربیت و نحوه ارتباط والدین با یکدیگر می شود باید در جهت چاره جویی و رفع آن، اقدام مناسب انجام گیرد.

هنگامی که والدین در مورد موضوعی با یکدیگر توافق ندارد می توانند با آرامش و شکیبابی بدنبال راه حلی باشند که هر دو با آن به توافق برسند و در نتیجه بتوانند در اجرای آن از یکدیگر حمایت کنند

البته نمی توان ادعا کرد که  می توان تمام عدم توافق ها را حل کرد. اما اگر هر دو والد نگاه متفاوت یکدیگر به موضوع را درک کنند و بین منابع مثبتی  که هر کدام در مورد مسئله  دارند، تعادل ایجاد کنند این تفاوتها می توانند منبعی غنی برای پویندگی و سازندگی آنان شود یعنی زمانی که آنان بتوانند به تصمیم گیری مشترک برسند از یکدیگر حمایت خواهند و این خود پیشرفت مهمی محسوب می شود.

در مسیر حل عدم هماهنگی ها هدف باید گفتگو در مورد تفاوتها، با کنترل احساسات خود  و اطمینان به یافتن  یک راه حل مشترک باشد. برای اینکه بتوانند فضای مناسبی، برای خانواده ایجاد کنند، بهتر است صبر و حوصله، شوخ طبعی و محبت را چاشنی گفتگو خود قرار دهید.

درک نگرش ها و نظرات متفاوت و بحث درباره اینکه چگونه تفاوتها در موقعیتهای مختلف بر فرزندان تاثیر می گذارد، تاثیر مهمی در حل مشکلات آنان دارد. والدین باید در عین حال سعی کنند این تفاوتها را در جلوی فرزندان مطرح نکنند بلکه زمانیکه فرزندان حضور ندارند در مورد آن با یکدیگر به نتیجه برسند. نکته مهم آن است که با وجود تفاوتها اما با حمایت یکدیگر صفا و صمیمت همچنان در محیط خانه جاری باشد. 

زهراخسروجردی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

والدین مسئول و فرزندان تن پرور

یک هدیه‌ی خاص به فرزندم

من به تو افتخار می کنم

باز مدرسه‌ام دیر شد!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.