تبیان، دستیار زندگی
از همان ابتدای پخش تصاویر مربوط به این جنگنده گمانه زنی ها در مورد ریشه های این هواپیما آغاز شد. در قسمت اول به موضوع آغاز صنعت هواپیماهای جنگنده در چین پرداختیم، در این قسمت به ادامه این مبحث می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اژدهای زرد وارد می شود (2)


از همان ابتدای پخش تصاویر مربوط به این جنگنده گمانه زنی ها در مورد ریشه های این هواپیما آغاز شد. در قسمت اول به موضوع آغاز صنعت هواپیماهای جنگنده در چین پرداختیم، در این قسمت به ادامه این مبحث می پردازیم.

بنا بر اخبار موجود در اواخر دهه 90 میلادی چینی ها برنامه ای با عنوان J-XX را آغاز کردند.هدف از این برنامه طراحی و ساخت جنگنده بومی نسل پنجم با قابلیت پنهانکاری بود. پس از رونمایی از " J-20 " منابعی در بالکان اعلام کرده اند که چین توانسته است به بخش هایی از هواپیمای تهاجمی پنهانکار "F-117 " ساخت آمریکا که در جریان عملیات این کشور بر فراز یوگوسلاوی سابق در سال 1999 ساقط شده بود دست پیدا کنند.

صادقانه باید احتمال داد که با توجه به سابقه طولانی چین در بحث سرقت تکنولوژی، به احتمال زیاد این مسئله صحیح بوده و بخش های زیادی از لاشه پرنده آمریکایی به چین رسیده است. در یک نگاه کلی " J-20 " یک تلاش از سوی چین برای ساخت جنگنده ای شبیه به اف 22 آمریکایی است. این جنگنده با بالهایی برزگ و مثلثی به شکل کاملا مشخصی از اف 22 آمریکایی بزرگ تر است. در تصاویر مقایسه ای موجود می توان به شباهت موجود بین دماغه اف 22 با جی 20 و شباهت های ورودی هوا پی برد.

تصاویر موجود نشان دهنده وجود بخش هایی مخصوص حمل مهمات در درون بدنه جی 20 است که خود نکته ای بسیار مهم برای جنگنده های پنهان کار به شمار می رود. نکاتی دیگر همچون طراحی بالهای اف 22 و جی 20 با مقدار کمی تمایل به سمت پایین نشان از شباهتهای این دو پرنده به یکدیگر است.

اژدهای زرد وارد می شود (2)

سکان های عمودی " V " شکل از دیگر خصایص مشترک دو پرنده هستند که به منظور کاهش سطح مقطع راداری در تمامی جنگنده های رادارگریز و همچنین پرنده هایی که دارای سطح مقطع راداری کمی هستند به کار رفته است. اما باید گفت که تا به امروز تنها 3 فروند از جنگنده جی 20 ساخته شده است و بنا بر نظر کارشناسان به عنوان یک بستر آزمایشی برای انواع رادارها و موتورهای بومی ساخت چین به کار خواهد رفت. بنا بر اعلام مقامات نظامی چین این هواپیما در بازه سالهای 2017 تا 2019 به تولید انبوه خواهد رسید.

در یک نگاه کلی " J-20 " یک تلاش از سوی چین برای ساخت جنگنده ای شبیه به اف 22 آمریکایی است. این جنگنده با بالهایی برزگ و مثلثی به شکل کاملا مشخصی از اف 22 آمریکایی بزرگ تر است

اما چند روز پیش به تاریخ 31 اکتبر 2012 میلادی چینی ها باردیگر جهان را شگفت زده کردند. از چند ماه قبل تصویری از یک جنگنده استتار شده که بر پشت یک کامیون در چین در حال حمل است منتشر شده و باعث حدس و گمان های زیادی در مورد جنگنده بعدی چین شده بود.

اژدهای زرد وارد می شود (2)

در این روز چینی ها تصاویری از اولین پرواز جنگنده " J-31 " خود را منتشر کردند که به شکل جالب و سوال برانگیزی به هواپیمای آمریکایی " F-35 " شبیه است. سکان عمودی " V " شکل، بالهای کوچک تر، دماغه و ورودی های هوا شبیه به اف 35 همه و همه نشان از یک الگو برداری عمیق از جنگنده آمریکایی بود. اما باید اضافه کرد که جنگنده چینی بر خلاف نمونه آمریکایی از دو موتور بهره می برد که این امکان را به نمونه چینی خواهد داد که بتواند با سرعت بیشتر و در مسافتهای طولانی تر پرواز کند.

  ادامه دارد...

بخش  دانش و زندگی تبیان

منبع:مشرق نیوز