تبیان، دستیار زندگی
پس از تلاش های بی وقفه مایکروسافت و شرکای تجاری و سخت افزاری این شرکت، نسل جدید ویندوز موسوم به ویندوز8 رسما وارد بازار شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماده‌سازی کامپیوتر برای ویندوز8


پس از تلاش های بی وقفه مایکروسافت و شرکای تجاری و سخت افزاری این شرکت، نسل جدید ویندوز موسوم به ویندوز8 رسما وارد بازار شده است. قبل از نصب سیستم‌عامل جدید، کامپیوتر خود را آماده کنید تا اطلاعات شما در زمان ارتقاء از دست نروند یا دچار مشکلات مربوط به عدم سازگاری سیستم‌عامل با سخت‌افزار فعلی کامپیورتان نشوید.

آماده‌سازی کامپیوتر برای ویندوز8

یکی از نکاتی که استیو بالمر در سخنانش به آن اشاره داشت و نکته مهمی بود، ورود مایکروسافت به تولید سخت افزارهای خودش است. نکته ای که شرکای سخت افزاری را ناراحت خواهد کرد، اما رقابت را برای رسیدن به سطح مطلوب تری از محصولات دوچندان می کند. تجربه تولید محصول بی نظیری مانند Surface که در برخورد کارشناسان همه لب به تحسین آن گشوده اند، گویا به مذاق مایکروسافت خوش آمده است و این غول نرم افزاری می خواهد باز هم شانس خود را در دنیای سخت افزار امتحان کند.

با توجه به گفته های استیو بالمر باید احتمال حضور تلفن همراه سرفیس را مد نظر داشته باشیم. شاید باز هم مایکروسافت تصمیم به خرید نوکیا بگیرد و شاید خودش به طور مستقل آنچه را در مورد تبلت سرفیس تجربه کرده به مرحله عمل برساند.

تنها با پرداخت 39.99 دلار می‌توانید ویندوز 7 فعلی خود را به ویندوز 8 ارتقاء دهید. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها با نسخه اصلی ویندوز ارائه می‌شوند پس اگر شما هم نسخه اصلی ویندوز را دارید شاید بهتر باشد به جای جستجو برای کرک ویندوز 8، نسخه اصلی آن را تهیه کنید. به هر حال مهم نیست که به چه شکلی تمایل به استفاده از ویندوز 8 دارید، مهم آن است که قبل از نصب سیستم‌عامل جدید، کامپیوتر خود را آماده کنید تا اطلاعات شما در زمان ارتقاء از دست نروند یا دچار مشکلات مربوط به عدم سازگاری سیستم‌عامل با سخت‌افزار فعلی کامپیورتان نشوید.

سازگاری کامپیوتر خود را بررسی کنید

اولین کاری که می‌بایست انجام دهید، بررسی سخت‌افزار کامپیوترتان است، حداقل‌های سخت‌افزاری موردنیاز ویندوز 8 عبارتند از:

**پردازنده: 1 گیگاهرتزی یا سریعتر

**حافظه رم: یک گیگابایت برای نسخه 32 بیتی، 2 گیگابایت برای نسخه 64 بیتی

**گرافیک: سازگار با DirectX 9

**برای استفاده از فروشگاه نرم‌افزار ویندوز، نمایشگر شما می‌بایست حداقل دارای رزولوشن 1024 در 768 پیکسل باشد، همچنین برای استفاده از برخی نرم‌افزارها و امکانات خود سیستم‌عامل حداقل رزولوشن نمایشگر باید، 1366 در 768 باشد.

برای بررسی دقیق‌تر سازگاری کامپیوتر خود با سیستم‌عامل ویندوز 8 می‌توانید به وب‌سایت مایکروسافت بخش Compatibility Center مراجعه نمایید.

آماده‌سازی کامپیوتر برای ویندوز8

درایورهای سخت‌افزار سیستم خود را دانلود کنید

ممکن است ویندوز 8 بصورت پیش‌فرض برخی از سخت‌افزارهای کامپیوتر شما را تشخیص ندهد، این موضوع معمولا برای سخت‌افزارهای خیلی قدیمی اتفاق می‌افتد. برای بررسی سازگاری کامپیوتر خود با ویندوز 8 و مشاهده سخت‌افزارهای سازگار و مشکلات احتمالی در ویندوز، از نرم‌افزار Windows 8 Upgrade Assistant استفاده کنید. برای دریافت این نرم‌افزار به صفحه Windows 8 Upgrade مراجعه نموده و سپس برروی دکمه آبی رنگ Download کلیک کنید. این نرم‌افزار حدود 5 مگابایت حجم دارد. پس از اجرای آن عملیات بررسی سازگاری کامپیوتر شما با ویندوز 8 آغاز می‌شود.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت ویندوز جدید را بعد از ورود پی سی در سال 1981 و ویندوز 95 ، بزرگترین تحول ارزیابی کرد

پس از اطلاع از درایورهای پشتیبانی نشده، باید به وب‌سایت تولیدکننده سخت‌افزار مربوطه مراجعه نموده و به دنبال درایور ویندوز 8 آن باشید.

جان تازه به کامپیوتر خود دهید

برای اینکه از حداکثر توان کامپیوتر خود در ویندوز 8 بهره ببرید بهتر است تا دستی به سر و روی آن بکشید. سعی کنید فایل‌‌های اضافی را حذف نموده و تا جای ممکن فضای خالی دیسک‌سخت را افزایش دهید. حتی بد نیست درب کیس کامپیوتر را باز نموده و داخل آن را تمیز کنید. البته حتما می‌دانید که نباید از آب و مایعات برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی استفاده کنید، بهترین راه استفاده از جاروبرقی یا دستگاه‌های تولید کننده باد است.

آماده‌سازی کامپیوتر برای ویندوز8

از فایل‌های شخصی خود بک‌آپ بگیرید

ریسک نکنید از فایل‌های شخصی خود برروی یک حافظه خارجی بک‌آپ بگیرید، تمام اسناد، موزیک، فیلم و دیگر فایل‌های خود را برروی یک هارددیسک اکسترال کپی‌کنید. اگر از نرم‌افزارهای کلاینت ایمیل مانند اوت‌لوک استفاده می‌کنید، ایمیل‌های خود را نیز فراموش نکنید و از آنها نیز بک‌آپ بگیرید. نیازی به بک‌آپ گرفتن از افزونه و تنظیمات مرورگر کروم و فایرفاکس نیست چون اگر اکانت خود را در این مرورگرها وارد کرده باشید پس از نصب مجدد آنها و لاگین کردن با اکانت خود، تمام تنظیمات، رمز‌های عبور وارد شده و افزونه‌های نصب شده، بصورت خودکار در مرورگر جدید حاضر می‌شوند.

نسخه جدید نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را دریافت کنید

تقریبا تمام نرم‌افزارهای ویندوز 7 برروی ویندوز 8 نیز اجرا می‌شوند اما الان زمان مناسبی است تا نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را نیز به آخرین نسخه بروز کنید. پس سعی کنید جدیدترین نسخه نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنید.

استیون سینوفسکی از مقامات ارشد مایکروسافت و مدیر ویندوز و ویندوز لایو،عرضه ویندوز 8 را انقلابی دوباره در تاریخ کامپیوتینگ دانست و آنرا تحولی بزرگ در پلتفورم ویندوز بعد از 17 سال دانست

رمز عبور شبکه بی‌سیم خود را به یاد آورید

از آنجایی که رمز عبور شبکه بی‌سیم را تنها یک بار وارد می‌کنیم و برای مدت طولانی بدون ورود رمز‌عبور به شبکه متصل می‌شویم. ممکن است این رمز را فراموش کنیم. پس بهتر است همین الان که به شبکه وصل هستید به فکر یادآوری رمز عبور شبکه خود باشید چون در غیراینصورت پس از نصب ویندوز 8 بدون اینترنت خواهید ماند.

از ویندوز فعلی خود یک پشتیبان کلی تهیه کنید

شاید به هر دلیلی پس از نصب ویندوز 8 یا از آن خوشتان نیامد یا با مشکل جدی روبرو شدید. در این شرایط مجبور به بازگشت به ویندوز 7 قبلی خود خواهید بود، اما اگر نسخه قبلی را بطور کامل پاک کرده باشید، زمان بسیاری از شما تلف خواهد شد تا سیستم‌عامل به همراه آنهمه نرم‌افزار را مجددا نصب کنید. پس بهتر است به کمک یکی از نرم‌افزارهای Acronis True Image یا Norton Ghost یا CloneZilla از کل درایو مربوط به سیستم‌عامل خود بک‌آپ تهیه کنید تا هر زمان که تمایل داشتید با صرف چند دقیقه وقت سیستم‌عامل قبلی خود را باز گردانید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از خبرآنلاین، زومیت، آی کلاب