تبیان، دستیار زندگی
همگانی بودن اعتقاد به مصلحی که می‌آید و جهان را سرشار از صلح، دوستی، عدالت و آبادانی می‌کند، نشانگر فطری بودن این باور است؛ زیرا چیزی که زائیدۀ شرایط خاص و محدودی باشد، نمی‌تواند عمومی و فراگیر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریشه‌یابی انتظار

انتظار


گل‌های باغ، چشم به راهند تا سایه باغبان مهربان را بر سر خود ببینند و از دستان پرمهر او آب حیات بنوشند و دل‌های مشتاق بی‌تابند تا عنایت شورآفرین باغبان هستی را لمس کنند. به راستی انتظار چه زیبا و شیرین است؛ اگر زیبایی آن در کام دل چشیده شود.

برخی شرق شناسان(1) به دنبال زمینه معرفی کردن دین اسلام، اصرار دارند اعتقاد به مهدویت و ایمان به وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را واکنشی در مقابل وضع آشفته مسلمانان در دوران سخت تاریخ اسلام معرفی کنند؛ در حالی که اعتقاد به ظهور مصلح و موعود جهانی و انتظار کشیدن برای او، ریشه در فطرت انسان دارد. هر انسانی در نهاد خویش «عشق به زیبایی»، «عشق به نیکی» و «عشق به آگاهی» دارد و به امید دستیابی به آن‌ها برای آینده تلاش می‌کند. به عبارت دیگر، عشق به تکامل، شعله جاویدانی است که سراسر وجود آدمی را فرا گرفته است؛ او می‌خواهد بیشتر بداند؛ زیبائی‌ها را بیشتر ببیند و از نیکی‌ها بیشتر بهره ببرد. این میل، ممکن است گاه کمرنگ شود ولی از میان نمی‌رود. اگر عشق و علاقه اصیلی در وجود ما ریشه دارد، دلیل بر این است که معشوق و هدف آن در جهان وجود دارد و قابل تحقق است. یعنی اگر تشنه می‌شویم و علاقه شدید به نوشیدن آب داریم، نشانه این است که آبی در جهان هستی وجود دارد وگرنه دستگاه آفرینش تشنگی آن را در وجود ما قرار نمی‌داد. در نتیجه اگر انسان‌ها در درونشان عشق به زیبایی و نیکی و دانش شعله می‌کشد و انتظار تحقق آن‌ها را در جهان آفرینش دارند، زمینه‌ای برای ارضای این نیازهای فطری باید باشد. از طرف دیگر همگانی بودن اعتقاد به مصلحی که می‌آید و جهان را سرشار از صلح، دوستی، عدالت و آبادانی می‌کند(2)، نشانگر فطری بودن این باور است؛ زیرا چیزی که زائیده شرایط خاص و محدودی باشد، نمی‌تواند عمومی و فراگیر شود.

پروردگار آدمیان وعده داده است با آمدن موعود جهانی، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، آن آینده تابناک خواهد رسید. نور و روشنایی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت و تاریکی و سیاهی از میان خواهد رفت و البته وعده خداوند تخلف بردار نیست(3).

همگانی بودن اعتقاد به مصلحی که می‌آید و جهان را سرشار از صلح، دوستی، عدالت و آبادانی می‌کند، نشانگر فطری بودن این باور است؛ زیرا چیزی که زائیده شرایط خاص و محدودی باشد، نمی‌تواند عمومی و فراگیر شود

انتظار ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  یعنی انتظار معنویت، عدالت، برادری و برابری، عمران و آبادانی زمین، امنیت و آرامش، شکوفایی عقل و دانش، رفاه و آزادی بشر و هر آنچه پیامبران الهی و پیشوایان دین مژده تحقق آن را داده‌اند(4). «أَ لَیْسَ الصُّبْحُ بِقَریبٍ»(5).

پی نوشت:

1. ر.ک: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  از صدر اسلام تا قرن سیزدهم، نوشته ‌دار مستتر، ص‌5.

2. ر.ک: موعودی که جهان در انتظار اوست، علی دوانی.

3. سوره نور، آیه 55. تذکر این که در بیش از بیست جای قرآن کریم، تخلف بردار نبودن وعده‌های الهی بیان شده است.

4. برگرفته از کتاب حکومت جهانی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  ، اثر آیت الله مکارم شیرازی.

5. سوره هود، آیه 81.

بخش مهدویت تبیان


منبع: مجله امان شماره 8

سید حسن زمانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.