تبیان، دستیار زندگی
اصغر نقی زاده متولد سال ١٣۴١ درتهران است. وی دارای مدرک فوق دیپلم بازیگری بوده و درفیلم هایی نظیر «مردی ازجنس بلور»، «آژانس شیشه ای»، «ازكرخه تا راین»و وصل نیكان ایفای نقش نموده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روی پیشانی‌ام نوشته‌اند رزمنده


اصغر نقی زاده متولد سال 1341 درتهران است. وی دارای مدرک فوق دیپلم بازیگری بوده و درفیلم هایی نظیر «مردی ازجنس بلور»، «آژانس شیشه ای»، «ازكرخه تا راین»و وصل نیكان ایفای نقش نموده است.

اصغر نقی زاده

از جمله سوابق هنری وی می توان به ایفای نقش در فیلم هایی همچون «مهاجر»(ابراهیم حاتمی کیا، 1368)، «چشم شیشه ای»(حسین قاسمی جامی، 1369)، «وصل نیکان»(ابراهیم حاتمی کیا، 137ظ )، «از کرخه تا راین»(ابراهیم حاتمی کیا، 1371)، «خاکستر سبز»(ابراهیم حاتمی کیا، 1372)، «سرزمین خورشید»(احمدرضا درویش، 1375)، «آژانس شیشه ای»(ابراهیم حاتمی کیا، 1376)، «مردی از جنس بلور»(سعید سهیلی، 1377)، «گاهی به آسمان نگاه کن»(کمال تبریزی، 1381)، «دستهای خالی»(ابوالقاسم طالبی، 1385)، «به خاطر خواهرم»(حجت الله سیفی، 1386)، «کلبه»(جواد افشار، 1387)، «ده رقمی»(همایون اسعدیان، 1387)، «جایی نزدیک زمین»(مهدی رحمانی، 1388)، «گزارش یک جشن»(ابراهیم حاتمی کیا، 1389) و «سلام بر فرشتگان»(فرزاد اژدری، 1398) اشاره کرد.

به همین دلیل مخاطبان او را بیشتر به واسطه حضورش در سینمای جنگ می‌شناسند. او این روزها بازی در سریال تلویزیونی راستش را بگو را روی آنتن شبكه یك دارد. نقی‌زاده در این سریال هم نقش یك رزمنده دوران جنگ را بازی می‌كند.

شما در طول این سال‌ها بیشتر نقش‌ رزمنده را بازی كرده‌اید. گرچه گاهی هم نقش‌هایی همچون ناظم و پاسبان را به عهده گرفته‌اید. آیا این امر تصادفی است یا علاقه شخصی‌تان باعث می‌شود چنین نقش‌هایی را بپذیرید؟

این مساله دو دلیل دارد. با خودم قراری گذاشته‌ام تا زمانی كه زنده‌ هستم نقش‌ رزمنده را بازی كنم تا یاد و خاطرات آنها را بازگو ‌كنم. دلیل دوم به كارگردانان برمی‌گردد. در ایران وقتی بازیگری نقشی را خوب بازی می‌كند، كارگردانان كمتر ریسك می‌كنند و حاضر می‌شوند ایفای یك نقش متفاوت را به او پیشنهاد بدهند. من از زمانی كه یادم می‌آید زنده‌یاد حمیده خیرآبادی نقش مادر را بازی می‌كرد. این اتفاق هم برای من افتاده است. گرچه نقش‌های پلیس، ناظم و... را هم بازی كرده‌ام، اما كمتر كارگردانی حاضر است نقشی با یك گریم متفاوت را به من پیشنهاد بدهد.

این عوامل كه باعث می‌شود شما تبدیل به یك بازیگر كلیشه‌ای شوید؟

نه، كلیشه نمی‌شوم. این قرار شخصی است كه با خودم گذاشته‌ام. دلم می‌خواهد یاد جانبازان و رزمندگان را زنده نگه دارم. دوستان جانباز هر وقت من را در خیابان می‌بینند برای ایفای چنین نقش‌هایی از من تشكر می‌كنند. البته من به دنبال تشكر نیستم، بلكه دلم می‌خواهد بازگوكننده خاطرات رزمندگان باشم.

یعنی برایتان اهمیت ندارد نقش‌های تكراری بازی كنید؟

نه، مشكلی با ایفای چنین نقش‌هایی ندارم. اگر این طور باشد پس باید از زندگی كردن با اطرافیانمان یعنی فرزند و همسرمان هم خسته شویم، چون هر روز آنها را می‌بینیم.

من از زمانی كه یادم می‌آید زنده‌یاد حمیده خیرآبادی نقش مادر را بازی می‌كرد. این اتفاق هم برای من افتاده است. گرچه نقش‌های پلیس، ناظم و... را هم بازی كرده‌ام، اما كمتر كارگردانی حاضر است نقشی با یك گریم متفاوت را به من پیشنهاد بدهد.

شما همیشه با یك تیپ ثابت نقش‌هایتان را بازی می‌كنید. چرا در بازی سعی نمی‌كنید تیپ‌تان را تغییر بدهید؟

تغییر دادن تیپ دست من نیست. طوری بازی می‌كنم كه كارگردان از من می‌خواهد. نمی‌توانم در كار كارگردان دخالت كنم. چند سال پیش برای بازی در سریال سلام در نقش استوار از من دعوت شد. كارگردان این سریال به من اعتماد كرد و من هم تلاش كردم نقش‌ام را متفاوت بازی كنم، اما اكثر نویسندگان به من می‌گویند وقتی فیلمنامه جنگی می‌نویسند تمام خصوصیات من به ذهن‌شان می‌آید و بر این اساس نقش‌ام را می‌نویسند. بنابراین من خیلی در انتخاب تیپ دخالتی ندارم.

وقتی كارگردانی از من برای بازی دعوت می‌كند، می‌گوید ما دستمزد می‌دهیم كه این نقش را برایمان بازی كنی. بنابراین بازیگر مومی در دست كارگردان است. حال كارگردانی مثل میرباقری بازیگران زیادی را دور هم جمع می‌كند و سریالی با كیفیت بالا مثل مختارنامه می‌سازد اما هستند كارگردانانی كه نمی‌توانند از بازیگران بازی خوبی بگیرند. نمی‌توان این مساله را به گردن بازیگر انداخت و فقط او را مقصر دانست.

این روزها سریال راستش را بگو از شما پخش می‌شود. در این سریال شما را در قالب تیپ‌های همیشگی‌تان می‌بینیم. بازی در این سریال برایتان چه ویژگی‌هایی داشت كه آن را قبول كردید؟

زمانی كه محمدرضا آهنج پیشنهاد بازی در این سریال را به من داد در بیمارستان بستری بودم، اما آنها به خاطر من سه ماه تصویربرداری را به تعویق انداختند تا بیماری‌ام خوب شود و بتوانم در این سریال بازی كنم. وقتی كلیت فیلمنامه را خواندم، حس كردم می‌تواند سریال خوبی شود. بنابراین با توجه به اعتمادی كه به آهنج داشتم، بازی در این سریال را پذیرفتم.

اگر قرار بود با كارگردانی كار كنم كه تا به حال تجربه همكاری با او نداشتم، مسلماً می‌گفتم فیلمنامه را برایم بفرستند و بعد از خواندن كامل فیلمنامه بازی در آن را می‌پذیرفتم.

بازی در كنار بازیگرانی چون حسن پورشیرازی و آتیلا پسیانی برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشت؟

بازی در كنار رفقا همیشه لذتبخش و شیرین است. در سریال راستش را بگو دور هم جمع شدیم و هر كدام از ما سعی كردیم وظیفه‌مان را در مقام بازیگر درست انجام بدهیم. فرقی نمی‌كند بازیگر مقابلم ایرانی باشد یا خارجی كه البته در آثاری همچون از كرخه تا راین هم تجربه بازی در كنار بازیگران خارجی را داشتم. همیشه تلاش می‌كنم نقشم را به خوبی بازی كنم تا مورد توجه مردم قرار بگیرد. در مجموع در بازی كم‌فروشی نمی‌كنم.

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع:جام جم ، سی نما