تبیان، دستیار زندگی
علی گفت: جلال آل احمد در آخرین سخنرانی خود گفت، دلم می‌خواهد فرصت داشته باشم دفترهای شعر معاصر را ورق بزنم و نشان بدهم که نیما گوشه‌ی هر صفحه‌ی این دفترها نشسته و نگران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلال درباره نیما یوشیج چه گفت؟


علی دهباشی : جلال آل احمد در آخرین سخنرانی خود گفت، دلم می‌خواهد فرصت داشته باشم دفترهای شعر معاصر را ورق بزنم و نشان بدهم که نیما گوشه‌ی هر صفحه‌ی این دفترها نشسته و نگران است.

جلال از نیما چه گفت؟

در مراسم بزرگداشت نیما یوشیج که با نمایش فیلم «دنیا خانه‌ی من است» به کارگردانی کیومرث درم‌بخش در دانشگاه تهران برگزار شد،‌ علی دهباشی - مدیرمسۆول مجله‌ی بخارا – در سخنانی گفت: قرار بود من در این برنامه کیومرث درم‌بخش‌، کارگردان «دنیا خانه‌ی من است»، را معرفی کنم، اما متأسفانه ایشان مدتی است که گرفتار بیماری هستند و نتوانستند در این برنامه حاضر شوند.

او در ادامه سخنانش متذکر شد: نیما یوشیج فرزند ادبیات مشروطه است. پیامد تحولی را که در عرصه‌ی سیاسی پیش آمد‌، می‌توان در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی‌، ادبی و اجتماعی دید. در عرصه‌ی شعر نیز نیما توانست حرکتی را که پیش از او شاعرانی چون تقی رفعت آغاز کرده بودند، به نتیجه برساند. او توانست این نوجویی و نگاه متفاوت به زندگی را در شعرش به ما عرضه کند.

دهباشی اظهار کرد: نیما یوشیج در زمان خود توان مقابله با صف کلاسیسیسم دوره‌ی خود را نداشت. سال‌ها گذشت تا او توانست پس از انتشار «افسانه» جای خود را در میان شاعران مطرح آن دوره باز کند. کسانی که به پیروی از نیما حرکت کردند و درعرصه‌ی شعر معاصر گام برداشتند، توانستند از بنیان‌گذار گام‌های جدیدتر و بلند‌تری بردارند. علت این امر این بود که نیما آغازگر بود و شاعران پس از او امکانات بیش‌تری برای کار داشتند.

او اضافه کرد: در سال 1347 کانون نویسندگان ایران در تالار فردوسی مراسم دهمین سالگرد نیما یوشیج را برگزار کرد. در آن مراسم اسماعیل شاهرودی‌، منوچهر آتشی،‌ م. آزاد و بسیاری از شاعران دیگر حاضر بودند. آخرین سخنران آن نشست جلال آل احمد بود که آخرین سخنرانی خود را ارائه کرد.

دهباشی اظهار کرد: در آن جلسه جلال آل احمد ضمن شرح تجربیات شخصی خودش از زندگی در همسایگی نیما، نکاتی را مثل این‌که او هیچ‌گاه بنده‌ی اشیا و وسایل نشد و‌ همیشه اشیا را برای زندگی کردن می‌خواست، بیان کرد و در پایان گفت، دلم می‌خواهد فرصت داشته باشم دفترهای شعر معاصر را ورق بزنم و نشان بدهم که نیما در گوشه‌ی هر صفحه‌ی این دفترها نشسته و نگران است.

در آن جلسه جلال آل احمد ضمن شرح تجربیات شخصی خودش از زندگی در همسایگی نیما، نکاتی را مثل این‌که او هیچ‌گاه بنده‌ی اشیا و وسایل نشد و‌ همیشه اشیا را برای زندگی کردن می‌خواست، بیان کرد و در پایان گفت، دلم می‌خواهد فرصت داشته باشم دفترهای شعر معاصر را ورق بزنم و نشان بدهم که نیما در گوشه‌ی هر صفحه‌ی این دفترها نشسته و نگران است.

این پژوهشگر گفت: این سخن در سال 1347 گفته شده، اما امروز پس از گذشت چندین دهه باید همین مطلب را تکرار کرد. متأسفانه شعر معاصر فارسی در یک سراشیبی قرار گرفته و دچار یک فترت شده است. علت این امر هم این است که راز ماندگاری شعرهای نیما‌، شاملو،‌ اخوان یا فروغ این است که این شاعران ارتباط خود را با سرچشمه‌های زبان حفظ کرده و با متون کلاسیک نثر و شعر آشنا بودند. این آشنایی به آن‌ها این امکان را می‌داد که بتوانند گنجینه واژگان ذهنی خود را تقویت و هنگام شعر گفتن قوی‌ترین بیان را عرضه کنند.

دهباشی افزود: این توانایی با چندین و چندباره خواندن آثار کلاسیک حاصل شده بود؛ نه با خواندن ترجمه و مجله. آن‌چه آل احمد در سال 1347 آرزو داشت که فرصت نشان دادن آن را بیابد، امروز بیش‌تر و شدیدتر از هر زمانی حس می‌شود. شاعران معاصر هرگز بدون تسلط بر سرچشمه‌های زبان فارسی، توانایی گذر از فراز دهه‌ها را نخواهند داشت.

علی دهباشی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت کار کیومرث درم‌بخش ابراز کرد: درم‌بخش بیش از 40 فیلم مستند ساخته است و جا دارد که چند روز را به نمایش کارهای او اختصاص دهیم. او در «دنیا خانه‌ی من است» به تصویری که بر اساس سروده‌های نیما به دست می‌آید، بسیار نزدیک شده است.مراسم بزرگداشت نیما یوشیج با نمایش فیلم «دنیا خانه‌ی من است» ساخته‌ی کیومرث درم‌بخش به پایان رسید.

بخش ادبیات تبیان


منبع: ایسنا