تبیان، دستیار زندگی
برخی افراد عادت دارند هنگام کار کردن با لپ تاپ، آن را روی پای خود قرار دهند. شاید شما هم این کار را انجام داده و متوجه حرارتی که از پایین آن به پوست شما می‌رسد، شده‌ باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست برشته در اثر لپ‌تاپ


برخی افراد عادت دارند هنگام کار کردن با لپ تاپ، آن را روی پاهای خود قرار دهند. شاید شما هم این کار را انجام داده و متوجه حرارتی که از پایین آن به پوست پای شما می‌رسد، شده‌ باشید. اگر شما هم چنین عادتی دارید، باید مراقب ابتلا به «نشانگان پای برشته» یا «سندرم پوست برشته» باشید.


قرار دادن لپ تاپ روی پاها

امروزه استفاده از لپ‌تاپ، نیاز روزانه بسیاری از افراد شده است و حتی جوانان و نوجوانان هم از آن به عنوان سرگرمی استفاده کرده و ساعت‌ها وقت خود را با این دستگاه سپری می‌کنند.

برخی افراد عادت دارند هنگام کار کردن با لپ تاپ، آن را روی پاهای خود قرار دهند. شاید شما هم این کار را انجام داده و متوجه حرارتی که از پایین آن به پوست پای شما می‌رسد، شده‌ باشید. اگر شما هم چنین عادتی دارید، باید مراقب ابتلا به «نشانگان پای برشته» یا «سندرم پوست برشته» باشید.

تماس طولانی‌مدت با یک منبع گرمای مادون قرمز باعث ایجاد حالت شبکه‌ای و قرمز رنگ در پوست می‌شود که همراه با یک نمای خاص تار عنکبوتی روی پوست است. ایجاد این حالت در پوست احتمال خطر بدخیمی را نیز به همراه دارد.

این نشانگان، اولین بار در انگلستان در کارگران کوره‌های ذغال‌سنگ و بعد از آن در آمریکای جنوبی، به دلیل شیوه زندگی مردم آن که همیشه در کنار شومینه می‌نشینند، دیده شد و سپس با پیشرفت شهرنشینی، بروز این مشکل در افرادی که لپ‌تاپ را روی پای خود می‌گذاشتند، توسعه پیدا کرد.

چرا پوست برشته می شود؟

علت بروز این مشکل، تماس طولانی‌مدت با یک منبع حرارتی است که منجر به تغییرات پوستی با حرارتی که در حد زیر آستانه سوختگی قرار دارد می‌شود.

تماس مداوم با دمای زیر 45 درجه سانتی‌گراد منجر به قرمزی شبکه مانندی در پوست خواهد شد که در بیشتر مواقع به صورت تیرگی ادامه پیدا می‌کند. ضایعات معمولا غیرقرینه و با احساس سوزش همراه هستند.

نشانه‌های بیماری پوست برشته، ابتدا در ران پای یک پسربچه 12 ساله که روزانه چند ساعت با لپ‌تاپ بازی می‌کرد مشاهده شد و نوعی قرمزی در ران پای او به وجود آمد. این نوع قرمزی پوست، در اثر تماس با گرما یا یک منبع نور مادون‌قرمز یا بطری آب داغ ایجاد می‌شود

در گذشته این نوع قرمزی پوست، در کارگران معدن ذغال‌سنگ یا نانواها مشاهده می‌شد و اخیرا محققان متوجه مواردی از این نوع ضایعه قرمزرنگ پوستی در کاربران لپ‌تاپ شده‌اند. البته موارد آن نادر است.

این بیماران دچار تغییر رنگ غیرقرینه پوست روی ران‌ها شده بودند.

در مورد پسربچه 12 ساله این قرمزی برای ماه‌ها باقی ماند و بیشترین میزان گرما را روی پای چپ، جایی که بیشترین تماس با لپ‌تاپ را داشته، عنوان کرده است. بیشترین میزان گرما از طریق باتری و فن تهویه لپ تاپ ایجاد می‌شود.

در موارد نادر، قرمزی مزمن منجر به بروز نوعی سرطان بدخیم پوست شود.

محققان معتقدند اگرچه مشکلات پوستی گزارش شده در مورد کار با لپ‌تاپ نادر هستند، ولی استفاده وسیع از لپ‌تاپ، تشخیص ضایعات بیشتری را در آینده هشدار می‌دهد.

پوست کودکان در معرض خطر است

همان‌طور که اشاره کردم اولین نشانه‌های این بیماری در کودک 12 ساله‌ای دیده شد که با لپ‌تاپ کار می‌کرد، پس باید در مورد کودکان و عادت‌هایی که پیدا می‌کنند دقت بیشتری کنید.

پوست حساس کودکان در معرض آسیب است و باید مراقب باشید.

گذشته از موضوع لپ‌تاپ که امروزه نوجوان‌ها را چنان برای ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند که متوجه گرمای آن روی پوستشان نیستند و حتی گاهی به دلیل بی‌حرکت ماندن‌های طولانی، دچار کمردرد هم می‌شوند، می‌خواهم فرصت را مغتنم بشمارم و هشدار دیگری هم به والدین بدهم که باز هم در مورد مراقبت‌های پوستی کودکان است.

منظورم استفاده نوجوان‌ها از لوازم آرایشی و به ویژه برنزه کردن پوست است. تمایل دخترخانم‌های 14 و 15 ساله به برنزه‌کردن پوست، آنها را در معرض سرطان پوست قرار می‌دهد و این مساله برعهده والدین است که روش‌های حفاظت از اشعه آفتاب را به بچه‌ها بیاموزند و آنها را از کارهایی که به سلامتشان ضرر می‌زند منع کنند.

والدین باید قوانینی که با سلامت بچه ها مرتبط است را جدی بگیرند.

بهتر است برای کار با لپ‌تاپ به‌خصوص در مورد کودکان که پوست حساس‌تری دارند، بیشتر مراقب بود و تا حد ممکن از پدهای ویژه حرارتی مخصوص لپ‌تاپ استفاده کرد تا آنها لپ‌تاپ را مستقیما روی پوست خود قرار ندهند.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - دکتر محمدعلی نیلفروش زاده ، متخصص پوست و مو

مطالب مرتبط:

لپ‌ تاپ را روی پای خود نگذارید

پشت رایانه اخم نکنید

20 دلیـل درد مـزمــن

تاثیر صفحه نمایش رایانه روی صورت زنان

مراقبت‌ از چشم در کار با كامپیوتر

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.