تبیان، دستیار زندگی
مرسده مانی از نویسندگانی است كه از دوره‌ی نوجوانی شروع به نوشتن كرده اما كتاب‌هایش را به تازگی به دست چاپ سپرده است. به تازگی نیز دو كتاب از این نویسنده برای نوجوانان منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرسده مانی
نویسندگی

مرسده مانی از نویسندگانی است كه از دوره‌ی نوجوانی شروع به نوشتن كرده اما كتاب‌هایش را به تازگی به دست چاپ سپرده است. به تازگی نیز دو كتاب از این نویسنده برای نوجوانان منتشر شده است. او می‌گوید یكی از كتاب‌های «ژول ورن» مرا به سوی داستان‌نویسی سوق داد.

مرسده مانی درباره‌ی خود گفت: “من در بعد از ظهر یك روز سرد دی ماه 1345 در تهران به دنیا آمدم خانه‌ی ما در جنوب شرقی تهران در خیابان پیروزی بود.”‌

وی افزود: “در خردسالی و كودكی، شعرخوانی‌های ناگهانی و فی‌البداهه و طولانی‌ام با جست و خیزهایی همراه بود و همه‌ی اهل خانه، فامیل و دیگران را به تماشا و خنده وامی‌داشت. بعضی اوقات متوقف كردن آن‌ها كه خیلی هم جدی اجرای‌شان می‌كردم برای دیگران غیرممكن می‌نمود.”‌

‌كتابی كه مرا به طور جدی به داستان‌نویسی سوق داد، یكی از كتاب‌های ژول ورن بود. این كتاب چنان مرا تقویت كرد كه كلمات همانند رودخانه‌ای پرشتاب و پرتلاطم بر روی كاغذ جاری می‌شدند و مرا از خود بی خود می‌كردند

مانی اظهار داشت: «بعد از مدتی وقفه‌ای در این زمینه پدید آمد، در سال دوم دبیرستان اولین نوشته‌ها و قطعه‌های ادبی من ظاهر شدند و گاهی هم شعر گونه‌هایی بر روی كاغذ جاری می‌شد. »

وی با بیان‌این‌كه از نوجوانی نوشتن داستان را آغاز كرده است، افزود:”‌كتابی كه مرا به طور جدی به داستان‌نویسی سوق داد، یكی از كتاب‌های ژول ورن بود. این كتاب چنان مرا تقویت كرد كه كلمات همانند رودخانه‌ای پرشتاب و پرتلاطم بر روی كاغذ جاری می‌شدند و مرا از خود بی خود می‌كردند. در ابتدا، داستان‌هایم را «اول شخص» شروع می‌كردم، بعد از مدتی كه كتاب‌های داستان‌نویسی را مطالعه می‌كردم، اول شخص در داستان‌هایم به سوی شخص و راوی مبدل شد و بیش‌تر داستان‌هایم را با این شیوه روایت كردم."

این نویسنده‌ی حوزه‌ی كودك و نوجوان بیان كرد: "موضوعات اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی اكثر موضوعات داستان‌هایم را تشكیل می‌دهند. تعداد صفحات داستان‌هایم از 4 صفحه تا 173 متغیر بود كه گاهی هم حتی شماره صفحات آن‌ها از دستم بیرون می‌رفت. از سال 1380 تاكنون چند سالی است كه به نوشتن قصه‌های مادربزرگ روی آورده‌ام."

وی اظهار كرد: «برخی از داستان‌هایم در سایت ادبی هزار و یك شب منتشر شده‌اند. پنج داستان «بی‌بی و گلدونه»، «بی‌بی و گربه‌هایش»، «ماه پیشانی و خورشید»، «دو كبوتر» و «ماهی طلایی».

مانی افزود: "در بعضی از جشنواره‌های ادبی شركت كرده‌ام. در حال حاضر حدود 130 داستان و قصه‌ی كوتاه و بلند دارم و چند نمایشنامه‌ی كوتاه و بلند و یك سناریو برای یك قسمت از سریال‌های طنز نوشته‌ام كه هنوز ساخته نشده و نزد كارگردان آن به امانت باقی مانده است."

این نویسنده‌ی حوزه‌ی كودك و نوجوان ادامه داد: “قسمتی از یكی از شعرهای بلند من به نام «ای دوست قبله‌گاه من كجاست» در جلد سوم از كتاب سه جلدی "این روشنای نزدیك"، مجموعه آثار شعرا و نویسندگان، چاپ انتشارات سخن‌گستر در مشهد به چاپ رسیده است.”‌

مانی درباره‌ی كتاب‌های كتاب‌خانه‌اش گفت: “من در كتاب‌خانه‌ام كتاب‌هایی با موضوع‌های مختلف و در رده‌های سنی گوناگون دارم. آثار تخیلی، عامیانه و عرفانی، قصه‌های قدیم ایران مثل مرزبان‌نامه، كلیله و دمنه از جمله كتاب‌هایی هستند كه در كتاب‌خانه‌ی من یافت می‌شود.”‌

مرسده مانی علاوه بر داستان‌های كودك و نوجوان در حوزه‌ی بزرگ‌سال نیز می‌نویسد. او درباره‌ی زمینه‌ی مطالعاتش گفت: «من در هر دو زمینه‌ی كودك و نوجوان و بزرگسال مطالعه دارم. اما بیش‌تر مطالعاتم در حوزه‌ی‌ ادبیات عامیانه است چون می‌خواهم بیش‌تر در این زمینه فعالیت و پیشرفت كنم.»

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: کانون پرورش فکری

مطالب مرتبط:

گفت‌وگو با داوود امیریان

کلر ژوبرت

بزرگسالانی که لباس نوجوانان را می‌پوشند

گفت و گو با بازیگر نوجوان فیلم «نارنجی پوش»

گفت‌وگو با دبیر جشنواره‌ی مادران قصه‌گو

شعرخوانی بچه‌ها، برایم مثل بستنی قیفی است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.