تبیان، دستیار زندگی
همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته‏ای در آسمانها و زمین نیست مگر این که می‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کربلا، گوهر شب چراغ زمین

کربلا مسافر تازه نمی خواهی؟


کره زمین را کره خاکی هم می گویند ،پر است از خاک، گل و گیاه و آدم و حیوانش هم همه از خاک است، اما در این کره خاکی ،خاکی هست که به خاک ارزش بخشیده است به زمین ،به عالم هستی ،خاکی که شرافت دارد. ارزشش آنچنان بالاست که خاک خانه خدا در مقابل آن هیچ است، ارزشش را از وجود نازنینی گرفته است وجوی با عظمت، فخر بشریت است بر ملَک، تبلور انسانیت است و جلوه خدا.

صحبت از خاک کربلا است، جواهر انگشتر زمین، خاکی که قطره های خون خدا بر آن چکید و به بلندای آسمان رسید و منزل آسمانیان شد. فضیلت خاک کربلا نه آنچنان است که به توصیف در آید، برای هیچ مکانی به اندازه خاک کربلا روایت به ما نرسیده است، خاک کربلا گوهر شب چراغ زمین است. برای درک عظمتش گوش جان می سپاریم به سخنان گهر بار معصومان علیهم السلام که چراکه تنها آن بزرگواران را یارای درک عظمت کربلا باشد.

بر بال فرشته وحی

از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده: هنگامى که حضرت حسین بن على علیهم السّلام نزد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بودند جبرئیل بر رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم داخل گشت و عرضه داشت:

اى محمّد ! آیا وى را دوست مى‏دارى؟

حضرت فرمودند: بلى.

عرض کرد: این حتمى است که امّت شما عن قریب او را خواهند کشت.

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم شدیدا محزون و غمگین شدند.

پس جبرئیل علیه السّلام عرضه داشت: ای رسول خدا ! آیا مى‏خواهى تربت و خاکى که وى روى آن کشته مى‏شود را ببینى؟

حضرت فرمودند: بلى.

همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته‏ای در آسمانها و زمین نیست مگر این که می‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند

... جبرئیل با بالش مقدارى از تربت کربلا را برداشت و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم آن را از وى گرفتند سپس جبرئیل به کمتر از چشم به هم زدن برگشت.

و بعد از آن رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: چه خوش تربتى هستى و چه خوش کسى است که در تو کشته مى‏شود.(کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 184)

دری رو به بهشت

چون از جنگ صفین همراه امام على علیه السلام برگشتیم، آن حضرت وارد کربلا شد. و در آن سرزمین نماز خواند. آن گاه مشتى از خاک کربلا برداشت و آنرا بوئید سپس فرمود: «واها لک یا تربة لیحشرنَّ منک قوم یدخلون الجنّة بغیر حساب»؛ آه اى خاک ! حقّا که از تو مردمانى برانگیخته شوند که بدون حساب داخل بهشت گردند.( نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 101)

شفا بر هر درد

از حضرت ابو الحسن على بن موسى الرضا صلوات اللَّه علیه از خوردن گل سوال شد. حضرت فرمودند: گل خوردن حرام است مانند خوردن میته و خون و گوشت خوک مگر خاک حضرت امام حسین صلوات اللَّه علیه که در آنست شفا از هر دردى و ایمنى است از هر خوفى. (لوامع صاحبقرانى، مشهور به شرح فقیه، ج‏8، ص: 629)

و در «موثق کالصحیح» منقول است از ابن ابى یعفور، گفت عرض نمودم به حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه علیه که بعضى خاک قبر حضرت امام حسین صلوات اللَّه علیه را مى‏خورند و شفا مى‏یابند و بعضى شفا نمى‏یابند سببش چیست؟

حضرت فرمودند: بحق آن خداوندى که بغیر از او خداوندى نیست که هر که به اعتقاد نفع خورد البته نفع مى‏یابد.(همان)

امام حسین

باغی از باغ های بهشت

حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند: موضعى که قبر حضرت امام حسین صلوات اللَّه علیه از آن روزى که مدفون شده است در آنجا باغى است از باغ هاى بهشت، و آن حضرت نیز فرمودند که موضع قبر آن حضرت صلوات اللَّه علیه دری یا روضه‏ای است از درها یا روضه هاى بهشت.(همان ص632)

زیارتگاه فرشتگان

فضل بن یحی از پدرش از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند: زیارت کنید کربلا را و آن را ترک نکنید همانا زمین کربلا بهترین اولاد انبیا را در بر دارد گرفته است. آگاه باشید که ملائکه هزار سال قبل از اینکه جدم حسین علیه السلام در آنجا دفن شود کربلا را زیارت کردند پس بکوش ای یحیی که جایت در آنجا خالی نماند. (کامل الریارات / 269 ب 88 ح 10)

همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته‏ای در آسمانها و زمین نیست مگر این که می‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند.(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 244)

برتر از کعبه

امام صادق علیه السلام فرمودند: زمین كعبه (به خود افتخار كرد و) گفت: كیست مانند من! در حالی كه خداوند خانه خویش را بر روی من بنا نمود و مردم از راه های دور به جانب من می آیند و من حرم خدا و محل امن او شده ام.

موضعى که قبر حضرت امام حسین صلوات اللَّه علیه از آن روزى که مدفون شده است در آنجا باغى است از باغ هاى بهشت، و آن حضرت نیز فرمودند که موضع قبر آن حضرت صلوات اللَّه علیه دری یا روضه‏ای است از درها یا روضه هاى بهشت

پس خداوند به او وحی نمود كه ساكت باش سوگند به عزت و جلالم كه فضیلت تو در مقایسه با آنچه به زمین كربلا عطا نموده ام نیست مگر به مقدار رطوبتی كه یك سوزن به هنگام فرو رفتن در دریا به خود می گیرد و اگر خاك كربلا نبود تو را فضیلت نمی دادم و اگر نبود آن كسی كه سرزمین كربلا او را در بر گرفته تو را نمی آفریدم و آن «خانه» را كه به آن می بالی نمی آفریدم.

پس آرام خاموش سر بزیر متواضع خاضع و خاشع باش. هرگز به زمین كربلا فخر فروشی مكن وگرنه تو را در زمین فرو می برم و در آتش جهنم سرنگونت می نمایم. (كامل الریارات /268،  ح 4 )

سجده بر نور

امام صادق علیه السلام فرمودند: سجده بر تربت قبر حضرت حسین علیه السلام تا (طبقه) هفتم زمین نورافشانی می كند و كسی كه تسبیح تربت با او باشد جزء‌ تسبیح گویان نوشته می شود اگر چه با آن تسبیح نگوید. (یابیع الحكمه 1/ 317 ح 9)

فضیلت های خاک کربلا زیادتر از آن است که در شماره آید و ما در اینجا به این اجمال بسنده می کنیم و علاقمندان را به کتب روایی ارجاع می دهیم.

امیدواریم که خداوند متعال محبّت، معرفت و شفاعت امام حسین علیه السلام را روزی همه ما گرداند و به حق مقام و آبروی شهدای مظلوم کربلا ما را هم در این محرم بیامرزد و قلم عفو بر خطاهای ما بکشد إن شاء الله تعالی .

                                                                                                                                        فاطمه محمدی بیده

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان 


منابع:

کتاب کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى

کتاب نهج البلاغه / ترجمه دشتی

لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.