تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب با طرز کار میکرومتر آشنا خواهیم شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندازه گیری با میکرومتر

اندازه گیری با میکرومتر

شاید با کلمه میکرومتر در آزمایشگاه آشنا شده باشید. میکرومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری قطر اجسام کوچک (قطر کوچک تر از 2/5 mm ) به کار می رود. این وسیله مکانیکی از یک گیره در سر آن و یک اندازه گیر پیچی در انتهای آن تشکیل شده است.

شاید خواندن عدد نشان داده شده در روی میکرومتر برای شما سخت باشد ولی در این جا یاد می گیریم که چگونه اعداد را به طور صحیح از روی میکرومتر بخوانیم. به شکل زیر دقت کنید:

اندازه گیری با میکرومتر

آیا می توانید عدد میکرومتر را بخوانید؟

خط مدرج افقی در شکل نشان دهنده ی مقدار تقریبی میلی متر یک جسم است. اگر این خطوط با فاصله یک میلی متر را بشمارید، عدد 7 را به دست می آورید. حال باید به درجه بندی عمودی توجه کرد.

اگر عدد صفر درجه عمودی دقیقا مقابل درجه افقی قرار بگیرد و درجه افقی را درست بر روی عدد قطعی خوانده شده یعنی 7 قرار گیرد، به این معناست که رقم خوانده شده، ارقام بعد از ممیز ندارد. یعنی 7/... mm  عدد قطر جسم اندازه گیری شده می باشد.

حال به این شکل دقت کنید:

اندازه گیری با میکرومتر

عدد این حالت چه قدر است؟

می بینیم که خط کش افقی دقیقا روی 7 قرار ندارد، یعنی این عدد، دارای ارقام بعد از ممیز است. خط کش افقی از صفر تا  50 درجه بندی شده که فاصله آن ها از هم، یک صدم میلی متر است، بنابراین دقت اندازه گیری با این وسیله چه قدر خواهد بود؟

حال به عدد اندازه گیری برمی گردیم. هر اندازه گیری روی خط کش افقی یک میلی متر است و شما در این شکل می بینید که عدد خط کش افقی، 7/5 میلی متر است. برای خواندن ارقام دقیق تر به خط کش عمودی نگاه می کنیم، چون در این شکل، درجه عمودی روی صفر قرار دارد؛ بنابراین رقم 7/500 دقیق ترین عدد خوانده شده با این وسیله است.

اندازه گیری با میکرومتر

عدد این اندازه گیری در این شکل چه قدر است؟

در گفتن عدد 8 که شکی نیست، اما برای خواندن ارقام بعد از ممیز، باید دقت کرد. با توجه به عدد خط کش افقی نتیجه می گیریم که عدد درست بایستی از 8/5.. بزرگ تر باشد. برای همین از خط کش عمودی کمک می گیریم. می بینید که این خط کش از صفر تا 12 حرکت کرده است و گفتیم که هر کدام از فاصله های خط کش عمودی، صدم میلی متر هستند. بنابراین عدد این خط کش عمودی، 0/120 میلی متر است؛ اگر این عدد را با عدد خط کش افقی جمع کنیم، عدد 8/620 به دست می آید. بنابراین قطر مورد نظر در این حالت 8/620 mm است.

در فلش زیر نیز می توانید این اعداد را بخوانید، اما ابتدا خودتان حدس بزنید و بعد از روی فلش زیر مطمئن شوید که درست حدس زده اید. البته در این جا خط کش افقی تغییری نمی کند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : خدیجه آلچالانلو