تبیان، دستیار زندگی
است نسل جادویی" آخرین ساخته‌ سینمایی ایرج كریمی كه هم‌اكنون در استودیو آخرین مراحل تدوین‌اش را سپری می‌كند، به گفته‌ی خودش در كنار تم اصلی فیلم، مستندی درباره‌ی هدیه‌تهرانی به عنوان یك سوپراستار است. ایرج كریمی در گفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ایرج کریمی : نسل جادویی" مستندی درباره‌ی هدیه تهرانی است

نسل جادویی" آخرین ساخته‌ سینمایی ایرج كریمی كه هم‌اكنون در استودیو آخرین مراحل تدوین‌اش را سپری می‌كند، به گفته‌ی خودش در كنار تم اصلی فیلم، مستندی درباره‌ی هدیه‌تهرانی به عنوان یك سوپراستار است.

ایرج كریمی در گفتگویی با خبرنگار هنری ایسنا می‌گوید: شیوه‌ی كاری من از فیلمهای گذشته تا "نسل جادویی" به گونه‌ای بوده است كه سناریو را در طول كار تغییر می‌دادم علت آن نیز بر می‌گردد به اینكه من خیلی به بازیگرها فكر می‌كنم و برای من شخصیت آنها مهم است. بنابراین نقش را به بازیگر نزدیك می‌كنم نه بر خلاف شیوه‌ی متعارف كه می‌كوشند تا بازیگر را به قالب نقش در بیاورند.

وی كه آخرین ساخته‌اش "نسل جادویی" هم اكنون توسط سپیده عبدالوهاب تدوین می‌شود در ادامه گفت: با توجه به اینكه من سبك خودم را دارم و در عین حال كه تم فیلم "نسل جادویی" درباره‌ی جوانان است و حرفهای خودم را در آن مطرح كردم اما از لحاظ شیوه‌ی كاری می‌توانم بگویم این فیلم، یك نوع مستند درباره‌ی هدیه‌ی تهرانی است.

كریمی توضیح داد: ایشان از جمله بازیگرانی هستند كه وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرند كاملا آن طور كه خودشان می‌خواهند به ایفای نقش می‌پردازند كه به نظر من این از ویژگیهای یك سوپراستار است كه فكر می‌كند تعیین كننده‌ی سرنوشت یك فیلم خود اوست و من با دیپلماسی به آن تن دادم، چون از یكجای كار به بعد فكر كردم اصلا "نسل جادویی" در كنار تم اصلی‌اش می‌تواند نوعی مستند درباره‌ی یك سوپراستار باشد.

برای نمونه بسیاری از دیالوگهای خانم تهرانی را من گذاشتم كه ایشان به قالب خودشان در بیاورند تا به هدف مورد نظرم نزدیك شوم. اما در اواخر كار دیگر نه تنها خانم تهرانی بلكه سایر اعضای گروه هم حتی تا این لحظه گفتگو نمی‌دانند فیلم در سكانسهای پایانی به كجا می‌رود و به چه نتیجه‌ای دارد می‌رسد. من عمدا این را نهفته نگهداشتم تا نتیجه‌ی دلخواهم را بگیرم، در حدی كه ایشان در سكانسهای پایانی اصلا جلوی دوربین بازی نمی‌كرد و شاید همراه با سایر اعضای گروه متعجب هم شده باشد كه چرا من هیچ واكنشی نسبت به این موضوع نداشتم در هر حال نتیجه‌اش را ایشان و گروه همراه با تماشاگر فیلم خواهند دید. بنابراین "نسل جادویی" یكی از تم‌های فرعی‌اش مستندی در مورد هدیه تهرانی با ویژگی‌های یك سوپراستار است.

وی درباره‌ی همكاری این بازیگر به عنوان طراح لباس نیز به ایسنا گفت: برخلاف شایعاتی كه در مورد خانم تهرانی رواج دارد كه طراحی لباس هم در قراردادشان مطالبه می‌كنند اینگونه نیست و من طراحی لباس را به ایشان تحمیل كردم چون ایشان واقعا در این زمینه بسیار خوش ذوق هستند و دیدگاه‌ هنرمندانه و خلاقانه‌ای دارند و انصافا ما نتیجه‌ی ایده‌آلی از این همكاری گرفتیم ایشان مسوولانه به عنوان طراح لباس حضور داشتند.

این كارگردان معتقد است: طراحی صحنه و لباس در فیلمهای معاصر كمتر مورد توجه قرارمی‌گیرد و فقط برای فیلمهای تاریخی این روند مورد تاكید است، بنابراین این تجربه همكاری نشان داد در فیلمهای معاصر نیز باید بر این موضوع توجه شود چون این تجربه همكاری نتیجه‌ی خوبی برای ما داشت و همچنین مشاورتهایی كه خانم تهرانی برای فیلم‌نامه دادند انصافا برای من به عنوان كارگردان بسیار موثر و درست بود.

به گزارش ایسنا، باران كوثری ، رامبد جوان ، نگار جواهریان و شاهرخ فروتنیان هم نقش‌های دیگر "نسل جادویی" را بازی می كنند. محمود كلاری مدیر فیلمبرداری و جهانگیر كوثری تهیه كننده این فیلم است.

در خلاصه داستان آمده است: "نسل جادویی" از جوانان امروز می گوید، از استعدادها، خلاقیتها و زمینه‌های زندگی، عشق جسارت و شادابی، "نسل جادویی" حدیث جوانانی است كه آینده را می‌سازند.

منبع: ایسنا