تبیان، دستیار زندگی
تبریک می‌گوییم. به دنیای بدون دود و دم و نیکوتین خوش آمدید! چه خوب کردید که خودتان را از شر این سیگار بد بوی مضر نجات دادید. به قلب و ریه‌هایتان سلام دوباره بدهید و نفس بکشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه‌ی مناسب بعد از ترک سیگار


تبریک می‌گوییم. به دنیای بدون دود و دم و نیکوتین خوش آمدید! چه خوب کردید که خودتان را از شر این سیگار بد بوی مضر نجات دادید. به قلب و ریه‌هایتان سلام دوباره بدهید و نفس بکشید.

ترک سیگار

اگر شما هم قصد ترک سیگار را دارید اما همچنان دل دل می‌کنید همین الآن پاکت سیگارتان را روانه‌ی سطل زباله کنید. به اراده‌تان ایمان داشته باشید. یادتان باشد که بعد از ترک سیگار باید به تغذیه‌تان نیز اهمیت بدهید.

حال که شما تصمیم گرفته‌اید سالم‌تر زندگی کنید تغذیه‌تان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بعد از ترک سیگار معمولاً چند کیلویی چاق می‌شوید و علاوه بر این زمانی که بدن از شر نیکوتین خلاص می‌شود نیازهای دیگری نیز پیدا می‌کند.

در این مطلب چند توصیه‌ی غذایی داریم که کمک می‌کند بدنتان جان دوباره بگیرد و شما سالم‌تر زندگی کنید. با ما همراه باشید.

ویتامین B را دریابید

حتماً بعد از ترک سیگار ویتامین B12 بیشتری مصرف کنید. به خاطر این که احساس بهتری خواهید کرد. ویتامین B12 برای سیستم عصبی شما لازم است. امکان دارد که در حین و بعد از ترک سیگار عصبی شده باشید. در این صورت این ویتامین به دادتان می‌رسد. ویتامین B12 در میگو و ماست کم چرب وجود دارد.

ویتامین C برای مقابله با بیماری‌ها

ویتامین C به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه کند. توتون باعث می‌شود که توکسین‌ها یا همان مواد سمی در بدنتان انباشته شود. زمانی که بدن به تدریج از شر سموم انباشته شده خلاص می‌شود لازم است که با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C به کمکش بشتابید. بروکلی، فلفل دلمه‌ای قرمز، پرتقال و گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنید. حتماً در طول روز حداقل یک یا دو فنجان از مواد غذایی سرشار از این ویتامین مصرف کنید.

چه می‌کند ویتامین E

ویتامین E به بدن کمک می‌کند تا به بهترین نحو از اکسیژن موجود استفاده کند. همچنین این ویتامین خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و ظاهر پوست شما را بهتر می‌کند. از مواد غذایی سرشار از ویتامین E می‌توان به تخمه‌ی آفتاب گردان، بادام، مورد صحرایی و اسفناج اشاره کرد.

میوه، سبزیجات، محصولات لبنی، نوشیدنی‌هایی مانند آب، آب‌میوه‌ها

و نوشیدنی‌های بدون کافئین سیگار را بدمزه می‌کنند. برای همین توصیه می‌کنیم

میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب بیشتری مصرف کنید

آب بنوشید

حالا که به سلامتی خودتان را از گرفتاری سیگار خلاص کرده‌اید آب بیشتری بنوشید تا بدنتان بتواند سموم و ضایعات سیگارهایی که قبلاً دود کرده‌اید را دفع کند. از این گذشته نوشیدن آب باعث می‌شود معده‌تان پر شود و کمتر به سمت خوردن بروید. در نتیجه با این روش از اضافه وزن نیز جلوگیری می‌کنید.

از این‌ها بپرهیزید

از مواد غذایی به خصوص نوشیدنی‌هایی که بعد از آن وسوسه می‌شوید تا سیگاری آتش بزنید بپرهیزید. احتمالاً قهوه این احساس را برای شما ایجاد خواهد کرد. سعی کنید تا جایی که می‌شود مصرف این نوشیدنی‌ها را محدود و یا اگر می‌توانید از نوشیدن آن خودداری کنید. می‌توانید کافئین لازم را از طریق چای یا نوشابه‌های لایت تأمین کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است که 70 درصد شرکت کننده در این پژوهش اعلام کرده‌اند گوشت، نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل مزه‌ی سیگار را دلچسب تر می‌کند و 45 درصد شرکت کننده‌ها گفته‌اند که میوه، سبزیجات، محصولات لبنی، نوشیدنی‌هایی مانند آب، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های بدون کافئین سیگار را بدمزه می‌کنند. برای همین توصیه می‌کنیم میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب بیشتری مصرف کنید. در عین حال مصرف گوشت، کافئین و غیره را کاهش دهید. تا جایی که می‌توانید ویتامین بدنتان را بالا ببرید و از چیزهایی که وسوسه‌تان می‌کند دوری کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مصرف میوه و سبزیجات به ترک سیگار کمک می‌کند

ترک سیگار بدون یک گرم اضافه وزن

نکات تغذیه ای در ترک سیگار

بهترین رژیم برای ترک اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.