تبیان، دستیار زندگی
هر ماده‌ی غذایی سالمی که می‌خوریم مواد مغذی مفیدی به بدن ما می‌رساند. زمانی که این مواد مغذی در کنار مواد مغذی دیگر مصرف می‌شود تأثیر آن چند برابر می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چی رو با چی بخوریم تا بیشتر سود کنیم؟


هر ماده‌ی غذایی سالمی که می‌خوریم مواد مغذی مفیدی به بدن ما می‌رساند. زمانی که این مواد مغذی در کنار مواد مغذی دیگر مصرف می‌شود تأثیر آن چند برابر می‌شود.

بعضی از خوردنی‌ها مکمل هم هستند و ترکیب آن‌ها ارزش غذایی‌شان را چند برابر می‌کند. در این مقاله به چند نمونه از این زوج‌های خوشمزه اشاره می‌کنیم.

پیاز و نخود

اگر می‌خواهید انرژی تمام روزتان را تأمین کنید پیاز و نخود را ترکیب کنید

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2010 در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است، ترکیبات گوگردی موجود در پیاز، سیر و تره فرنگی باعث جذب بهتر آهن و زینک موجود در دانه ها و حبوباتی مانند نخود می‌شوند.

از آنجایی که آهن به حمل اکسیژن در سلول‌های بدن کمک می‌کند کمبود آن باعث احساس خستگی و گیجی می‌شود. خانم‌ها باید دقت کنند در طول دوره‌ی عادت ماهانه خون از دست می‌دهند و باید حواسشان به میزان جذب آهن بدنشان باشد.

طرز تهیه‌ی سوپ مغذی با پیاز و نخود

این سوپ در عرض 5 دقیقه آماده و در عرض 15 دقیقه پخته می‌شود. یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید. 2 حبه سیر را له کنید و با دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید تا نرم شوند. زمانی که پیازها و سیر نرم شد 4 فنجان آب قلم به آن اضافه کنید. 400 گرم نخود پخته شده داخل مواد بریزید. می‌توانید از کنسرو نخود نیز استفاده کنید. البته باید نخودها را قبل از ریختن در ظرف بشویید تا نمک آن گرفته شود. یک عدد هویج و یک ساقه‌ی کرفس را نیز خرد کرده و به سوپتان اضافه کنید. نمک و فلفل به میزان کافی به سوپتان بزنید تا خوش طعم شود. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه مواد بپزند. روی سوپتان گشنیز خرد شده بریزید و سرو کنید.

محققان معتقدند زمانی که چند قطره لیموترش نیز به چای سبزتان می‌چکانید

ارزش چای را بالا برده‌اید. به خاطر این که همین آب لیموترش یا آب گریپ‌فروت

باعث می‌شود کاتچین چای سبز بهتر و بیشتر جذب بدنتان شود

برای سلامت قلبتان نودل یا ماکارونی سبوس دار را با بروکلی میل کنید

زمانی که کلسترول بد خون بالا می‌رود کم کم به صورت جرم‌هایی در می‌آید و به جداره های رگ‌های خونی می‌چسبد؛ و این اتفاق همان و ابتلا به بیماری‌های قلبی همان. خوشبختانه آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی از بروز این مشکلات پیشگیری می‌کند. محققان آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که روتین (روتوزین) و ویتامین C می‌توانند از اکسیده شدن کلسترول بد خون جلوگیری کنند. روتین ماده‌ای است که در گندم سیاه به وفور وجود دارد. ژاپنی‌ها نودلی دارند که به آن نودل سوبا گفته می‌شود. سوبا نوعی نودل باریک است که از گندم سیاه تهیه می‌شود، تیره رنگ و مغذی است. اگر توانستید این نوع نودل را تهیه کنید که عالی است. در غیر این صورت از نودل یا ماکارونی‌های تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده کنید. می‌دانید که ویتامین C هم در بیشتر میوه ها و سبزیجات مانند بروکلی، مرکبات و گوجه فرنگی به وفور وجود دارد.

روش تهیه

نودل ها یا اگر پیدا کردید سوبا را به روشی که در روی بسته بندی نوشته آماده کنید. دو عدد سینه‌ی مرغ بدون پوست و استخوان را پخته و به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. دو فنجان بروکلی پخته، دو عدد گوجه فرنگی رنده شده، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی فلفل قرمز و البته نمک به آن اضافه کنید. نودل های آماده شده را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. این غذا برای 4 تا 6 نفر کافی است.

زمانی که قصد خرید ماهی دارید سعی کنید ماهی آزاد بخرید. توجه داشته باشید

که 90 گرم از این ماهی حتی بیش از نیاز روزانه‌تان ویتامین D نصیبتان می‌کند

برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی ماهی آزاد را با کنجد میل کنید

زمانی که قصد خرید ماهی دارید سعی کنید ماهی آزاد بخرید. توجه داشته باشید که 90 گرم از این ماهی حتی بیش از نیاز روزانه‌تان ویتامین D نصیبتان می‌کند. نتایج پژوهشی که در Archives of Internal Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خانم‌هایی که ویتامین D و کلسیم بیشتری جذب می‌کنند به میزان 30 تا 40 درصد کمتر در معرض سندروم پیش از قاعدگی قرار می‌گیرند. بدون شک می‌دانید که محصولات لبنی حاوی کلسیم است. باید اضافه کنیم دانه‌ی کنجد، بادام و سبزیجاتی مانند کلم پیچ نیز سرشار از کلسیم هستند.

طرز تهیه‌ی ماهی کباب شده به روش فرانسوی

ورقه های ماهی بدون پوست و استخوان را در نصف فنجان آرد جود دو سر، یک عدد تخم مرغ (منبع کلسیم)، دو قاشق غذا خوری دانه‌ی کنجد، یک قاشق چای‌خوری زعفران، آب یک عدد لیموترش و مقداری فلفل سیاه بخوابانید. اجازه دهید مواد کاملاً به خورد ماهی برود. سپس ماهی‌ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه روی حرارت متوسط کباب کنید. ماهی کباب شده را با نان کامل (سبوس دار)، اسفناج و ورقه‌های گوجه فرنگی سرو کنید.

چای سبز با لیمو

برای سلامت قبلتان چای سبز را با چند قطره لیموترش میل کنید

از هر فرصت و هر امکاناتی برای سلامتی قلبتان استفاده کنید. قلب انسان ارزشمندترین گنجینه‌ی اوست. چای سبز می‌تواند به سلامت همین گنجینه‌ی با ارزش کمک کند. به خاطر اینکه چای یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام کاتچین است. بر اساس نتایج پژوهش‌های متعدد افرادی که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز می‌خورند کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند.

محققان معتقدند زمانی که چند قطره لیموترش نیز به چای سبزتان می‌چکانید ارزش چای را بالا برده‌اید. به خاطر این که همین آب لیموترش یا آب گریپ‌فروت باعث می‌شود کاتچین چای سبز بهتر و بیشتر جذب بدنتان شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چی را با چی بخوریم؟

مصرف غذاهای مختلف با یکدیگر

مواد غذایی جدید، جایگزین همیشگی‌ها

8 تا از برترین مواد غذایی دنیا

باورهای تغذیه‌ای رایج اما نادرست!

چای را با چه بنوشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.