تبیان، دستیار زندگی
توصیه اکثر متخصصان این است که تخم‌مرغ را به طور کامل مصرف کنید، چرا که 90 درصد کلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذایی کامل به نام تخم‌مرغ


توصیه اکثر متخصصان این است که تخم‌مرغ را به طور کامل مصرف کنید، چرا که 90 درصد کلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است.


تخم مرغ

شاید شما هم شنیده باشید که تخم‌مرغ ماده غذایی مضری است، ولی جالب است بدانید برخلاف گذشته که تخم‌مرغ یک ماده غذایی نامناسب تلقی می‌شد، امروزه محققان و متخصصان می‌گویند این ماده مغذی، ارزش غذایی زیادی دارد و برای سلامت بدن نیز بسیار مفید است.

بعلاوه توصیه اکثر متخصصان این است که تخم‌مرغ را به طور کامل مصرف کنید، چرا که 90 درصد کلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است.

اگر تخم‌مرغ را مضر می‌دانید و آن را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اید، دانستن نکاتی درباره این ماده مغذی ممکن است نظر شما را عوض کند و مجدداً آن را در برنامه غذایی بگنجانید. تخم‌مرغ حتی در طب سنتی کاربرد و خواص درمانی شگفت‌انگیز دارد.

منبعی سرشار از ویتامین و مواد معدنی

متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌کنند، از موادی استفاده کنید که تمام مواد مغذی را در خود جا داده باشد. تخم‌مرغ حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

برای مثال، تخم‌مرغ ویتامین B2 دارد که در فرآیندهای آنزیمی شرکت داشته و در سیکل‌های تولید انرژی بدن نقش دارد. ویتامین B12 که در این ماده مغذی وجود دارد، در فرآیندهای حیاتی بدن دخیل است و در تولید گلبول‌های قرمز خون و سلامت سیستم عصبی نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین تخم‌مرغ حاوی ویتامین A است و همان‌طور که می‌دانید، این ویتامین محلول در چربی نقش بسزایی در سلامت پوست و بینایی دارد. ویتامین E موجود در تخم‌مرغ، یک آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

از دیدگاه طب سنتی، زرده تخم‌مرغ نیم‌پز یکی از بهترین خوراکی‌ها برای نیرو بخشیدن به سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گردش خون (قلب و شریان‌ها) است.

تخم‌مرغ حاوی مواد معدنی مانند آهن، روی و فسفر است. این مواد در ساختار تمام سلول‌های بدن نقش دارد و به انتقال پیام بین سلول‌ها کمک می‌کند. کمبود این مواد اثرات بدی روی بدن دارد و باعث می‌شود فرد خیلی زود احساس خستگی و ضعف کند و تحریک‌پذیر شود.

ماده معدنی دیگری که در تخم‌مرغ یافت می‌شود، روی است. روی به رشد تمام سلول‌های بدن از جمله موها کمک می‌کند. همچنین این عنصر سیستم ایمنی را تقویت و از بدن در برابر بیماری‌ها حفاظت می‌کند. ید موجود در تخم‌مرغ نیز می‌تواند در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی شرکت کند. سلنیوم نیز نوعی آنتی‌اکسیدان است که در تخم‌مرغ وجود دارد و در مقابله با سرطان به کمک بدن می‌آید و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن با پروتئین

جالب است که ماده‌ای چنین مغذی بتواند شما را لاغر کند. پیش از انجام تحقیقات متعدد، تصور می‌شد تخم‌مرغ باعث چاقی و عوارض ناشی از آن می‌شود، ولی نتایج تحقیقات نشان داد، مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه باعث می‌شود تقریباً حدود 400 کالری، انرژی کمتر دریافت کنید. با این میزان کاهش کالری، در ماه می‌توانید حدود 3‌/‌1 کیلوگرم وزن کم کنید. به عبارتی تخم‌مرغ باعث می‌شود احساس سیری طولانی مدتی ایجاد شود و فرد به مصرف میان وعده غذایی کمتری نیاز داشته باشد. البته تخم‌مرغ مثل بیشتر مواد حیوانی، حاوی کلسترول است، ولی این به معنای مضر بودن آن نیست.

توصیه می‌شود تخم‌مرغ را به طور کامل مصرف کنید، چرا که 90 درصد کلسیم و آهن آن در زرده و نصف پروتئین آن در سفیده است.

با این که کالری تخم‌مرغ به طور متوسط 70 تا 85 کیلوکالری است، به نسبت، میزان پروتئین خوبی برای بدن فراهم می‌سازد و این ویژگی ارزش غذایی تخم‌مرغ را افزایش می‌دهد. 3 عدد تخم‌مرغ در مجموع حدود 210 تا 225 کالری دارد و حاوی 5/19 گرم پروتئین است. زنان به طور متوسط روزانه به 50 گرم پروتئین نیاز دارند. به عبارتی 3 عدد تخم‌مرغ، نیمی از نیاز پروتئین روزانه یک خانم را تأمین می‌کند. البته همان‌طور که می‌دانید، نیاز به پروتئین در افراد مختلف بسته به وزن، فعالیت و عوامل دیگر متفاوت است و توصیه می‌شود تمام نیاز ما به یک ماده مثل پروتئین، فقط از طریق یک ماده غذایی مثل تخم‌مرغ تأمین نشود.

تخم مرغ

تخم‌مرغ، دارویی مۆثر

تخم‌مرغ حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است و می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انگلیس در سال 2003 انجام شد، دختران نوجوانی که روزانه حداقل 3 عدد تخم‌مرغ مصرف می‌کنند، در بزرگ‌سالی کمتر دچار سرطان سینه می‌شوند. مصرف 2 عدد تخم‌مرغ در وعده صبحانه، نصف نیاز روزانه بدن را به این ماده تأمین می‌کند.

از دیدگاه طب سنتی، زرده تخم‌مرغ نیم‌پز یکی از بهترین خوراکی‌ها برای نیرو بخشیدن به سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گردش خون (قلب و شریان‌ها) است. کسانی که مدام در حال کار با کامپیوتر هستند، می‌توانند از این خوراکی ساده و نیروبخش بهره‌مند شوند تا به تدریج دچار ضعف سیستم عصبی، خستگی و فرسودگی آن نشوند یا حداقل از سرعت روند آن بکاهند.

یکی از دیگر اثرات معجزه‌آسای تخم‌مرغ، نقشی است که این ماده در بهبود سوختگی‌ها دارد، به طوری که در آموزش‌های مأمورین آتش‌نشانی در برخی کشورها استفاده از تخم‌مرغ گنجانده شده است.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sibesefid

مطالب مرتبط:

تبدیل تخم مرغ آب‌پز به شکل قلب

هنرنمایی با تخم مرغ (1)

هنرنمایی با تخم مرغ (2) 

نقش احساسات در زندگی تخم مرغ