تبیان، دستیار زندگی
شاید تا یک دهه پیش هر زمان که صحبت از جنگنده های چینی به میان می آمد بسیاری به یاد جنگنده های مختلف روسی می افتادند که در کشور چین به صورت تحت لیسانس تولید شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اژدهای زرد وارد می‌شود! (1)


شاید تا یک دهه پیش هر زمان که صحبت از جنگنده های چینی به میان می آمد بسیاری به یاد جنگنده های مختلف روسی می افتادند که در کشور چین به صورت تحت لیسانس تولید شده اند. باید گفت که این روند سالها در این کشور دنبال شده اما دستاوردهای چند سال اخیر چین در بخش هوانوردی نظامی نشان از یک پیشرفت جهش گونه در توانایی های نظامی این کشور است.

اژدهای زرد وارد می شود(1)

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به بحث تاریخچه هواپیماسازی در کشور چین بیاندازیم باید این گونه بگوییم که از زمان جنگ کره که جنگنده های جت میگ 15 روسی به چین تحویل شده و سپس در این کشور تولید شدند بحث صنعت هواپیمایی و ساخت جنگنده در چین آغاز شد. به طور سنتی چینی ها جنگنده های روسی مثل سری میگ و یا سوخو را در کشور خود تولید می کردند.

با تیره شدن روابط دو کشور در زمان جنگ سرد و به عبارتی شکاف افتادن بین دو ابرقدرت جهان کمونیسم، صنعت نوپای هوایی چین ضربه شدیدی را متحمل شد. این کشور از این پس با ترکیبی از توان داخلی و البته استفاده از بحثی به عنوان "جاسوسی صنعتی" سعی در بدست آوردن دانش مورد نیاز خود کرد. چینی ها از منابع مختلفی مثل کشورهای اروپایی تا نمونه های بدست آمده از هواگردهای ساقط شده آمریکایی در ویتنام برای افزایش دانش خود در زمینه هوانوردی بهره بردند. با پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی سابق دشمن قدیمی به دوستی نزدیک بدل شد. در این زمان چین در ابتدای دوره شکوفایی اقتصادی خود بود و در همین حال روسیه نیز به شدت به منابع مالی برای رسیدگی به وضیعت به هم ریخته خود نیاز داشت. در این دوران چینی ها با تولید تحت امتیاز جنگنده های سوخوی 27 روسی به اسم جی 11 توان تهاجم هوایی خود را افزایش دادند.

از زمان جنگ کره که جنگنده های جت میگ 15 روسی به چین تحویل شده و سپس در این کشور تولید شدند بحث صنعت هواپیمایی و ساخت جنگنده در چین آغاز شد

به طور سنتی نیروی هوایی چین یک نیروی دفاعی به حساب می آمد که دارای تعداد محدودی بمب افکن H-6 به عنوان نمونه بومی از بمب افکن روسی Tu 16 برای عملیات های بمباران بود که البته تهدید آنچنانی برای دشمنان چین در سالهای جنگ سرد مثل شوروی یا آمریکا به حساب نمی آمد. حجم بالای جنگنده هایی مثل سری میگ 21 نیز بیشتر جنگنده هایی برای دفاع هوایی به حساب می آمدند.

اما در دوره پس از سال 2000 میلادی و خصوصا پس از حادثه 11 سپتامبر و حضور نظامی آمریکا و ناتو در قاره آسیا، چین به سرعت به سمت تغییر در نگرش خود به سمت نیروهای نظامی خود رفت. در یک دهه اخیر چین به سرعت به سمت تقویت گسترده توان هوایی و دریایی خود رفته و دو نیروی هوایی و دریایی خود را از یک نیروی دفاعی صرف یک قوای تهاجمی با توان آفندی بسیار بالا تبدیل کرده است.

اژدهای زرد وارد می شود(1)

در سالهای اخیر کشور چین 3 دستاورد عمده در بحث هوانوردی نظامی داشته است که به ترتیب جنگنده های J-10 ، J-20 و J-31 هستند. دستاورد اولی یک جنگنده نسل 4.5 است که پس از سالها با سرمایه گذاری گسترده و کمکهای متعدد خارجی به تولید انبوه رسیده و در حال حاضر به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروی هوایی چین به حساب می آید.

اما در سال 2011 میلادی بود که چین با رونمایی از یک جنگنده با ظاهری پنهانکار باعث تعجب و تحسین بسیاری از کارشناسان هوایی در جهان شد. جنگنده " J-20 " در حقیقت به عنوان اولین جنگنده نسل پنجم چین به جهان معرفی شد.

    ادامه دارد...

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:مشرق نیوز