تبیان، دستیار زندگی
از صدر اسلام تا کنون انسانهای بسیاری جان خود را برای دین و وطن و اعتقادات خود در را خدا فدا کرده اند در بخش آتی معرفی چند تن از شهدای صدر اسلام می پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید سرخ


از صدر اسلام تا کنون انسانهای بسیاری جان خود را برای دین و وطن و اعتقادات خود در را خدا فدا کرده اند در مقاله حاضر به معرفی چند تن از شهدای صدر اسلام پرداخته ایم.

خورشید سرخ

شهید براء بن مالك انصاری

براء فرزند مالک‌انصاری برادر انس‌بن‌مالک خادم رسول‌الله (ص) بود که بعد از هجرت پیامبر (ص)، به شهر مدینه مهاجرت کرد و به دین اسلام ایمان آورد؛ گرچه براء در جنگ بدر همراه رسول‌الله (ص) نبود، اما او در تمامی جنگ‌های صدراسلام در رکاب حضرت (ص) جنگید.

از افتخارات براء، حضور در "بیعت شجره" بود و در میان مردم به چیره‌دستی در تیراندازی با کمان، مشهور بود و آوازه‌ی شجاعت و دلاوری‌هایش برای دین اسلام در جنگ یمامه و فتح شوشتر در همه‌جا پیچید.

براء نزد شیعیان یکی از راویان موثّق حدیث است و او بعد از وفات رسول‌اکرم (ص) به حضرت علی (ع) رجوع کرد و در این خصوص در جرگه‌ی " سابقین" است.

پیامبر (ص) در مدح او فرمود: « چه بسا مستضعف با کرامتی که گناهی نکرده و اگر خدا را قسم بدهد، خداوند دعایش را استجابت می‌کند و از آن یکی براء‌بن‌مالک است. »

براء‌بن‌مالک سرانجام در جنگ با ایران و فتح شهر شوشتر به سختی مجروح شد. وجود بیش از 80 زخم، توان جسمی‌اش را کاست، سپاه اسلام یک ماه به منظور مداوای براء توقّف کرد؛ اما براء صحابه‌ی رسول‌اکرم (ص) به لقاء حق پیوست و در مرکز شهر شوشتر به خاک سپرده شد.

شهید بریربن خضیر

«بریر» فرزند «خضیر همدانی مشرقی» از اعراب یمن بود و در كوفه زندگی می‌كرد. وی دارای فضائل درخشان و موقعیت علمی و اجتماعی قابل توجهی بود. از جمله مردی پارسا، عابد، شجاع، معلم، قاری قرآن، عالم و از اشراف كوفه و اصحاب امیرالمۆمنین و از تابعین (1) بود. بریر كتاب‌های متعددی نوشته همانند كتاب قضایا و احكام كه از حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) حدیث روایت كرده و كتاب‌های وی از كتب معتبر نزد علمای شیعه می‌باشد. او سخنان زیبایی در كربلا برای كفار كوفه گفت تا شاید بر آن سنگ‌‌‌‌ ‌دلان مۆثر واقع شود. بریر از مكه تا كربلا در خدمت امام (ع) بود و در روز عاشورا توسط «كعب بن جابر ازدی» و «رضی بن منقذ عبدی» یا «بحیر بن لوس» (2) به شهادت رسید. نام این شهید گران‌قدر در زیارت رجبیه ذكر شده است؛ (3) وی همانند دیگر شهدای كربلا توسط قبیله بنی اسد و امام سجاد (ع) در كنار حرم مطهر امام حسین (ع) به خاك سپرده شد.

1_ به كسانی گفته می‌شد كه از طریق اصحاب، سنت رسول (ص) را نقل كرده و بدان عمل می‌نمودند.

2_ به روایت بحارالانوار

3_ ترجمه انصار الحسین

«بسر» فرزند «زهیر ازدی» از یاران امیرمۆمنان (ع) بود. او در طول سال‌های خدمت خلفای 3 گانه حضور داشت. زمانی که جنگ صفین به دستور امام علی (ع) آغاز شد، در صف سپاهیان حضرت (ع) قرار گرفت و سرانجام در سال 37 هـ.ق در نبرد صفین توسط سپاهیان معاویه به شهادت رسید.

شهید بسر بن زهیر ازدی

«بسر» فرزند «زهیر ازدی» از یاران امیرمۆمنان (ع) بود. او در طول سال‌های خدمت خلفای 3 گانه حضور داشت. زمانی که جنگ صفین به دستور امام علی (ع) آغاز شد، در صف سپاهیان حضرت (ع) قرار گرفت و سرانجام در سال 37 هـ.ق در نبرد صفین توسط سپاهیان معاویه به شهادت رسید.

شهید بشربن براء

بشر فرزند «براء بن معرور» و «خلیده» دختر «قیس بن ثابت» از خاندان کعب بن سلمه بود، او در بیعت عقبه به اسلام ایمان آورد، پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه میان او و «واقد بن عبدالله» پیمان برادری بست او در جنگ‌های بدر، احد، خندق، در رکاب رسول اکرم (ص) جنگید. وی در زمان صلح حدیبیه همراه پیامبر (ص)‌ بود، بشر مقام ارجمندی نزد حضرت (ص) داشت به گونه‌ای یکبار از افراد قبیله «بنی سلمه» پرسید: «سالار شما کیست؟» گفتند: «جد بن قیس» که مردی بخیل است، حضرت (ص) به آنان فرمودند: «هیچ دردی بدتر از بخل نیست». از امروز سالار شما بشر بن براء است، بشر پس از شرکت در جنگ خیبر در سال هفتم هجرت توسط غذای زهرآلود زنی یهودی به نام زینب بنت حارث به مسموم و به شهادت رسید. برخی از مورخین معتقدند، که او همان روز به شهادت رسیده است،‌ اما گروهی دیگر بر این عقیده‌اند او به علت مسمومیت یک سال بستری بود، سپس به شهادت رسید.

شهید بشربن عمرو حضرمی

«بشربن عمرو بن الاحدوث حضرمی» (1) از اهالی حضرموت كشور یمن و منسوب به قبیله "کنده" بوده است. او فضایل و سوابق درخشانی دارد؛ به طوری كه انسانی پایدار، بصیر، باوفا و جزو تابعین محسوب می‌شده و پسرانی داشته كه به جنگاوری معروف بوده‌اند.

«بشر» در نبرد كربلا به همراه فرزندانش به یاری ابا عبدا... (ع) شتافت، اما در روز عاشورا امام (ع) به خاطر اسارت فرزندش به او اجازه دادند كه نبرد را ترك كند. ناگهان «بشر» از جای برخاست و عرض كرد: «درندگان مرا زنده زنده بخورند، اگر تو را رها سازم و بروم و برای رفتن از تو مركبی بخواهم و تو را با كمی یار تنها گذاشته، خود آسوده خاطر بازگردم! هرگز چنین نخواهد شد».

پس با اجازه حضرت وارد میدان نبرد شد و فرمود: «ای نفس! امروز خدای رحمان را ملاقات می‌كنی و به پاداش‌های زیادی جزا داده می‌شوی. ای نفس! بی‌تابی نكن، هر چیزی در این دنیا فانی است، صبر كردن در نزد خداوند متعال بهتر و ثواب زیادتری دارد.»

او به همراه «سوید بن عمرو» از آخرین یاران امام (ع) بودند، كه در لحظات پایانی جنگ شهد شیرین شهادت را نوشیدند. ‌آرامگاه این شهید گرانقدر در سرزمین كربلا و در كنار حرم مطهر ابا عبدا... قرار دارد. نام وی در زیارت رجبیه، بشر و شبیر آمده است. (2)

1_ او همان بشیربن عمرو

2- به نقل از كتاب برمدار عشق

بشیر انصاری از یاران باوفای رسول‌اکرم (ص) بود او در سال چهارم هجرت به همراه هفتاد تن از قاریان قرآن به دستور رسول‌الله (ص) جهت آموزش قرآن از مدینه خارج شد، اما در کنار چاه معونه توسط «قبیله بنی‌عامر» و هم‌پیمانانش به شهادت رسید.

شهید بشیر انصاری

بشیر انصاری از یاران باوفای رسول‌اکرم (ص) بود او در سال چهارم هجرت به همراه هفتاد تن از قاریان قرآن به دستور رسول‌الله (ص) جهت آموزش قرآن از مدینه خارج شد، اما در کنار چاه معونه توسط «قبیله بنی‌عامر» و هم‌پیمانانش به شهادت رسید.

شهید بكر بن حی بن تیم الله

«بكر» فرزند «حی بن تیم الله بن ثعلبه» از یاران صدیق حسین بن علی (ع) به شمار می‌رفت. او كه امامت امام حسن (ع) را درك كرده بود و ظلم معاویه و فرزندش را بر خاندان عصمت دیده بود، در جنگ كربلا به یاری سیدالشهدا (ع) شتافت. بكر در روز عاشورای سال 61 ه.ق توسط لشكر كوفه به شهادت رسید. مزار پاكش در كربلا قرار دارد.

شهید بكر بن هوذه

بکر فرزند «هوذه» از افراد قبیله نخع و یاران امیرمۆمنان (ع) بود او در سال 37 ه.ق در نبرد صفین توسط لشگریان شام به شهادت رسید.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: شهیددستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.