تبیان، دستیار زندگی
معاون امور هنری وزارت ارشاد در اظهارات اخیر خود خبر داد که برنامه‌های رعایت عفاف و پوشش در آقایان از سال 92 عملیاتی می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح"شیما"برای لباس آقایان اجرا می‌شود


معاون امور هنری وزارت ارشاد در اظهارات اخیر خود خبر داد که برنامه‌های رعایت عفاف و پوشش در آقایان از سال 92 عملیاتی می‌شود.

حمید شاه آبادی ضمن اعلام این خبر گفت: بسیاری از پوشش‌های آقایان با شاخصه‌های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد. از سویی بسیاری از کالاهای وارداتی هم تناسبی با فرهنگ ما ندارند اما متاسفانه در جامعه رواج زیادی یافته‌اند.

لباس اقایان

مسئله پوشش و حجاب از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از مهم ترین سرفصل هایی بود که مورد توجه مسئولان قرار گرفت. پوشش بهنجار هم با توجه به دوره زمانی، تعاریف متفاوتی داشت و گهگاه این تعاریف به دلیل رویکردهای سلیقه ای به افراط و تفریط کشیده می شد.

این اختلافات تعاریف از پوشش بهنجار به خصوص برای آقایان به گونه ای بود که وقتی از پوششی که مثلا 25 سال پیش نابهنجار تلقی می شد، آگاه می شویم، با توجه به وضعیت فعلی به نظرمان  تعجب آور می آید. مثلا زمانی که پوشیدن پیراهن آستین کوتاه برای آقایان جرم محسوب می شد و اگر مردی در معابر عمومی با لباس آستین کوتاه حاضر می شد، با برخورد نیروهای انتظامی آن زمان روبرو می شد. اما با گذشت زمان تعاریف لباس مناسب تغییرات بسیاری پیدا کرد و دیگر پوشش هایی که در سالهای دور نامناسب تلقی می شدند، بهنجار محسوب شدند.

سال های پایان دهه 70 اما با تغییرات گسترده ای در پوشش چه در خانم ها و چه در اقایان همراه بود. زمانی که پوشش هایی در میان خانم ها و اقایان سطح شهر دیده می شد که هیچ ربطی به ارزش های دینی و عرفی مردم نداشت. این اتفاقات باعث شد که مسئولین به چاره ای برای این رفتارهای اجتماعی نابهنجار بیندیشند و در این راستا در چهارم مرداد ماه سال 1384 راهبرد‌های گسترش فرهنگ عفاف وحجاب در پانصدو شصت و ششمین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در 46 ماده به تصویب رسید.

گروه مد و لباس وزارت ارشاد تصمیم به برگزاری نمایشگاهی با نام نمایشگاه مد و لباس اسلامی گرفت و این نمایشگاه در سال 89 برای اولین بار برگزار شد و پس از آن هم نمایشگاه بعدی مد و لباس در سال 90. اما در این نمایشگاه ها تنها به نمایش لباس های زنانه می پرداختند و تنها چیزی که راهی به نمایشگاه های مد و لباس نداشت، پوشش مردانه ایرانی و اسلامی بود

بر اساس این قانون وظایف و فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در زمینه حجاب مقرر شد تا اولویت ‌قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی و ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری کشور مشخص شود.

از دیگر موارد ذکر شده در این قانون عفاف و حجاب سال 84 ایجاد مراکز و موسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارایه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در زمینه بین افراد، وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه، گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه، اصالت‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب و رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسوولان حکومتی و خانواده‌های آنان و نظارتی بر تولید مدل های اسلامی بود.

لباس اقایان

در ادامه نیروی انتظامی گشت هایی را برای برخورد با مظاهر بدپوششی در سطح شهر به راه انداخت با نام گشت ارشاد که برخی برخوردهای افراطی و تفریطی این گشت ها اعتراضات بسیاری را در هم پی داشت. گشت های ارشاد که سال 84 کار خود را در معابر و امکان عمومی شهر تهران و پس از آن سایر شهرها اغاز کردند، بیشتر در ماه های گرم سال فعال بودند. اما پس از مدتی مصادیقی هم برای بد پوششی های زمستانی مطرح شد و گشت ها در فصول سرد سال هم مهمان خیابان ها بودند.

در ادامه گروه مد و لباس وزارت ارشاد تصمیم به برگزاری نمایشگاهی با نام نمایشگاه مد و لباس اسلامی گرفت و این نمایشگاه در سال 89 برای اولین بار برگزار شد و پس از آن هم نمایشگاه بعدی مد و لباس در سال 90. اما در این نمایشگاه ها تنها به نمایش لباس های زنانه می پرداختند و تنها چیزی که راهی به نمایشگاه های مد و لباس نداشت، پوشش مردانه ایرانی و اسلامی بود. این مسئله اعتراضاتی را هم در میان رسانه ها در پی داشت که چطور است خانم ها باید در محیط های اجتماعی پوشش متناسب با فرهنگ داشته باشند اما این مسئله برای اقایان مصداق ندارند و آنها برای انتخاب  پوشش با محدودیتی روبرو نیستند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار داشته است که: لباس آقایان باید ساماندهی شود و طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی (شیما) در مورد لباس آقایان هم اجرایی شود و لباس‌هایی که شناسه دارند در جامعه رواج پیدا کنند

نهادینه کردن فرهنگ پوشش اسلامی برای آقایان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در اظهارات اخر اما این شائبه را که نظارتی بر پوشش آقایان وجود ندارد بیان کرده و اظهار داشته که: پوشش بهنجار آقایان را باید به گونه‌ای در جامعه نهادینه کرد که اثر وضعی آن در پوشش جامعه دیده شود. این در حالی است که این روزها جوانان برای انتخاب لباس های خود بیش از هر چیز شبکه های ماهواره ای را مد نظر قرار می دهند  به دنبال این هستند که مد امسال اروپا چیست تا در بوتیک های شهرستان به دنبال معادلهایش بگردند. اما در اینکه در این میان ارشاد چگونه می خواهد الگوهای ایرانی و اسلامی را در میان مردم نهادینه کند، به نظر کار دشواری می اید و باید منتظر ماند و دید که ارشاد در این میدان چقدر می تواند موفق باشد.

طرح شناسه یکپارچه سازی در مورد لباس آقایان هم اجرایی می شود

لباس اقایان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار داشته است که: لباس آقایان باید ساماندهی شود و طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی (شیما) در مورد لباس آقایان هم اجرایی شود و لباس‌هایی که شناسه دارند در جامعه رواج پیدا کنند.

سرمایه گذاری روی مدل های اسلامی مردانه باید انجام شود

شاه آبادی خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی متعدد باید لباس‌ها را بررسی کنند و مواردی مبنای سرمایه‌گذاری قرار گیرند که مولفه‌های اسلامی و ایرانی را داشته باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید که نتیجه کار ساماندهی مد و لباس آقایان به کجا می رسد و ایا از این پس شاهد مدل های ایرانی و اسلامی پوشاک مردانه در بوتیک ها و مرکز خرید سطح شهر هستیم یا اینکه مدل های پوشاک ایران و اسلامی مردانه هم مانند نمونه های زنانه آن به نمایشگاه ها محدود می شود و رد پایشان هم به پاساژهای شهر نمی رسید.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط:

دیدنی ها: پکیج‌ آرایشی مردانه؟!

این نسخه ویروسی است؛نزدیک نشوید!

آقایان ابرو تیغ زده بخوانند