تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از خانواده‌ها، متناسب با دانش باغبانی و توان كشاورزی و باغداری خود به كمك گل‌ و گیاهان مختلف به فضای خانه زیبایی و طراوت خاصی می‌بخشند تا هم از دیدن آن لذت ببرند و هم از حضور در چنین محیطی، احساس نشاط و شادابی كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان خانه را برای سرما آماده كنید


بسیاری از خانواده‌ها، متناسب با دانش باغبانی و توان كشاورزی و باغداری خود به كمك گل‌ و گیاهان مختلف به فضای خانه زیبایی و طراوت خاصی می‌بخشند تا هم از دیدن آن لذت ببرند و هم از حضور در چنین محیطی، احساس نشاط و شادابی كنند.برای همین هم در بعضی از خانه‌ها فضایی جدا برای نگهداری گل و گیاه در نظر گرفته می‌شود.

گیاهان آپارتمانی

در این خانه‌ها، گلدان‌ها یا بوته‌های گل در فضایی مانند حیاط یا گلخانه جای داده می‌شود و اعضای خانواده می‌توانند آنها را پرورش دهند و تكثیر كنند. اما در اغلب خانه‌ها چنین فضایی وجود ندارد و صاحبخانه باید از گلدان‌های كوچك و بزرگ استفاده كند؛ گلدان‌هایی كه می‌تواند طراوت باغچه‌های سبز را به داخل خانه‌ها بیاورد. البته، نگهداری از گل‌ها و گیاهان هم كار چندان آسانی نیست و برای این‌كه گیاهان شاداب و بانشاطی داشته باشید باید به آنها توجه كنید؛ باید بدانید گیاهان خانه شما از چه نوعی‌ است؟ چقدر باید به آنها آب بدهید و به چه میزانی نور نیاز دارند؟ و... حالا كه هوا كم‌كم سرد شده و فصل پاییز هم از راه رسیده است، باید به گیاهان رسیدگی كنید تا همیشه سرحال و شاداب بمانند؛ پس از گیاهای‌تان در برابر سرما محافظت كرده و آنها را برای فصل‌های سرد آماده كنید.

گیاهان را كنار بخاری نگذارید

وقتی موضوع مراقبت از گیاهان در برابر سرما مطرح می‌شود، بعضی‌ها فكر می‌كنند گیاهان هم باید مانند انسان‌ها در فضایی گرم نگهداری شوند تا آسیبی به آنها نرسد؛ اما حواستان باشد به هیچ‌وجه گیاهان را در فصل‌های سرد سال كنار وسایل گرم‌كننده مانند بخاری و شوفاژ قرار ندهید؛ چون اگر گل و گیاه در فضایی خیلی گرم بماند، پژمرده شده و خراب خواهد شد.

در ضمن، گیاهان را در مكان‌هایی كه سر راه افراد بویژه بچه‌هاست نگذارید. علاوه بر این، در فصل‌های سرد سال باید به گیاهان كمتر آب بدهید و هنگامی كه می‌بینید خاكشان هنوز خیس و نمناك است، از این كار دست بردارید چون آب دادن زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و آن را از بین می‌برد.

خاك گلدان‌ها را بموقع عوض كنید

خیلی‌ها اصلا به فكر تعویض خاك گلدان‌هایشان نیستند و تصور می‌كنند همان خاك اولیه برای گیاه مناسب است؛ در حالی كه باید حتما یك مرتبه در سال خاك گلدان‌ها عوض شود. همچنین اگر حجم گلدان برای گیاه‌تان كوچك است، گلدان بزرگ‌تری برای آن تهیه كنید و همراه خاك جدید مقداری كود گیاهی هم به آن بدهید؛ البته حواستان باشد هر گیاهی به نوعی خاص از خاك و كود نیاز دارد. پس هنگامی كه می‌خواهید كود مورد نیاز را برای گیاه بخرید، دقت داشته باشید كه كود مناسبی انتخاب شود، ضمن این‌كه نحوه استفاده از آن را نیز از فروشنده بپرسید.

از گیاهان حساس محافظت كنید

گیاهان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ بعضی از آنها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و آنها را باید در حیاط یا پشت پنجره‌ها نگهداری كنید، به عنوان مثال گل شمعدانی از این نوع گل‌هاست كه نمی‌توان آن  را در فضای بسته نگهداری كرد.

بنابراین یادتان باشد در فصل زمستان و هنگامی كه هوا سرد است، باید از این گیاهان محافظت كنید. اگر می‌توانید در سرما آنها را به داخل خانه بیاورید و در جایی كه خیلی سرد یا گرم نیست، از آنها نگهداری كنید.

پس می‌توان گفت، گیاهان ظریف‌تر را باید در گلدان نگهداری كرد تا وقتی هوا سرد شد، براحتی آنها را جابه‌جا كنید. بنابراین خوب است برای حیاط هم گیاهانی مقاوم انتخاب كنید كه بخوبی در شرایط آب و هوایی سخت نیز دوام بیاورند.

مراقب بامبوها باشید

حتما تا به حال گیاه بامبو را دیده‌اید؛ این گیاه بسیار زیباست و نگهداری از آن هم كار چندان دشواری نیست. پس از تهیه بامبوها، آنها را در گلدانی شیشه‌ای قرار دهید؛ این گیاه به خاك نیاز ندارد و فقط باید مقداری آب درون گلدان آن بریزید.

دقت داشته باشید هر قدر آب درون گلدان باشد، گیاه نیز از همان نقطه ریشه می‌زند؛ پس فقط ده تا 15 سانتی‌متر آب داخل گلدان بریزید و آب آن را هم عوض نكنید. وقتی آب گلدان كم می‌شود، باید مقداری آب درون گلدان بریزید تا دوباره آب مورد نیازش تامین شود. نكته دیگر در مورد بامبو این است كه شیوه نگهداری از آن در فصل‌های مختلف سال، چندان تفاوتی ندارد و فقط باید در مكانی مناسب قرار بگیرد؛ مكانی كه نور مستقیم نداشته و گیاه در سایه روشن باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط:

سرسبزی در خانه ی شما

حیاتش وابسته به آب است

طبیعت در چهاردیواری خانه

رموزی برای باغچه داران

بهانه دیگه بسه

سبز بمانید

با گل ها به آرامی رفتار کن!

روش نگهداری گل های مختلف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.