تبیان، دستیار زندگی

لوپوس با بثورات پوستی به شکل پروانه

لوپوس نوعی اختلال و بیماری سیستم ایمنی بدن است. یکی از نشانه‌های مهم آن بثورات پوستی پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه صورت فرد می‌باشد. به طور معمول، بثورات در معرض نور آفتاب، بدتر می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوپوس  ، بیماری خودایمنی بدن  ، بثورات پوستی به شکل پروانه ،

بیماری لوپوس می‌تواند قسمت های مختلفی از بدن را درگیر کند، مثل پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه‌ها و مغز.

 

علایم و نشانه‌های لوپوس

- خستگی و تب

- درد مفاصل و سفتی و ورم آنها

- راش پروانه‌ای شکل در صورت (روی پل بینی و گونه‌ها)

- ضایعات پوستی 

- انگشتان دست و پا در هوای سرد و یا در اثر استرس، سرد و سفیدرنگ می‌شوند (پدیده رینود)

 - تنگی نفس  

- درد قفسه سینه    

- خشکی چشم  

- سرگیجه  

- کاهش حافظه

- سرفه همراه با خلط خونی

- سردردهای غیرمعمول و مداوم

- حالت تهوع و استفراغ

- احساس ناراحتی و درد دائمی در شکم

- ورم پاها

- ورم پلک‌ها

- وجود خون در ادرار

سعی کنید در صورت ابتلا به این بیماری، از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. نورخورشید سبب می‌شود تا دستگاه ایمنی سخت‌تر کار کند

 

علایم زیر در خانم ها بسیار شایع تر است:

 - التهاب:  درد مزمن مفاصل و عضلات از اولین علایم آن است.

- خستگی و تب

- جوش: جوش‌های قرمز رنگ که اغلب خارش ندارند و ممکن است حتی روی پوست سر فرد مبتلا به وجود آیند.

 

چگونه بثورات پوستی را درمان کنیم؟

1- ابتدا باید اطلاعات کلی درباره علایم بیماری لوپوس داشته باشید. بثورات پروانه‌ای شکل بر روی پل بینی و گونه‌ها که معمولا به رنگ قرمز هستند، از جمله علائم آن است. معمولا این بثورات در شرایط عادی خارش ندارند، اما با در معرض نور خورشید، بدتر می‌شوند.

 

2- به پزشک متخصص مراجعه کنید و علایم خود را بگویید. پزشک متخصص با معاینه بدنی و انجام یک سری آزمایش‌ها (مثل آزمایش خون،) نوع بیماری شما را تشخیص می دهد.

 

3- تحت درمان قرار بگیرید. با تشخیص پزشک ممکن است کرم های استروئیدی برای شما تجویز شود. از آنجا که در اثر مصرف طولانی‌مدت کرم‌های استروئیدی، بافت عضلانی تخریب می‌شود، باید این کرم‌ها با تجویز پزشک و در شکل‌های خفیف مصرف شوند. کرم‌های استروئیدی اغلب به کاهش خارش کمک می‌کنند و در برخی موارد، التهاب ناشی از بثورات پوستی را کاهش می‌دهند.

 

4- سعی کنید در صورت ابتلا به این بیماری، از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. نورخورشید سبب می‌شود تا دستگاه ایمنی سخت تر کار کند. از سوی دیگر اختلالات دستگاه ایمنی، سبب آسیب به بافت سالم بدن خود می‌شود. از این رو، بثورات پوستی را  بر روی صورت بر جای گذاشت.

 

5- از پوست خود محافظت کنید. حتما از کرم های ضد آفتاب با SPF  بالای 30 استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کلاه‌های لبه دار در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

 

6- سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. از یک رژیم غذایی سالم و کامل با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و با فیبر بالا استفاده کنید. از مصرف موادی مانند الکل و نیکوتین اجتناب کنید. حتی المقدور از استرس دوری کنید. از ویتامین‌ها  و مکمل هایی که پزشک متخصص برای شما تجویز کرده است، استفاده کنید. حداقل شب ها 8 ساعت خواب کافی داشته باشید. ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید و به مقدار فراوان در طی شبانه روز، آب بنوشید.

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مهم است که نیاز فوری به تشخیص قطعی پزشک و شروع درمان دارد. به دلیل مشابه بودن علایم لوپوس با سایر بیماری‌های پوستی، تشخیص این بیماری سخت است و تنها باید برای تشخیص، به پزشک متخصص ماهر مراجعه نمود. در صورت تشخیص این بیماری در شما و یا نزدیکان خود، راه درمان قطعی را پیش بگیرید

 

چگونه می‌توان لوپوس را درمان کرد؟

1- افراد مبتلا به این بیماری باید بدانند که لوپوس یک بیماری است که به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. یکی از راه‌های مفید در کنترل این بیماری، پرهیز از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و مقابله با استرس و فشار عصبی می باشد.

 

2- استفاده از داروهای ضد التهاب استروئیدی (با تجویز پزشک متخصص) مانند آسپیرین و ایبوبروفن برای کاهش دردهای ناشی از لوپوس موثرند.

 

3- از قرارگیری در نزدیکی افرادی که به بیماری‌های مسری و عفونی مثل آنفلوآنزا مبتلا هستند، اجتناب کنید. لوپوس مقاومت بدن را نسبت به عفونت ها  کاهش می دهد و زمینه مناسب را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها آماده می‌کند.

 

4- ورزش کردن برای جلوگیری از تبدیل عضلات شما به عضلاتی ضعیف و ناکارآمد بسیار موثر است. ورزش های شدید انجام ندهید، زیرا ممکن است علایم لوپوس در اثر ورزش شدید، بدتر شود.

 

5- به طورمنظم، آزمایش‌ها و معاینات پزشکی را انجام دهید. این کار در جلوگیری از گسترش لوپوس به سایر اندام های اصلی بدن نقش مهمی دارد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.