تبیان، دستیار زندگی
ل فیلم جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم «پشت پرده مه» شركت ‌كننده در بخش مسابقه‌ی سینمای ایران در جشنواره‌ی فیلم فجر بدون حضور كارگردان آن پرویز شیخ‌طادی، در سینما صحرا برگزار شد. ایسنا- محمد خزاعی تهیه‌كننده‌ی این فیلم، با بیان اینكه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد و بررسی فیلم سینمایی «پشت پرده مه»

لیست عوامل فیلم 

جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم «پشت پرده مه» شركت ‌كننده در بخش مسابقه‌ی سینمای ایران در جشنواره‌ی فیلم فجر بدون حضور كارگردان آن پرویز شیخ‌طادی، در سینما صحرا برگزار شد.

ایسنا- محمد خزاعی تهیه‌كننده‌ی این فیلم، با بیان اینكه فیلم « پشت پرده مه » یكی از ارزانترین فیلم‌هایی است كه تاكنون ساخته شده است اظهار كرد: ما در ابتدا قصد داشتیم این فیلم را بصورت 35 كار كنیم و طرحمان را به جاهای مختلفی مثل مجمع سینمای كودك بردیم و بالاخره با سیما فیلم به نتیجه رسیدیم، فیلم را بصورت دیجیتال گرفتیم و در نهایت به 35 تبدیل كردیم.

رزیتا غفاری، بازیگر فیلم هم درباره ارتباط برقرار كردن با یك كودك ناشنوا گفت: علیرضا را در اولین جلسه‌ای كه دیدم من را شناخت و سعی داشت بگوید من را می‌شناسد و این كار من را خیلی راحت‌تر كرد. برای كارگردان كار هم خیلی مهم بود تا این كودك با بازیگر نقش مادر ارتباط برقرار كند به نظر من علیرضا واقعا باهوش و استعداد است.

ناصر محمود‌كلایه مدیر فیلمبرداری این فیلم، در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاریك بودن بعضی از صحنه‌های فیلم، علت آنرا تبدیل دیجیتال به 35 خواند و گفت: من خودم شخصاً مخالف این هستم كه بصورت ویدئویی فیلمبرداری شود و بعد به 35 تبدیل گردد. در واقع امكانات ایران برای این كار مناسب نیست.

به گزارش ایسنا محمد‌تقی فهیم منتقد حاضر در جلسه هم با اظهار نظر درباره این فیلم اظهار داشت: شیخ‌طادی نشان داده كارگردانی است كه با مدیوم این كار كاملاً آشنا است و در دومین فیلمش هم به یك ساختار درست رسیده و خیلی ساده برشی از زندگی را بیان كرده است.

وی افزود: سوژه این فیلم در ابتدا تكراری و بویژه مثل فیلم « رنگ خدا » جلوه می‌كند اما وقتی به جلو می‌رویم می‌بینیم كه واقعا متفاوت است و می‌خواهد پیام و موضوعی جدید را خلق كند. همچنین این فیلم فرصتی است تا یادی از بازی‌های خوب جهانگیر الماسی در دهه 60 كند كه می‌تواند با پشت پرده مه دوباره احیا شود.

در ادامه جلسه خزاعی با اشاره به سناریوی اولیه‌ی این فیلم گفت: سناریو اول طرحی از رضا میركریمی بود كه به سریال بچه‌های مدرسه همت شبیه به نظر می رسید سناریو توسط شیخ طادی و حسین یادگاری تا 8 بار بازنویسی شد تا به این شكل رسید. در تیتراژ فیلم هم با نظر خود میركریمی نام ایشان را با عنوان طراح سناریو آورده‌ایم.

وی در پایان صحبت‌های خود، با انتقاد از عدم حضور پشت پرده مه در بخش معناگرا جشنواره، تصریح كرد: با این تعاریفی كه در چند روز گذشته از سینمای معناگرا خواندم فیلم ما هم جزو آن محسوب می‌شد و نفهمیدیم چرا در آن بخش جا نگرفت. امیدوارم به مفاهیمی در سینمای معناگرا برسیم تا بگوییم فلان فیلم جزو آن هست یا نه.

در این نشست كارگردان فیلم به علت بیماری همسرش در مراسم حضور نداشت و محمد امامی صدابردار و علیرضا شیخ‌الاسلامی بازیگر خردسال ناشنوای فیلم از دیگر حاضران در جلسه بودند.