تبیان، دستیار زندگی
این روزها که مجلس در انتظار آمدن رئیس جمهور به پشت تریبون خود است هنوز واکنش ها به این طرح ادامه دارد در زیر آخرین اظهارات آیت اله جنتی، غلامعلی حداد عادل، زاکانی و ایت الله علم الهدی را مرورو می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین واکنش‌ها به سوال از رئیس جمهور


این روزها که مجلس در انتظار آمدن رئیس جمهور به پشت تریبون خود است هنوز واکنش ها به این طرح ادامه دارد در زیر آخرین اظهارات آیت اله جنتی، غلامعلی حداد عادل، زاکانی و ایت الله علم الهدی را مرورو می کنیم.

احمدی نژاد در مجلس

 سوال از رییس‌جمهور، دوستانه باشد

دبیر شورای نگهبان  در خطبه های نماز جمعه با  اشاره به موضوع طرح سوال از رییس‌جمهور گفت: در این که این موضوع حق قانونی نمایندگان مجلس است و قانون اساسی هم به نمایندگان چنین اجازه‌ای داده، بحثی نیست و این مورد به‌جا و اصلش محفوظ است اما در شرایط فعلی باید دید که طرح این بحث چقدر به مصلحت است؟ من این موضوع را به خود آقایان واگذار می‌کنم تا آن‌ها خودشان در این مورد فکر کنند.

جنتی با بیان اینکه "باید ببینیم دشمن از این موضوع چگونه بهره‌برداری خواهد کرد؛ آیا آن‌ها بحث اختلاف قوا را مطرح نمی‌کنند و این موضوع دشمن شادکن نیست؟"، خاطرنشان کرد: اگر هم احیانا قرار شد رییس‌جمهور دعوت شود و به مجلس بیاید، بحث جنگ و جدال نیست بلکه بحث سوال است. البته معتقدم نمایندگان می‌توانستند در جلسه غیررسمی و خصوصی سوال کنند و جواب بگیرند. حال اگر هم می‌خواهند در جلسه علنی سوالی کنند، اختیار خودشان است اما باید دوستانه باشد و نباید کینه‌ورزی شود و همچنین نباید کاری شود که خلاف اخلاق اسلامی و وحدتی باشد که همه برایش سینه می‌زنند.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس به خاطر لبیک به مقام معظم رهبری و تاکید بر مساله وحدت اظهار کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر، مشکل اقتصادی است. این مشکل، مشکلی است که دشمن روی آن انگشت گذاشته و به ما فشار می‌آورد و می‌خواهد مردم را از پای درآورد و قدرت نظام را بشکند. بنابراین همه باید روی این مسائل فکر کنند و مسائل حاشیه‌ای را به مسائل اصلی تبدیل نکنند.

در این که این موضوع حق قانونی نمایندگان مجلس است و قانون اساسی هم به نمایندگان چنین اجازه‌ای داده، بحثی نیست و این مورد به‌جا و اصلش محفوظ است اما در شرایط فعلی باید دید که طرح این بحث چقدر به مصلحت است؟ من این موضوع را به خود آقایان واگذار می‌کنم تا آن‌ها خودشان در این مورد فکر کنند

جنتی با تاکید بر اینکه "هماهنگی بین مسئولان باید با دل باشد"، افزود: اینکه سران سه قوه به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و از ایشان تقدیر کردند، خوب است ولی کافی نیست. باید در عمل و دلی این موضوع را مورد توجه قرار دهند، چراکه بالاخره من و شما و مسئولان و سران به خدا و امام زمان (عج) بدهکاریم و باید دین‌مان را ادا کنیم ولی اگر به جان هم افتادیم نه تنها دین خود را ادا نکرده‌ایم بلکه ضربه هم زده‌ایم.

طرح سئوال از رئیس‌جمهور به ضرر کشور است

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دیدگاه ما طرح پرسش نمایندگان از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی ببشتر از اینکه سودمند باشد به ضرر کشور است و به احتمال قوی سبب تنش‌زایی در کشور می‌شود.

به گزارش جهان، غلامعلی حداد عادل در نشست پرسش و پاسخ با فعالان و سیاسی و فرهنگی اصفهان تاکید کرد: تجربه طرح سوال از رئیس جمهور را در اسفندماه سال 90 شاهد بودیم که در آن زمان نیز نمایندگان به مخالفت ما ترتیب اثر ندادند که شاهد عدم موفقیت این طرح بودیم و تاثیری نداشت و اکنون نیز رئیس جمهور عوض نشده است.

حداد عادل تاکید کرد: امیدوارم اگر طرح سوال از رئیس جمهور عملی شد حداقل پیش‌بینی ما درست از آب درنیاید وگرنه ضررهای فراوانی عاید کشور می‌شود.

احمدی نژاد

طرح سوال از رییس‌جمهور با وحدت میان قوا منافات دارد

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر این‌که «رسیدن به وحدت میان قوا به یک زمینه عملی احتیاج دارد» گفت: وحدت میان قوا علاوه بر این‌که یک ضرورت عقلی به شمار می‌آید لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری است. علیرضا زاکانی با بیان این‌که «نمی‌توان با اختلافات مشکل را حل کرد» ادامه داد: مسوولان باید با مسوولیت‌شناسی در حیطه اختیارات‌شان برای رفع مشکلات دست به دست یکدیگر دهند. وی افزود:‌ در شرایطی که مجلس برای وحدت میان قوا پیشقدم شد و رییس مجلس لبیک اولیه را برای وحدت میان قوا به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کرد موضوع اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور با این رویکرد منافات دارد. وی خاطرنشان کرد: رویه‌ای که رییس مجلس و هیات رییسه در پس گرفتن امضای استیضاح‌کنندگان وزیر ورزش و امور جوانان پیش گرفتند را می‌توانستند در مورد سوال از رییس‌جمهور با این حساسیت بسیار زیاد در پیش بگیرند انتظاری که از رییس مجلس می‌رفت ولی چنین اتفاقی نیفتاد. این نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان این‌که «راهکارهای دیگری در آیین‌نامه برای پاسخ به سوالات نمایندگان و رفع اشکالات وجود دارد» گفت: جنبه التهاب‌آفرین سوال از رییس‌جمهور خیلی بیشتر از جنبه برطرف‌کنندگی مشکلات است این همان دلیلی است که فراکسیون اصولگرایان برای مخالفت با موضوع سوال از رییس‌جمهور در پیش گرفتند.

وی با تاکید بر این‌که «راه‌های بهتری برای رفع مشکل و شفاف‌سازی سوال از رییس‌جمهور وجود دارد» گفت: هیات رییسه و رییس مجلس می‌توانست با استناد به آیین‌نامه روش دیگری را برای مواجهه با سوال از رییس‌جمهور در پیش بگیرند.

امیدوارم اگر طرح سوال از رئیس جمهور عملی شد حداقل پیش‌بینی ما درست از آب درنیاید وگرنه ضررهای فراوانی عاید کشور می‌شود

سوال از رییس‌جمهور خلاف منویات رهبری است

امام جمعه مشهد گفت: سوال از رییس‌جمهور و تغییر استانداران، اقداماتی خلاف منویات و نظر مقام معظم رهبری هستند.

منطقه خراسان، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در حاشیه همایش نسبت حوزه علمیه و انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط فعلی که مقام معظم رهبری اختلاف‌افکنی را مصداق عینی خیانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند، سوال از رییس‌جمهور خلاف نظر و منویات ایشان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: البته این را باید اضافه کرد که خیلی از آن افرادی که امضا کرده بودند، بعد از سخنان مقام معظم رهبری امضاء خود را پس گرفتند.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/ جهان نیوز/ ایسنا