تبیان، دستیار زندگی
حتی شنیدن اسم سرطان لرزه به اندام آدم می‌اندازد. اما با این حال سرطان آخر دنیا نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سرطان


حتی شنیدن اسم سرطان لرزه به اندام آدم می‌اندازد. اما با این حال سرطان آخر دنیا نیست.

سرطان

خیلی از بیماران سرطانی با تکیه بر عشق و ایمان به زندگی پشت این بیماری را به خاک زده و بر آن غلبه کرده‌اند. این بار بر خلاف همیشه آرزو می‌کنیم تعداد کاربرانی که روی این مطلب کلیک می‌کنند بسیار کم باشند اما متأسفانه سرطان وجود دارد و مقابله با آن لازم است.

کاهش وزن شدید و تغذیه‌ی نامناسب جزو خطراتی است که بیماران سرطانی را تهدید می‌کند. متأسفانه تومورها یا داروهای ضدسرطان اشتهای این بیماران را از بین می‌برد، آن‌ها را دچار حالت تهوع می‌کند و عوارض جانبی دیگری به بار می‌آورد که مانع از جذب مواد مغذی لازم بدن می‌شود. ما در این مطلب چند توصیه‌ی غذایی برای این بیماران داریم. البته توصیه‌ی مان این است که این افراد قبل و بعد از شروع درمانشان حتماً به متخصص تغذیه مراجعه کنند و منتظر نمانند بعد از کاهش وزن شدید به فکر چاره بیافتند.

تعداد وعده‌های غذایی بیشتر  با حجم کمتری میل کنید

سعی کنید به جای سه وعده‌ی غذایی سنگین، 5 یا 6 وعده غذا با حجم کمتر میل کنید. در این صورت دستگاه گوارش خیلی به زحمت نمی‌افتد و در عین حال بدن به طور مرتب مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کند.

پروتئین مصرف کنید

به طور کلی بیمارانی که از سرطان رنج می‌برند بیشتر از بقیه به پروتئین نیاز دارند. سعی کنید مواد غذایی سرشار از پروتئین مصرف کنید. ماست، میوه و تخم مرغ آبپز یادتان نرود.

بعد از غذا آب میل کنید

بعد از غذا و نه در حین غذا آب میل کنید. چون اگر در حین غذا آب بنوشید معده‌تان با مایعات پر می‌شود نه با غذاهای مورد نیاز بدنتان.

اگر مصرف میوه و مواد غذایی سرشار از فیبر باعث ایجاد حالت تهوع نشود بهتر است از مصرف آن‌ها غافل نشوید تا دچار یبوست نشوید. برخی از داروهایی که در دوره‌ی درمان سرطان مصرف می‌شود به ویژه مسکن‌ها باعث بروز یبوست می‌شوند

خودتان را مجبور به خوردن نکنید

اگر حالت تهوع دارید خودتان را وادار به غذا خوردن نکنید. به خاطر اینکه این کار وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و باعث می‌شود شما از مواد غذایی بدتان بیاید.

از مواد غذایی چرب بپرهیزید

از مصرف مواد غذایی سرشار از چربی یا فیبرها خودداری کنید زیرا باعث می‌شوند حالت تهوع شما طولانی‌تر شود.

مواد غذایی سفید حالت تهوع را کاهش می‌دهند

مواد غذایی سفید و کم رنگ مانند پوره‌ی سیب زمینی، پنیر سفید و غیره کمک می‌کنند تا حالت تهوع شما کمتر شود.

زنجبیل را دریابید

اگر 30 دقیقه قبل از صرف غذا زنجبیل تازه مصرف کنید کمک زیادی به کاهش حالت تهوع تان می‌کند. احتمال دارد کپسول‌های ساخته شده از زنجبیل نیز به شما کمک کند. در این باره بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

فیبرها به شرط اینکه حالت تهوع ایجاد نکنند

اگر مصرف میوه و مواد غذایی سرشار از فیبر باعث ایجاد حالت تهوع نشود بهتر است از مصرف آن‌ها غافل نشوید تا دچار یبوست نشوید. برخی از داروهایی که در دوره‌ی درمان سرطان مصرف می‌شود به ویژه مسکن‌ها باعث بروز یبوست می‌شوند.

آب بدن را تأمین کنید

حواستان باشد زمانی که دچار اسهال شدید می‌شوید حتماً آب بدنتان را به درستی تأمین کنید. موز، برنج، سیب و نان می‌تواند برای بهبود اسهال مفید باشد.

نگذارید دهانتان خشک شود

آب بدن را تأمین کنید و مواد غذایی مثل سوپ میل کنید تا دهانتان خشک نشود.

لیموترش کارساز است

بعد از ابتلا به سرطان طعم مواد غذایی به مذاق بیماران سرطانی تغییر می‌کند و مزه فلز می‌دهد. معمولاً لیموترش می‌تواند تا حدودی این مشکل را حل کند. سعی کنید قبل و بعد از غذا یک برش لیموترش را مک بزنید یا لیموناد بنوشید. یا اینکه غذاهایتان را با لیموترش خوش طعم کنید.

سعی کنید به جای سه وعده‌ی غذایی سنگین، 5 یا 6 وعده غذا با حجم کمتر میل

کنید. در این صورت دستگاه گوارش خیلی به زحمت نمی‌افتد و در عین حال بدن به

طور مرتب مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کند

مصرف مکمل زیر نظر پزشک

بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های غذایی با پزشکتان مشورت کنید. باید بدانید برخی از مکمل‌ها اگر هم‌زمان با داروهای ضدسرطان مصرف شوند عوارض بدی به جا می‌گذارند. حتی ممکن است دُز بالای اسید اسکوربیک ناراحتی‌های معده را بیشتر کند.

میلک شیک مفید است

میلک شیک سرشار از پروتئین و کالری است و می‌تواند مواد مغذی تکمیلی را به بیماران سرطانی به ویژه آن‌هایی که دهانشان نیز زخم می‌شود برساند. می‌توانید به آسانی در آشپزخانه‌ی خودتان با شیر و چند قاشق شیر خشک یا پودر پروتئین میلک شیک تهیه و از خواص آن استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان

سرطان: از این‌ها بپرهیزید

میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان را در مردان کاهش می‌دهد

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (1)

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (2)

10 عادت سرطان‌زا

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

توصیه‌های غذایی در شیمی‌درمانی

توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.