تبیان، دستیار زندگی
الری عکس مهر- عزیزالله حمیدنژاد، نویسنده و کارگردان در ابتدای نشست با ابراز خوشحالی از اکران فیلم برای منتقدان گفت: این فیلم اثری مستقل از«اشک سرما» بود که زودتر از آن فیلم تولید شد. فیلمنامه «شکوفه‌های سنگی» در سال 81 نوشته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مطبوعاتی فیلم شکوفه های سنگی


لیست عوامل .گالری عکس

مهر- عزیزالله حمیدنژاد، نویسنده و کارگردان در ابتدای نشست با ابراز خوشحالی از اکران فیلم برای منتقدان گفت: این فیلم اثری مستقل از«اشک سرما» بود که زودتر از آن فیلم تولید شد. فیلمنامه «شکوفه‌های سنگی» در سال 81 نوشته شد، اما در سفرهایی که به منطقه داشتم با آشنایی بیشتری که به دست آوردم، آن را بازنویسی کردم. این فیلم به لحاظ فیلمنامه و سبک، کاری غیرکلاسیک و غیرمتعارف است و البته تصویر کردن آن جسارت می‌خواست. سفرهای مختلفی داشتم تا این ایده شکلی قابل تعریف پیدا کند و به نگارش درآید و البته به این هم آگاه بودیم که هرکسی از این فیلمنامه لذت نخواهد برد، چراکه همه چیز در اجرا معنا پیدا می‌کند.

وی در ادامه پیرامون انتخاب بازیگران فیلم گفت: برای انتخاب بازیگران فیلم، شهرهای زیادی را جست‌‌وجو کردیم. مطالعه و تحقیق کردیم و تست گرفتیم و آقای پناهی به لحاظ فیزیک و استعداد، بهترین انتخاب بودند. ما با ایشان تمرین‌های دشواری داشتیم که اگر صبوری و متانت ایشان نبود و نزدیکی‌شان به نقش، کار پیش نمی‌رفت. این‌که چرا سراغ نابازیگران رفته‌‌ام نوع قصه و جغرافیای آن منطقه می‌طلبید و البته بودجه و فرصت زمانی هم که داشتیم در آن تأثیر داشت.

حمید نژاد یک تابلوی نقاشی را زمینه ساز  شکل‌گیری « شکوفه‌های سنگی » دانست و گفت: این نقاشی تصویری از زن و مردی هیزم‌شکن را در خو جای داده بود، این نقاشی، کار آقای فریدون عبداللهی بود و سکانسی که «آدان» آن زن و مرد هیزم‌شکن را می‌بیند و طرح می‌زند روز آخر فیلمبرداری شد. خوب شد که برف می‌بارید چون ما کاملا به فضایی برفی و زمستانی نیاز داشتیم. جا دارد از اقدامات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر کنم، این نوع سینما نیاز به ریسک و حامی دارد. مرکز این کار را کرد، نه فقط برای من که برای خیلی از فیلم‌ها. در کنار سینمای بدنه و تجاری، این نوع سینمای غیرمتعارف نیز باید جایگاه خود را داشته باشد و بتواند باب جدیدی را باز کند؛ یعنی تولید فیلم غیرمتعارف با بودجه مناسب و اندک.

در ادامه نشست محمد پناهی سردشتی، بازیگر نقش خلیفه میرزا گفت: من تجربه سینمایی نداشتم ولی البته در دوره دبستان و دبیرستان تمرین تئاتر کرده بودم و با توضیحات آقای حمیدنژاد به نقش در «شکوفه‌های سنگی» نزدیک شدم و البته راهنمایی و کمک آقای علی رویین‌تن هم بود.

به گزارش مهر بردیا کیارس، آهنگساز فیلم نیز در مورد ساختار موسیقیایی فیلم گفت: در موسیقی فیلم از آواها و تم‌های محلی کردستان و سازهای محلی استفاده کرده‌ام و نقش اصلی را ساز تنبور و بالابان ایفا می‌کرد. با گفت‌وگوهایی که با آقای حمیدنژاد داشتم، متوجه شدم که ایشان می‌خواهند موسیقی همراه‌کننده فیلم باشد.

همچنین ایرج شفایی، تدوین‌گر فیلم دیگر میهمان نشست ، « شکوفه‌های سنگی »، را  کاری غیرمتعارفی خواند و گفت : انرژی زیادی را صرف آن کردم، چون بخشی از فیلم حالت مستند و بخشی شکل داستانی داشت و البته من تصویر و نماهای زیادی داشتم نهایتا باید آن‌قدر انتخاب دقیق می‌شد تا بتوانم به مفهوم فیلم وفادار بمانم و به نظرات و نگاه آقای حمیدنژاد برسم.

در پایان نشست علی رویین‌تن، مجری طرح فیلم گفت: اگر سینما را به یک انسان تشبیه کنند، آرمان او فیلمنامه می‌شود، کارگردان مغز و فیلمبردار چشم اوست، صدابردار گوش و تولید قلب این انسان است که باید به همه اعضای بدن خون برساند. این خون‌رسانی باید درست و به‌موقع باشد. مجری طرح خوب باید اشراف بر معنا داشته و توانایی کمک‌رسانی به همه بخش‌ها را نیز داشته باشد. درست است که دست‌اندرکاران فیلم اولین تجربه حضور در یک فیلم سینمایی را سپری کرده‌اند ولی شبیه جواهراتی بودند که غبار گرفته‌‌اند. حمیدنژاد غبارها را پس زد.

او گفت: این فیلم تنها فیلمی در ایران است که در 3 فصل و با مشقات فراوان به ثمر نشست. وی در ادامه از سعید ملکان گریمور و جلال ساعدپناه دستیار کارگردان تشکر کرد.

رویین‌تن در پایان گفت: فیلم ما در سه فصل تولید شده است و تنها فصل گرما را کم دارد. جای خالی این فصل نیز با حضور تماشاگران پر می‌شود.