تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با بیستم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی الحجه 1433 هجری قمری و دهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیستم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با بیستم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی الحجه 1433 هجری قمری و دهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

20 آبان 1358

امام خمینی(ره) در سخنانی فرمودند: آقای کارتر، ما را از مبارزه نترساند ما مرد جنگی هستیم و اهل مبارزه، ما ترجیح می‌دهیم که آبرویمان حفظ شود و شکممان گرسنه بماند.

20 آبان 1357

راهپیمایی میلیونی مردم ایران علیه حکومت پهلوی در روز عاشورا در سراسر کشور برگزار شد.

20 آبان 1355

وزارت امور خارجه آمریکا از اقدامات ساواک در آن کشور دفاع و اعلام کرد: ماموران امنیتی ایران در امریکا فعالیت غیرقانونی ندارند. این اعلام در پی چاپ گزارش روزنامه هرالدتربیون صورت گرفت. این روزنامه در گزارش صفحه اول خود فاش کرده بود که سازنده یک اصطبل در نیویورک، نماینده ساواک در این کشور است و پروژه وی نیز چیزی جز ساخت یک زندان مخفی برای مخالفان رژیم پهلوی نیست.

20 آبان 1348

امام‌خمینی (ره) در سخنانی اقدامات رژیم بعث عراق علیه حوزه علمیه نجف را محکوم کردند و از طلاب عراق خواستند برای خطرات احتمالی آماده باشند.

20 آبان 1342

آیت‌الله سید محمد بهبهانی مرجع تقلید شیعیان و فرزند آیت‌الله سید عبدالله بهبهانی از علمای روحانی عصر مشروطیت در 92 سالگی درگذشت. وی که حدود 40 سال در تهران به تدریس خارج فقه و اصول و ترویج دین مشغول بود، در آخرین ماه‌های عمر خود از نهضت امام خمینی (ره) حمایت کرد و از همین رو مورد غضب رژیم واقع شد و در تنگنا قرار گرفت.

20 آبان 1343

جمعی از روحانیون در مخالفت با تبعید امام خمینی(ره) طوماری را تهیه و به سازمان ملل ارسال کردند. شهربانی وقت در اطلاعیه‌ای خطاب به مقامات ساواک اعلام کرد که این پیام به وسیله پیک از کشور خارج شده است.

20 آبان 1340

محمدرضا پهلوی در فرمانی، دولت را به تهیه و تصویب قوانینی درباره انجمن های ایالتی و ولایتی، اصلاحات ارضی و تحدید مالکیت زمین‌ها، موظف کرد. در14 مهر1341 لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در هیات دولت به تصویب رسید.

20 آبان 1294

نمایندگان مجلس و سایر رجالی که در اعتراض به تعرض نظامیان روسیه، به قم مهاجرت کردند، ثˆکمیته دفاع ملیثˆتاسیس کردند.

تنظیم: هومن بهلولی