تبیان، دستیار زندگی
فکر شما بیش تر از هر چیزی به استدلال های منطقی و ریاضی گرایش دارد. شما با اعداد خوب کار می کنید و می توانید محاسبات پیچیده را بهتر از دیگران انجام دهید. دوست دارید در هر مسئله و موضوعی، الگویی منظم پیدا کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک یادگیری منطقی – ریاضی

حتماً تا به حال توجه کرده اید که دوستان، اطرافیان و همکلاسی های شما در علاقه ها، توانایی ها و بیان مطالب، مثل هم نیستند. بعضی ها خیلی خوب صحبت می کنند. بعضی ها استعداد فوق العاده ای در کارهای فنی دارند یا یک ورزش را خیلی سریع یاد می گیرند.

بعضی در نوشتن قوی هستند، خودشان شعر می گویند یا بدون زحمت هر شعری را حفظ می کنند و استعداد های مختلف دیگر. خود شما هم حتماً در زمینه ای بهتر از دیگران هستید. همان طور که همه ی افراد در صفات مختلف با هم تفاوت دارند، در یادگیری هم مثل هم نیستند.

هر کس با توجه به ویژگی های شخصیتی اش، در یادگیری یک جور عمل می کند، یعنی هر کس سبکی دارد. آشنایی با سبک های مختلف یادگیری به شما کمک می کند که خودتان را بهتر بشناسید، در یادگیری پیشرفت کنید و در امتحان ها به نتیجه های بهتری برسید.

سبک یادگیری فردی

اگر سبک یادگیری شما منطقی باشد:

فکر شما بیش تر از هر چیزی به استدلال های منطقی و ریاضی گرایش دارد. شما با اعداد خوب کار می کنید و می توانید محاسبات پیچیده را بهتر از دیگران انجام دهید. دوست دارید در هر مسئله و موضوعی، الگویی منظم پیدا کنید. مثلاً بین چند عدد یا چند شکل که ظاهراً با هم ارتباطی ندارند، شما به دنبال یک جور ارتباط می گردید. علاقه دارید برای انجام هر کاری برنامه و فهرستی تهیه کنید. در حرف ها، نوشته ها و رفتار مردم هم به دنبال روابط منطقی هستید. در بین سرگرمی ها هم به بازی های فکری بیش تر علاقه دارید.

کارهای مورد علاقه

کسانی که سبک یادگیری منطقی – ریاضی دارند، به عنوان نمونه به دنبال کارهایی مانند فعالیت های علمی هستند که اکتشاف و جست و جو در آن باشد. به کارهایی مرتبط با ریاضی، آمار و حسابداری علاقه دارند. به دلیل فکر منطقی در برنامه نویسی کامپیوتر هم موفق خواهند بود و اگر بیان خوبی داشته باشند در رشته ی حقوق هم وارد می شوند، و البته زمینه های فراوان دیگر.

در حرف زدن:

افرادی که سبک منطقی دارند. در صحبت های خود معمولاً از این جمله ها استفاده می کنند:

  • این حرف منطقی است.
  • این کار را صد در صد می توانیم انجام دهیم.
  • باید برای این کار لیستی تهیه کنیم.
  • این جا نظم و الگویی نمی بینیم.
  • این کار توجیهی ندارد.

و جمله های مختلف دیگری در همین زمینه ها.

برای یادگیری بهتر

اگر سبک شما منطقی – ریاضی باشد، استفاده از این روش ها در یادگیری به شما کمک می کند:

سبک یادگیری فردی

  • سعی کنید در بین مطالب یا مفاهیم درسی که مطالعه می کنید ارتباطات و نظم ها را پیدا کنید و آن ها را یادداشت کنید یا به صورت شکل یا نمودار بکشید.
  • در مطالعه ی مطالب، فهرست نکات کلیدی و توضیحات و جریان های مهم را تهیه کنید.
  • چون فکر شما به روش های منطقی عادت کرده است، ایجاد رابطه ای غیر عادی (غیر منطقی) به حفظ مطالب کمک می کند. به این معنی که ممکن است رابطه ی عجیب و غریب بهتر از رابطه ی معمول در ذهن شما بماند. نه همیشه اما در بعضی مواقع می توانید از این روش هم برای حفظ کردن مطالب استفاده کنید.
  • برای فهم مطالب سعی کنید بخش های مختلف را به صورت مجموعه ای منظم و در دورانی، حرکت پرتابی و مفاهیم مشابه را در ارتباط با هم بفهمید. فهم مجموعه ای از مفهوم ها چیزی بالاتر از فهم تک تک مفهموم هاست. این موضوع را در حل مسئله بهتر متوجه می شوید.

شما چه روش های دیگری برای یادگیری به سبک منطقی – ریاضی پیشنهاد می کنید؟ اگر فکر کنید حتماً به روش های تازه ای می رسید.


مرکز یادگیری سایت تبیان