تبیان، دستیار زندگی
اگر سبک یادگیری شما گفتاری باشد: شما برای اظهار نظر، بیش از هر چیز از نوشتن و حرف زدن استفاده می کنید. خواندن و نوشتن برای شما راحت تر است و شما به این دو کار علاقه دارید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا همه مثل هم یاد می گیرند؟

(آشنایی با سبک یادگیری گفتاری)

سبک یادگیری گفتاری

حتماً تا به حال توجه کرده اید که دوستان، اطرافیان و همکلاسی های شما در علاقه ها، توانایی ها و بیان مطالب، مثل هم نیستند. بعضی ها خیلی خوب صحبت می کنند. بعضی ها استعداد فوق العاده ای در کارهای فنی دارند یا یک ورزش را خیلی سریع یاد می گیرند. بعضی در نوشتن قوی هستند، خودشان شعر می گویند یا بدون زحمت هر شعری را حفظ می کنند و استعداد های مختلف دیگر. خود شما هم حتماً در زمینه ای بهتر از دیگران هستید. همان طور که همه ی افراد در صفات مختلف با هم تفاوت دارند، در یادگیری هم مثل هم نیستند. هر کس با توجه به ویژگی های شخصیتی اش، در یادگیری یک جور عمل می کند، یعنی هر کس سبکی دارد. آشنایی با سبک های مختلف یادگیری به شما کمک می کند که خودتان را بهتر بشناسید، در یادگیری پیشرفت کنید و در امتحان ها به نتیجه های بهتری برسید.

سبک یادگیری گفتاری (کلامی)

اگر سبک یادگیری شما گفتاری باشد:

شما برای اظهار نظر، بیش از هر چیز از نوشتن و حرف زدن استفاده می کنید. خواندن و نوشتن برای شما راحت تر است و شما به این دو کار علاقه دارید. دوست دارید با وزن و صدای کلمات بازی کنید. مثلاً از چند کلمه زود شعر می سازید. معنی کلمات زیادی را می دانید و دوست دارید بیش تر بدانید و از آن ها در نوشته ها و گفته های خودتان استفاده کنید. تفاوت سبک شنیداری با گفتاری در این است که در سبک شنیداری، بیش تر صدا و در گفتاری، کلمات مورد توجه شخص هستند.

کارهای مورد علاقه

همه ی کارهایی که در آن ها گفتن و نوشتن به کار می رود، مورد علاقه ی افراد با سبک گفتاری است. کارهایی مانند نویسندگی، گویندگی، ادبیات، شعر، نمایشنامه، روزنامه نگاری، خبر نگاری، سخنرانی، بحث در موضوعات مختلف اجتماعی ، سیاسی و علمی از جمله ی این کارهاست.

علاوه بر این، زمینه های فراوان دیگری را این افراد می توانند در آینده به وجود بیاورند.

در صحبت کردن:

افراد با سبک یادگیری گفتاری معمولاً جمله های شبیه به این را بیش تر به کار می برند:

  • کلمه به کلمه به من بگو.
  • بعداً درباره ی آن صحبت می کنیم.
  • کلمه ای که دنبالش می گردی اینه ...
  • به بیان دیگر (به عبارت دیگر) ...

و جمله های مشابه دیگر.

برای یادگیری بهتر

اگر سبک یادگیری شما گفتاری باشد، استفاده از این روش ها بیش تر به شما کمک می کند:

  • از روش های یادگیری که در آن ها گفتن و نوشتن بیش تر به کار می رود، استفاده کنید. مثلاً درس یا مهارتی را که یاد گرفته اید، برای خود یا دیگری توضیح دهید.
  • در جاهایی که امکان دارد، مطالب را به صورت شعر، و کلمات موزون یاد بگیرید (مخصوصاً در حفظ کردن).
  • نوشتن به یادگیری شما خیلی کمک می کند. سر کلاس و موقع مطالعه حتماً یادداشت برداری کنید.
  • می توانید نوشته های خود را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و موقع مرور مطالب از آن ها استفاده کنید.
  • اجرای مطالب درسی به صورت نمایش (در مطالبی که می شود)، به یادگیری شما کمک می کند. نمایش می تواند بسیار ساده و حتی یک نفری باشد و هدف از آن، گفتن مطالب با صداها و لحن های مختلف است.
  • روش های گروهی، که به شما امکان می دهد مطلب را در جمع بازگو کنید، به یادگیری شما کمک می کند.

شما هم اگر فکر کنید، به روش های دیگری برای یادگیری به سبک کلامی می رسید.

سبک یادگیری بدنی – حرکتی

اگر سبک یادگیری شما بدنی – حرکتی باشد به کارهای عملی بیش تر علاقه دارید و مثلاً دوست دارید با باغچه و گل ها مشغول شوید یا با چوب و مواد دیگر کار کنید، مدلی بسازید یا با پازل سرگرم شوید.

به ورزش علاقه دارید. در بعضی ورزش ها بهتر از دیگران هستید. به جای این که فکرتان مشغول مسئله یا موضوعی باشد، دوست دارید عملاً مشغول کاری باشید. اگر چیزی شما را ناراحت کند، به جای این که یک جا بنشینید، ترجیح می دهید قدم بزنید و راه بروید. به طور کلی به دنیای فیزیکی و ظاهری اطراف خود توجه دارید و دوست دارید با حس لامسه، جهان را بشناسید.

بافت پارچه ها و اسباب و اثاثیه را بهتر از دیگران تشخیص می دهید. شما بیش از دیگران دست و سر و بدنتان را حرکت می دهید. به جای این که درباره ی یک وسیله، مطلبی رامطالعه کنید، بیش تر می خواهید بدانید آن وسیله عملاً چگونه کار می کند.

کارهای مورد علاقه

افراد با سبک بدنی – حرکتی به عنوان نمونه به صنعتگری و کارهای دستی، و تعمیر کردن علاقه دارند. این افراد به انواع ورزش های پر تحرک، و هنرهای نمایشی روی می آورند. از زمینه های دیگر هنری، انواع صنایع دستی و هنرهای سنتی است. کارهای امدادی و آتش نشانی هم از زمینه های مورد علاقه ی آن هاست.

برای این افراد هم انواع زمینه هایی وجود دارد که می توانند در آینده به وجود آورند.

در حرف زدن:

افراد با سبک بدنی – حرکتی در صحبت کردن، جمله های شبیه به این جمله ها را بیش تر به کار می برند:

  • این وسیله راه دست نداره.
  • این شعر خیلی به دلم می شینه.
  • این مسئله با من راه نمی یاد.
  • در ارتباط با این موضوع ...
  • دلم این طور می گه.

برای یادگیری بهتر

اگر سبک یادگیری شما بدنی – حرکتی باشد، استفاده از این روش ها بیش تر به شما کمک می کند:

  • تکالیف یادگیری را تا جایی که ممکن است به صورت عملی و شبیه سازی در آورید.
  • تلاش کنید همه ی آزمایش ها و کارهای عملی درس ها را انجام دهید.
  • استفاده از فلش کارت ها، و ابزارهایی مثل جعبه ی مرور به دلیل این که می توانید آن ها را لمس کنید و حرکت دهید، خیلی به حافظه ی شما کمک می کند.
  • یک روش برای یادگیری بعضی از درس ها، نمایش آن هاست. این نمایش می تواند شخصی (یک نفره) باشد. یا حتی می تواند موضع درسی را در ذهن تان تصور کنید و با حرکات ساده ی بدنی انجام دهید.
  • کشیدن نمودار، نوشتن، استفاده از صفحات بزرگ کاغذ از این جهت که فعالیت های بدنی هستند به شما کمک می کند در جایی که مفید است، از آن ها استفاده کنید.
  • ساختن کاردستی و مدل های مختلف درسی هم روش مفیدی برای یادگیری است.

شما چه روش های دیگری برای یادگیری به سبک بدنی – حرکتی پیشنهاد می کنید؟

اگر فکر کنیدحتماً به چند روش می رسید.


مرکز یادگیری سایت تبیان