تبیان، دستیار زندگی
پاییز فصل لایه‌لایه لباس پوشیدن است؛ یعنی به جای پوشیدن یک لباس گرم و سنگین، بهتر است چند لباس نازک را روی هم بپوشید تا در صورت گرم و سرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه لباسی برای پاییز مناسب است؟


هر سال با شروع فصل پاییز، مجله‌ها، فروشگاه‌ها، سایت‌ها و بروشورها پر می‌شوند از مدل‌ها و رنگ‌های مختلف لباس‌های پاییزه، اما چه لباسی با چه ویژگی‌هایی، چه جنسی و چه رنگی برای پاییز مناسب است؟


لباس پاییز

ژاکت و کت

پاییز فصل لایه‌لایه لباس پوشیدن است؛ یعنی به جای پوشیدن یک لباس گرم و سنگین، بهتر است چند لباس نازک را روی هم بپوشید تا در صورت گرم و سرد شدن دمای هوا، یا در مکان‌های متفاوتی که در آنها قرار می‌گیرید، بتوانید به راحتی پوشش خود را تغییر دهید.

یکی از این پوشش‌های ضروری «ژاکت» است. پوشیدن یک بلوز کاملا اندازه بدن با یک ژاکت تک‌دکمه‌ای، جلیقه یا کت جین سال‌های سال، مد است و شما را خوش‌پوش می‌کند.

کت‌های خلبانی هم انتخابی مناسبی بر‌ای آقایان جوان است و ماندگاری و دوام زیادی دارند.

چکمه

داشتن چکمه در فصل پاییز و زمستان یک ضرورت است، بنابراین اگر می‌خواهید در این فصل پاپوشی تهیه کنید، بهتر است به جای خرید کفش، چکمه بخرید.

انتخاب نیم بوت چرم، سبک و با پاشنه متوسط نشانه تیزهوشی است، زیرا پوشیدن آنها‌ هم با شلوار و هم با دامن مناسب است.

البته چکمه بلند برای مناطقی که فصل بارانی بیشتری دارند، بهتر است، مخصوصا چکمه مشکی‌ که با رنگ‌های بیشتری می‌تواند هماهنگ شود.

کیف چرمی

اگر می‌خواهید در این فصل کیف بخرید، باید حساسیت بیشتری در مورد جنس آن به خرج دهید و «چرم و جیر» و رنگ‌های بین قهوه‌ای خاکی و قرمز گرم بهترین انتخاب‌ها هستند.

وقتی کیف می‌خرید، دقت کنید اندازه آن با جثه‌تان متناسب باشد یعنی اگر ریزنقش هستید، کیف کوچک‌تر و اگر درشت‌هیکل هستید، کیفی بزرگ‌تر انتخاب کنید.

اگر جثه شما و کیفتان خیلی با یکدیگر هماهنگ نباشند، ریزی و درشتی شما بیشتر به چشم می‌آید.

پلیور

پلیورهایی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند، بهترین انتخاب برای این فصل هستند. پشم، کشمیر و کتان از الیافی هستند که جابجایی هوا در آنها خوب انجام می‌شود و برای لایه‌لایه پوشیدن لباس مناسب‌اند. از طرفی احتمال اینکه حساسیت پوستی ایجاد کنند نیز کم است و دوام زیادی دارند.

شلوار

شلوارهای مخمل کبریتی که رنگ‌های متنوعی دارند و می‌توانند با بلوزهای زیادی هماهنگ شوند و شلوارهای جین با رنگ‌های تیره و متمایل به آبی نفتی، مناسب و مد این فصل هستند.

لباس نخی، کتان و روشن بپوشید

دکتر علیرضا سالک مقدم ، ایمونولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید:

لباس نقش بسیار مهمی در ابتلا به حساسیت‌های مختلف دارد، زیرا دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه لباس به طبیعت بدن نزدیک‌تر باشد، امکان ایجاد واکنش‌ها هم بسیار کمتر خواهد بود. مثلا لباس‌هایی از جنس کتان و نخ (به‌خصوص لباس‌هایی که با پوست بدن تماس مستقیمی دارند) که رنگ سفیدی دارند و از هیچ نوع رنگ مصنوعی‌ای در آنها استفاده نشده است، کمترین تاثیر را در تحریک پوست و دستگاه تنفسی خواهند داشت.

پارچه‌هایی از جنس مواد مصنوعی، پلی‌استر، نایلونی، چرمی و... به علت رنگ و ترکیب‌هایی که دارند، می‌توانند مستقیم بر پوست تاثیر بگذارند و باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند

از طرفی مواد متصاعدشده از چنین لباس‌هایی از طریق حس بویایی، دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در این صورت ممکن است فرد، دچار آلرژی‌های دستگاه تنفس فوقانی مانند بینی، حلق و حنجره یا دستگاه تنفس تحتانی مانند برونش‌ها و نای و ریه شود.

ضمن اینکه امکان بروز حساسیت چشمی در اثر استفاده از لباس‌هایی با جنس و رنگ مصنوعی که بوی خاصی دارند هم وجود دارد.

این روزها بیشتر لباس‌های پاییزی از جنس الیاف مصنوعی و رنگی هستند، بنابراین ممکن است انواع آلرژی در اثر پوشیدن آنها ایجاد شود.

بهتر است تا جایی که می‌توانید، لباسی بخرید که پارچه از آن الیاف طبیعی باشد، و یا حداقل لباس‌های زیر و آنهایی که با پوستتان در تماس مستقیم هستند را از میان لباس‌های نخی و سفید انتخاب کنید.

برخی از لباس‌هایی که بوی خاصی به دلیل جنس و یا رنگشان دارند، می‌توانند باعث تنگی‌نفس، گرفتگی بینی، خارش شدید و کهیر هم بشوند، به این ترتیب برای سالمندان و کودکان که سیستم تنفسی و پوست حساس‌تری دارند، حتما لباس‌های نخی روشن و ساده تهیه کنید تا چنین مشکلاتی برایشان پیش نیاید.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت

مطالب مرتبط:

مضرات لباس تنگ برای سلامتی

7 هشدار درباره شال گردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.