تبیان، دستیار زندگی
رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده از مصوبات جدید برای تسهیل ارجاع بیماران خاص و صعب‌العلاج در پزشک خانواده خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماران خاص در طرح پزشک خانواده


رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده از مصوبات جدید برای تسهیل ارجاع بیماران خاص و صعب‌العلاج در پزشک خانواده خبر داد.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از تدوین و تصویب فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به منظور مراجعه تسهیل یافته به متخصصان و فوق تخصصان در قالب اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خبر داد.

بیماران خاص-سرطانی

دکتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شامل گروهی از بیماری‌ها مانند بیماران دیالیزی، هموفیلی، شدید روانی و ... هستند. این فهرست در اختیار پزشکان خانواده، متخصصان، فوق تخصصان و حتی بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای مراجعه بیماران خاص و صعب‌العلاج به متخصصان و فوق تخصصان به دنبال اجرا و گسترش برنامه پزشک خانواده در کشور تدابیر لازم در نظر گرفته شده تا ارجاع آنها به صورتی تسهیل شده، صورت گیرد.

شریعتی ادامه داد: به این ترتیب "پروتکل مراجعه" این بیماران توسط متخصص یا فوق تخصص مربوطه طراحی می‌شود تا به این ترتیب هنگام مراجعه هیچ مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی، با گسترش برنامه پزشک خانواده، افراد عادی به منظور مراجعه به متخصص یا فوق تخصص باید از مسیر پزشک خانواده گذر کنند اما بیماران خاص و صعب‌العلاج با نظر متخصص مربوطه، "پروتکل مراجعه" دریافت می‌کنند و بر اساس این پروتکل اقدامات درمانی و مراجعات خود را پیگیر می‌شوند. این پروتکل به عنوان یک سند، مراجعه این بیماران به متخصصان و فوق تخصصان را تسهیل می‌کند و بیمار برای مراجعات مکرر محدودیتی نخواهد داشت.

با گسترش برنامه پزشک خانواده، افراد عادی به منظور مراجعه به متخصص یا فوق تخصص باید از مسیر پزشک خانواده گذر کنند اما بیماران خاص و صعب‌العلاج با نظر متخصص مربوطه، "پروتکل مراجعه" دریافت می‌کنند و بر اساس این پروتکل اقدامات درمانی و مراجعات خود را پیگیر می‌شوند. این پروتکل به عنوان یک سند، مراجعه این بیماران به متخصصان و فوق تخصصان را تسهیل می‌کند و بیمار برای مراجعات مکرر محدودیتی نخواهد داشت

شریعتی با بیان این که هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج در قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به شدت کاهش می‌یابد، افزود: در سیستم فعلی، بیمار مبتلا به بیماری خاص و صعب‌العلاج هنگام مراجعه به مطب خصوصی پزشک متخصص باید علاوه بر فرانشیز، مابه‌التفاوت ویزیت بخش دولتی و خصوصی را نیز بپردازد. اما در قالب برنامه پزشک خانواده تنها 10 درصد از فرانشیز 30 درصدی را خواهد پرداخت و نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ویزیت بخش دولتی و خصوصی نیز ندارد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا