تبیان، دستیار زندگی
علی موسوی گرمارودی گفت: باریك اندیشی‌های قیصر ایهام‌هایی پدید آورده كه در عین حال برائت استدلال و تلمیح هم به‌وجود آورده و شعرش پهلو به پهلوی برجسته‌ترین آیینی سرایان می زند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرمارودی: شعر «قیصر» پهلو به پهلوی برجسته‌ترین آیینی سرایان می زند

علی موسوی گرمارودی

علی موسوی گرمارودی گفت: باریك اندیشی‌های قیصر ایهام‌هایی پدید آورده كه در عین حال برائت استدلال و تلمیح هم به‌وجود آورده و شعرش پهلو به پهلوی برجسته‌ترین آیینی سرایان می زند.

علی موسوی گرمارودی، شاعر، در بزرگداشت «قیصر امین‌پور» كه در سرای اهل قلم بیست و یكمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار می‌شد، به ایراد سخنرانی درباره جنبه آیینی اشعار وی پرداخت.

گرمارودی با معرفی مختصر شاعرانی كه طی قرن‌ها به سرایش شعرهای آیینی به‌خصوص با مضمون عاشورایی پرداخته‌اند، گفت: محتشم كاشانی در دیوان شعرش شاعری درجه 5 است، ولی در تركیب‌بند 12 تایی «باز این چه شورش است» شاعری درجه اول است و در بین همه آیینی سرایان سرآمد است.

وی درباره قیصر امین‌پور اظهار داشت: قیصر هم در شعرهای آیینی خود از همه عناصر شعر آیینی كه عبارت از عشق و حماسه و عرفان است، استفاده می‌كند. او به حماسه بیشتر بها داده و پس از آن به عرفان پرداخته است و در این زمینه حتی از محتشم هم پا را فراتر نهاده است.

گرمارودی اضافه كرد: باریك اندیشی‌های قیصر ایهام‌هایی پدید آورده كه در عین حال برائت استدلال و تلمیح هم به‌وجود آورده و شعرش پهلو به پهلوی برجسته‌ترین آیینی سرایان می زند.

وی دوری از عریان‌گویی مضامین آیینی را از خصوصیات اشعار قیصر نام برد و افزود: شعر او مثل نقاشی آبستره كه رنگ‌ها همدیگر را می‌خوانند، هیچ لبه تیزی ندارد و او در بیان معناهای بزرگ و كوچك مدیون ایهام‌های حافظ‌وار است.

منبع : خبرگزاری فارس