تبیان، دستیار زندگی
فلزات سنگین همچون سرب، جیوه و کادمیوم مخصوصاً در افراد سیگاری و اطرافیان آن‌ها باعث کاهش توان سیستم ایمنی می‌گردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این‌ها سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند


فلزات سنگین همچون سرب، جیوه و کادمیوم مخصوصاً در افراد سیگاری و اطرافیان آن‌ها باعث کاهش توان سیستم ایمنی می‌گردند.


بیماری

با هر دم و بازدم و تناول هر لقمه و نوشیدن هر جرعه‌ای دو احتمال برای انسان به وجود می‌آید، اگر هوایی که تنفس می‌گردد و جامدات و مایعاتی که میل می‌شود، سالم و عاری از آلودگی‌های ویروسی، قارچی، باکتریایی، گازهای سمی رادیکال‌های آزاد و عاری از انواع فلزات سنگین باشد، فرموده استاد سخن سعدی تحقق می‌یابد، یعنی هر نفسی که فرو می‌رود مُمد حیات و چون برمی‌آید مفرح ذات می‌باشد، ولی اگر مهاجمان میلیاردی از نظر میکروارگانیسم‌ها و ذرات معلق یا انباشتگی مونواکسیدکربن، بخارات جیوه، سرب، کادمیوم و رادیکال‌های آزاد مهاجم داشته باشند و ندانسته از طریق هوا و غذا به کشور وجود انسان‌ها راه پیدا نمایند، در مرحله اول سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف کرده، از کار می‌اندازند. سپس پادگان‌های مختلف بدن را تصرف کرده و سلول‌های دفاعی بدن یعنی T سل و دودمان آن شامل سلول‌های کمکی، سلول‌های کشنده و سلول‌های آرام‌کننده و همچنین B سل‌ها و بیگانه‌خواران یا ماکروفاژها را از عمل دفاعی بازمی‌دارند یا آن‌ها را به شدت به اشتباه کردن سوق می‌دهند که به جای حمله به سلول‌های بیگانه به سلول‌های خودی حمله کرده و باعث ایجاد بیماری‌های خود ایمنی و حساسیت‌های متعدد و مختلفی می‌شوند و با عدم توانایی شناخت سلول‌های سرطانی به جای آنکه آن‌ها را مثل معمول نیست و نابود سازند، از کنار آن‌ها بدون اعتنا و توجه گذشته و به این خائنین مجال تقسیم و گسترش می‌دهند.

1- مصرف بی‌رویه غذاهای حاوی کلسترول

آمارها نشان می‌دهند به علت کند شدن عکس‌العمل ماکروفاژها یا بیگانه‌خواران، میزان بروز و شدت و مدت بیماری در افرادی که به علت پرخوری و بدخوری به کلسترول بالا دچار گردیده‌اند، بسیار بالاتر از افرادی است که میزان کلسترول تام و LDL آن‌ها در سطح قابل قبول و میزان HDL آن‌ها بالاتر از 45 می‌باشد.

2-‌ فلزات سنگین

فلزات سنگین همچون سرب، جیوه و کادمیوم مخصوصاً در افراد سیگاری و اطرافیان آن‌ها (که به ناچار دود برون رانده‌شده از کشیدن سیگار را استنشاق می‌کنند) باعث کاهش توان سیستم ایمنی می‌گردند. سرب حاصل از سوخت ناقص موتور ماشین‌ها و کارخانه‌ها، موجبات آلودگی هوا و مصرف غذاهای پرورش‌یافته در این هوای آلوده و کند شدن پاسخگویی و عکس‌العمل سلول‌های ایمنی را فراهم می‌سازد. همچنین جیوه و سایر فلزات سنگین وارده از طریق فاضلاب‌های هدایت‌شده کارخانجات به کانال‌های آب رودخانه‌ها، برکه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها، ارزشمندترین منبع پروتئین و مفیدترین تأمین‌کننده ید، سلنیوم، کلسیم، آهن و ویتامین‌های A، D و گروه B را زیر سۆال برده و به علت اثرات زیان‌بار جیوه بر مغز و اعصاب، توصیه آبزیان را به زنان حامله در دوران بارداری زیر سۆال برده است.

مصرف شیر، ماست و دوغ‌های پروبیوتیک عمل دفع آلاینده‌های زیان‌بار از طریق مدفوع و ادرار را افزایش داده و با پر کردن ظرفیت فلزات دو ظرفیتی از جذب سرب ممانعت به عمل می‌آورد

آهن، به دو صورت هِم و غیرهِم در اختیار بدن فرد قرار گرفته و خون‌سازی هموگلوبین و میوگلوبین، تقویت نیروی دفاعی بدن، افزایش قدرت جسمی و ذهنی، پیشگیری از ریزش موها ناشی از کم‌خونی و ده‌ها وظیفه دیگر را در بدن عهده‌دار می‌باشد.

منابع گیاهی حاوی آهن: کلم قمری، چغندر قرمز، تره‌فرنگی، کلم بروکلی، کاسنی فرنگی، هویج، غلات و حبوبات، میوه‌های مختلف مانند توت فرنگی، تمشک، گوجه، سیب، خرما، آلوی خشک و سیب خشک. از منابع حیوانی حاوی آهن نیز می‌توان به انواع ماهی‌ها، گوشت گوساله، گاو، گوسفند و اردک اشاره نمود. از منابع خوب آهن غیرهِم نیز می‌توان تخم مرغ، گردو، جوانه گندم و به طور کلی انواع مغزها و آجیل را نام برد.

منابع غذایی روی: گوشت‌های مختلف (جگر، سینه مرغ، ماهی، گوشت تیره بوقلمون)، بادام زمینی، شیر کم‌چربی و تخم مرغ.

منابع غذایی منیزیم: بادام زمینی، اسفناج، نخود سبز، گوشت گاو و گوساله، انواع میوه‌ها، سیب زمینی، نان جو، نان گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، عدس، لوبیای سفید، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات، گردو، فندق و بادام.

منابع غذایی سلنیوم: انواع پنیر، شیر، تخم مرغ، گوشت و جگر گوساله و گاو، قلوه، ساردین و سایر انواع ماهی‌ها.

منابع غذایی انواع ویتامین‌ها

ویتامین A: گوشت بوقلمون، سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه‌فرنگی و انبه.

ویتامین E: بادام، تخمه آفتابگردان، ذرت، جوانه گندم، روغن گردو، روغن کنجد و زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوانه ذرت، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، غلات کامل، انواع مغزهای گردو، بادام زمینی و فندق.

منابع ویتامین C: تمامی میوه‌های تازه مخصوصاً مرکبات و انواع توت، انبه، کیوی و انواع سبزی‌های تازه.

به طور کلی جهت تأمین مواد مغذی مفید برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی به منظور افزایش توان مبارزه با هر نوع آلودگی هوا، غذا و مایعات استفاده مناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه‌های هرم غذایی و تنوع بخشیدن به مواد غذایی مصرفی در هر گروه توصیه می‌شود.

مواد مغذی دوستدار سلامتی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی

این مواد عبارتند از: کلسیم، آهن و اسیدهای چرب امگا-3 فاقد جیوه، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلزات سلنیوم، روی، ویتامین‌های گروه B، E، A، بتا-کاروتن و لسیتین و استیل کولین. شیر، لبنیات، کنجد، بادام، لوبیای سویا، کلم سبز، اسفناج و کلم بروکلی از منابع قابل توجه کلسیم تلقی می‌گردند، به خصوص مصرف شیر، ماست و دوغ‌های پروبیوتیک عمل دفع آلاینده‌های زیان‌بار از طریق مدفوع و ادرار را افزایش داده و با پر کردن ظرفیت فلزات دو ظرفیتی از جذب سرب ممانعت به عمل می‌آورد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: زندگی آنلاین - دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

قبل از رسیدن زمستان سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

حفاظت از بدن با مواد غذایی

غذاهایی برای تقویت قدرت دفاعی بدن

مقاوم کردن بدن با غذاها

اثر کمبود روی بر سیستم ایمنی

6 گام تا تقویت سیستم ایمنی بدن

تغذیه سالم؛ سپر دفاعی در برابر سرماخوردگی!

5 عامل ضعف سیستم ایمنی بدن

مقاوم کردن بدن با غذاها

چه بخوریم تا سرما نخوریم

هفت توصیه برای تقویت بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.