تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس اعلام كرد اگر رهبر معظم انقلاب نظری داشتند حتما به بنده می‌گفتند. در عین‌حال طرح سوال 76 امضا داشت، در نتیجه هیات‌رئیسه عملی خلاف قانون مرتكب نشد. اما با این وجود مخالفان قانع نشدند و علاوه بر صدور بیانیه كه از وصول طرح سوال انتقاد كردند، عزم خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لغو سوال از رئیس‌جمهور


رئیس مجلس اعلام كرد اگر رهبر معظم انقلاب نظری داشتند حتما به بنده می‌گفتند. در عین‌حال طرح سوال 76 امضا داشت، در نتیجه هیات‌رئیسه عملی خلاف قانون مرتكب نشد. اما با این وجود مخالفان قانع نشدند و علاوه بر صدور بیانیه كه از وصول طرح سوال انتقاد كردند، عزم خود را برای شكایت از عملكرد هیات‌رئیسه اعلام كردند

احمددی نژاد

ادامه اختلافات درباره حدنصاب داشتن طرح سوال از رئیس‌جمهور به آنجا ختم شد كه مجلس روز گذشته طی جلسه‌ای غیرعلنی موضوع را مورد بررسی قرار دهد و در عین‌حال مخالفان و موافقان دلایل خود را نیز درباره این مسئله كه آیا طرح سوال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی مصداق جنجال‌آفرینی در عرصه سیاسی كشور هست یا خیر را اعلام كنند. فراكسیون اصولگرایان كه ریاست آن را غلامعلی حداد عادل برعهده دارد معتقدند با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره خودداری از تشنج‌آفرینی در عرصه سیاسی بهتر بود كه طرح سوال اعلام وصول نمی‌شد ضمن اینكه حتی اگر این ملاحظه را درنظر نمی‌گرفتیم، طرح سوال 71امضا داشت و از نظر قانونی امكان اعلام وصول آن وجود نداشت. حدنصاب قانونی سوال از رئیس‌جمهور 74 امضا است. لیكن در مقابل طراحان سوال می‌گویند كه رهبر معظم انقلاب درباره اینكه از رئیس‌جمهور سوال بشود یا خیر، نظری اعلام نكرده‌اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام كرد اگر رهبر معظم انقلاب در این باره نظری داشتند حتما به بنده می‌گفتند. در عین حال لاریجانی اعلام وصول طرح سوال را كاملا قانونی دانست و گفت كه طرح سوال 76 امضا داشت و اگر هم كسی منصرف شده باشد قبل از اعلام وصول به هیات‌رئیسه اعلام نشده است، در نتیجه هیات‌رئیسه عملی خلاف قانون مرتكب نشد. اما با این وجود مخالفان قانع نشدند و علاوه بر صدور بیانیه كه از وصول طرح سوال انتقاد كردند، درعین حال عزم خود را برای شكایت از عملكرد هیات‌رئیسه مجلس به كمیسیون اصل 90 اعلام كردند.

مجلس

در جلسه غیرعلنی چه گذشت ؟

نمایندگانی كه در جلسه غیرعلنی حضور داشتند عنوان كردند اعضای فراکسیون اصولگرایان از جمله حمید رسایی، حسین نجابت و علی اصغر زارعی در سخنان خود در جلسه غیرعلنی تاکید کردند که ما نگفته‌ایم مقام معظم رهبری نظر مخالف با طرح سوال دارند بلکه گفته‌ایم برداشت ما از سخنان رهبری این است که با طرح این سوال موافق نیستند. همچنین اعضای فراکسیون رهروان ولایت از جمله کاظم جلالی و نادر قاضی پور نیز خطاب به اعضای فراکسیون اصولگرایان تاکید کردند که چرا چنین موضوعاتی را به رهبری منتسب می‌کنید که مجددا اعضای فراکسیون اصولگرایان یادآور شدند که برداشت آنها از سخنان رهبری این بوده است. البته جلسه غیرعلنی مجلس با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. به گفته حاضران در جلسه غیرعلنی، سیدحسین نقوی طی سخنانی در جلسه غیرعلنی مجلس از برخی نمایندگان خواسته بود بیش از این جایگاه مجلس را تضعیف نکنند و نظرات و موضوعات مورد نظر خودشان را به رهبر انقلاب منتسب نکنند.

شجاعی کیاسری: سوال از رئیس‌‌جمهور فراکسیونی نبوده است؛ عده‌ای می‌خواهند فراکسیون رهروان را در مقابل خودشان قرار دهند. این احتمال وجود دارد که تعدادی از اعضای فراکسیون سوال را امضا کرده باشند اما معنی آن این نیست که فراکسیون یک اقدام تشکیلاتی برای انجام سوال از رئیس‌‌جمهور انجام داده است

این سخنان نقوی باعث عصبانیت حسینیان شده و او از جای خود برخاسته و با صدای بلند نقوی را مورد خطاب قرار داده است وبه‌دنبال این موضوع حال حسینیان بد شد و از این رو در آغاز جلسه علنی مجلس با تجمع پزشکان مجلسی برای مداوای وی همراه بود. به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم هیات رئیسه طرح سوال از رئیس‌جمهور به قوت خود باقی می‌ماند از این رو قرار شد هر كس ادعایی درباره امضای خود دارد با هیات رئیسه مطرح كند تا هیات رئیسه پیگیری‌های لازم را انجام دهد. محمد دامادی یكی از طراحان سوال در این باره به تهران‌امروز گفت، مسئله پیگیری مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان حق قانونی آنهاست.مهدی كوچك زاده یكی از اعضای فراكسیون اصولگرایان نیز درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور عنوان می‌كند از نیت افراد درباره طرح سوال خبر ندارم اما خروجی این كار بسیار مضر است. وی با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس گفت: برای اینکه جلوی حسینیان را بگیرند تا وی حرفش را نزند بگو مگویی بین نقوی حسینی و حسینیان در گرفت و حسینیان به آن حال و روز افتاد ولی حسینیان بیدی نیست که با این بادها بلرزد. نقوی حسینی حرف توهین‌آمیزی به حسینیان زد و حسینیان نیز برافروخته شد.

ادامه مخالفت فراكسیون اصولگرایان

مجلس

به‌نظر می‌رسد نمایندگان عضو فراكسیون اصولگرایان همچنان بر اعتراض خود درباره طرح سوال اصرار دارند و حتی بعد از آغاز جلسه علنی مجلس نیز رایزنی‌های خود را درباره منتفی شدن طرح سوال با هیات رئیسه ادامه دادند.مسئله دیگری كه این فراكسیون بر آن تاكید دارد خارج از حد نصاب بودن تعداد امضاهاست از این رو هیاتی از نمایندگان كه اعضای آن را حجت‌الاسلام ابوترابی معرفی می‌كند جلسه‌ای را با نمایندگانی كه امضای خود را پس گرفته‌اند برگزار می‌كنند تا بررسی‌های لازم در این‌باره انجام شود. علی‌اصغر زارعی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اعلام این خبر گفت: قرار است جلیلی، گروسی، محبی، چهاردولی و بخشایش در جلسه با این هیات در مورد پس گرفتن امضاهایشان توضیح دهند چراکه طبق شهادت این افراد، آنها امضاهایشان را قبل از اعلام وصول پس گرفتند و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که سوال از رئیس‌‌جمهور نصاب ندارد. اگر هیات‌رئیسه نظر این پنج نماینده را که به صورت حضوری و مکتوب در مورد پس گرفتن امضایشان شهادت دادند را بپذیرد، آنگاه تعداد امضاها از نصاب می‌افتد و باید سوال منتفی شود.

وی همچنین با اعلام خبر شكایت از هیات رئیسه گفت: هیات رئیسه اشتباه محاسباتی در مورد تعداد امضاهای سوال از رئیس‌‌جمهور انجام داد به همین دلیل ما عملکرد هیات رئیسه را از این حیث زیر سوال می‌بریم و به کمیسیون اصل 90 شکایت می‌کنیم. به این ترتیب شکایتی با امضای 20 نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان از هیات‌رئیسه در اعتراض به عملکردشان در اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور تهیه و به کمیسیون اصل 90 ارائه شده است.

این فراكسیون در ادامه مخالفت‌های خود با طرح سوال و اعتراض به عملكرد هیات رئیسه بیانیه‌ای را نیز منتشر كرده است. در بخشی از این بیانیه عنوان شده مقام معظم رهبری تاکنون درخصوص سوال از رئیس‌‌جمهور صریحا خطاب به مجلس مطلبی نفرموده‌اند و نفیا و اثباتا دستوری نداده‌اند. فراکسیون اصولگرایان نیز هرگز مدعی نشده است که از رای و نظر رهبری در این باب اطلاع قطعی و بی‌واسطه‌ای دارد. ما براساس درک و استنباط خود از نظر ایشان عمل کرده‌ایم. تجربه سوال از رئیس‌‌جمهور در مجلس هشتم و مجموع تجربه‌های متعدد دیگر به این احتمال قوت می‌بخشد که سوال از رئیس‌‌جمهور تنش‌زا و التهاب‌آفرین خواهد بود و بر وضع «بازار» و مناسبات اقتصادی اثر منفی خواهد گذاشت. مخصوصا باید توجه داشت که رئیس‌‌جمهور در بیان مشکلات، آزاد و بی‌مسئولیت نیست و نمی‌تواند و نباید همه مضایق و تنگناهای ایجاد شده یا راه‌حل‌ها و راه‌های گریز از آن تنگناها را بیان کند

مجلس

اعتراض فراكسیون رهروان ولایت

اعتراض فراكسیون رهروان ولایت جنس متفاوتی نسبت به اعتراض فراكسیون اصولگرایان دارد.چهره‌های شاخص فراكسیون رهروان ولایت از شائبه‌های مطرح شده درباره دخالت این فراكسیون در عملی شدن طرح سوال گله‌مند هستند.این شائبه آن زمان قوت پیدا كرد كه پس از اعلام اسامی مشخص شد به غیر از دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس بقیه امضا‌كنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را اعضای فراكسیون رهروان ولایت تشكیل می‌دهند. رمضان شجاعی كیاسری در سخنان روز گذشته خود دخالت فراكسیون رهروان ولایت در طرح سوال را تكذیب كرد.وی گفت: سوال از رئیس‌‌جمهور فراکسیونی نبوده است؛ عده‌ای می‌خواهند فراکسیون رهروان را در مقابل خودشان قرار دهند. این احتمال وجود دارد که تعدادی از اعضای فراکسیون سوال را امضا کرده باشند اما معنی آن این نیست که فراکسیون یک اقدام تشکیلاتی برای انجام سوال از رئیس‌‌جمهور انجام داده است. اگر قرار بود فراکسیون رهروان ولایت با یک اقدام تشکیلاتی به‌دنبال طرح سوال از رئیس‌‌جمهور باشد حداقل باید اعلام حمایت می‌کرد اما فراکسیون رهروان ولایت تصمیم گرفته است که در مورد طرح سوال از رئیس‌‌جمهور دخالت نکند.

نظرات دولت

معاون پارلمانی دولت معتقد است طرح سوال از رئیس‌جمهور حد نصاب لازم برای اعلام وصول را نداشته و یکی از اعضای هیات رئیسه در این خصوص شیطنت کرده است. این مسئله را یكی از نمایندگان كه خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با مهر بیان كرده است. این نماینده گفت: فروزنده به عدم اعلام اسامی امضاکنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور به دولت معترض بوده و معتقد بود اگر هیات رئیسه با شفافیت بیشتری این طرح را بررسی می‌کرد، معاون پارلمانی می‌توانست با رایزنی با نمایندگان این طرح را منتفی کند.

مخالفان سوال در جلسه غیرعلنی تاکید کردند که ما نگفته‌ایم مقام معظم رهبری نظر مخالف با طرح سوال دارند بلکه گفته‌ایم برداشت ما از سخنان رهبری این است که با طرح این سوال موافق نیستند

براساس اظهارات فروزنده پیش از تعطیلات مجلس با رایزنی‌های دولت و انصراف تعدادی از نمایندگان از طرح سوال، این طرح تنها دارای 62 امضا بوده، اما گویا یکی از اعضای هیات‌رئیسه تعدادی امضا برای طرح سوال از رئیس‌جمهور جمع آوری کرده بوده که در جلسه روز یک‌شنبه پس از، از حد نصاب افتادن طرح این امضاها را به طرح سوال از رئیس‌جمهور اضافه کرده است.دولت معتقد است این کار خلاف قانون بوده و طرح براساس 62 امضا غیرقابل اعلام وصول بوده است.

همچنین محمدرضا رحیمی روز گذشته با اعتراض به طرح سوال از رئیس‌جمهور بیان كرده است، الان زمان سوال از رئیس‌جمهور نیست الان زمان تحمل است نه سوال.وی افزود: دوستی از ما وقت ملاقات خواست این وقت به او داده نشد. می‌رود طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا می‌کند. مگر الان وقت سوال است که شما طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا می‌کنید؟ این در حالی است كه وزیر اقتصاد و تعدای از نمایندگان پس از ملاقات حضوری با رئیس‌جمهور عنوان كرده‌اند وی از طرح سوال استقبال كرده است.

بخش سیاست تبیان

منابع: تهران امروز