تبیان، دستیار زندگی
یكی از یاران امام می گوید: حضرت امام خیلی به نماز اهمیت می دادند. خیلی سفارش نماز را می كردند. همیشه می گفتند: «همین كه شما می گویید اول این كار را بكنم بعد نماز بخوانم، این خلاف است؛ نگویید این حرف را، به نمازتان اهمیت دهید، اول نماز»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اشتیاق نماز،لحظه شماری می کرد

امام ره

یكی از یاران امام می گوید: حضرت امام خیلی به نماز اهمیت می دادند. خیلی سفارش نماز را می كردند. همیشه می گفتند: «همین كه شما می گویید اول این كار را بكنم بعد نماز بخوانم، این خلاف است؛ نگویید این حرف را، به نمازتان اهمیت دهید، اول نماز»
نماز در گفتار و عمل علما - 2

ادامه نمونه هایی از سیره رفتاری و گفتار علما در اهتمام آنها نسبت به نماز تقدیم شما میشود:

امام خمینی(رحمة الله علیه) و نماز

یكی از یاران امام  در مورد نماز اول وقت حضرت امام می گوید: یادم هست یك بار در خدمت امام به تهران رفتیم و به منزل آیت اللّه لواسانی وارد شدیم.

آیت اللّه لواسانی از دوستان خیلی صمیمی امام بود. آنجا كه رسیدیم، برخوردشان خیلی دوستانه و صمیمی بود. آنها مقداری كه صحبت كردند، وقت نماز شد. امام در عین اینكه خسته بودند و تازه رسیده بودند؛ اما چون مقید بودند كه همیشه نمازشان را در اول وقت بخوانند، پا شدند و نماز ظهر را اول وقت خواندند.

نماز اول وقت با حضور سران كشورهای اسلامی

یكی از یاران امام می گوید: حضرت امام خیلی به نماز اهمیت می دادند. خیلی سفارش نماز را می كردند. همیشه می گفتند: «همین كه شما می گویید اول این كار را بكنم بعد نماز بخوانم، این خلاف است؛ نگویید این حرف را، به نمازتان اهمیت دهید، اول نماز»

امام به نماز اول وقت خیلی مقید بودند، در اوج اشتغالات و گرفتاری ها به نماز اول وقت مقید بودند. یادم هست روزی كه سران كشورهای اسلامی برای قضیه صلح ایران و عراق به خدمت شان آمده بودند، وسط جلسه بود كه اذان ظهر گفته شد، امام بلند شدند و فرمودند:

«من می خواهم نماز بخوانم. و چون مقید بودند به هنگام نماز خود را با عطر خوشبو كنند، در همان جلسه به من اشاره كردند: عطر مرا بیاور.

پس از عطر زدن به نماز ایستادند و دیگران هم پشت سر ایشان نماز جماعت خواندند.

برخورد با نمازگزاران آخر وقت

آیت اللّه صادق خلخالی می گوید: گاهی اوقات بعضی از طلاب كه سر درس حضرت امام شركت می كردند، نماز ظهر و عصرشان به نزدیك غروب می افتاد و در پایان درس امام، برمی خاستند و نماز می خواندند.

 حضرت امام خیلی جدی از بالای منبر با این گونه طلاب برخورد می كردند و می فرمودند: «برای اهل علم درست نیست كه نمازشان را به آخر وقت موكول كنند».

آیا وقت نماز شده است؟

غلام رضا باطنی می گوید: حضرت امام بعد از عمل جراحی سنگین، با توجه به سن زیاد ایشان و به علت استفاده كردن از داروهای مختلف، حالت خواب آلودگی داشتند. و عموما خواب بودند.

اما زمانی كه وقت نماز می شد، خودشان بیدار می شدند؛ یعنی به طور خودكار وقتی لحظه نماز فرا می رسید، كاملاً هوشیار بودند و به محض اینكه چشم باز می كردند، می پرسیدند، وقت نماز شده است؟

بنده می گفتم: بله. جناب حاج آقا محمد علی انصاری هم تشریف داشتند و به ایشان كمك می كردند، امام وضو می گرفتند و نمازشان را می خواندند.

وقت نماز است

از تیمسار شهید صیاد شیرازی نقل است: قبل از شروع یكی از عملیات ها كه خودمان را برای طرح برنامه آن آماده می كردیم، خدمت حضرت امام رسیدیم و به ارائه گزارش پرداختیم.

در این جلسه حضرت آیت اللّه خامنه ای، آقای هاشمی رفسنجانی، وزیر دفاع و فرمانده محترم كل سپاه حضور داشتند. گزارش ها خدمت حضرت امام داده شد. در اوج صحبت و گزارش، ایشان بلند شدند و به اتاق دیگر رفتند.

پس از این حركت، اولین كسی كه صحبت كرد، آقای هاشمی رفسنجانی بود، ایشان گفت: آقا، كسالتی عارض شده؟ چون تنها چیزی كه به ذهن می آمد، این بود.

امام در پاسخ فرمودند: خیر! وقت نماز است.با یك قاطعیتی بیان كردند كه احساس می كردیم، مثل اینكه ما تا حالا نماز نخوانده ایم. سجاده امام پهن بود، آن بزرگوار به مقدمات نماز پرداختند و ما هم رفتیم وضو گرفتیم و پشت سر ایشان در یكی دو صف ایستادیم و نماز را به جماعت برگزار كردیم.

این صحنه تمام شد؛ ولی آثار رفتاری و اخلاقی امام و روحیه تعبد ایشان، به نظر من یك اثرِ جاودانی بر جای گذاشت.

آیا ظهر شده است؟

رهبر معظم انقلاب می گویند: حضرت امام تا آخرین لحظه حیات شان، ذكر و نماز و دعا را نیز فراموش نكردند. حاج احمد آقا فرزند عزیز ایشان می گفت: پیش از ظهر روز آخر حیات امام، ایشان روی تخت دائم نماز می خواندند.

 مدتی گذشت، بعد پرسیدند: ظهر شده است؟ گفتم: بلی. آن وقت خواندن نماز ظهر و عصر با نوافلش را شروع كردند. بعد از اتمام نماز، مشغول ذكر گفتن شدند و تا لحظاتی كه در حالت اغما به سر می بردند، مرتب پشت سر هم می گفتند: «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر.» این برای ما درس است، ما كه رهبرمان را دوست داریم باید به كارها و روحیات او توجه كنیم و از آن درس بگیریم.

در اشتیاق نماز، لحظه شماری می كنند

از خانم صدیقه مصطفوی نقل است: یادم هست وقتی حضرت امام در بیمارستان بستری شدند، همه برنامه های عبادی ایشان مطابق معمول انجام می شد.

از یك ساعت مانده به وقت نماز، مرتب به ساعت نگاه می كردند، گویی در اشتیاق نماز، لحظات برایشان سخت می گذشت. ایشان بسیار مقید به وقت نماز و آداب آن بودند؛ مثلاً شانه كردن محاسن، معطر كردن و بستن عمامه و غیره.

نماز اول وقت، حتی در پیاده رو

خانم صدیقه مصطفوی می گوید: روزهایی را به یاد دارم كه ما بیشتر، از ظاهر و حالت چهره پزشكان مطالب را دریافت می كردیم و كمتر جرئت پرسیدن پیرامون وضعیت حال امام را به خود می دادیم، با این حال در هر فرصت كه برای غذا دادن نزد ایشان می رفتیم، توصیه های اخلاقی را فراموش نمی كردند.

 چندین بار به من و هم شیره ها فرموده بودند: «راه آخرت سخت است، گناه نكنید، ترك گناه آسان تر از عذاب خداست. نماز را حتی اگر در پیاده رو خیابان باشید، اول وقت بخوانید.»

ساعت چنده؟

خانم فاطمه طباطبایی می گوید: همیشه توجه ایشان به وقت نماز بود، یعنی مثلاً از موقعی كه ساعت یازده می شد، مرتب می پرسیدند ساعت چنده؟ ساعت چنده؟ برای اینكه مقید بودند اول ظهر نمازشان را بخوانند، ایشان همواره مراقب و منتظر اول وقت نماز بودند.

 باور كنید از ساعت 30:10 تا 12 نگران وقت نماز بودند، نمازشان را كه می خواندند، یك آرامشی پیدا می كردند و سپس چشم ها را می بستند.

علاقه عاشقانه به نماز

از علی اشراقی نقل است: علاقه ای كه حضرت امام به نماز داشتند، عاشقانه بود، نه از روی عادت. مدتی قبل از اذان، خود را مهیای نماز می كردند و این كار را واقعاً عاشقانه انجام می دادند.

در این اواخر كه برای نماز جماعت خدمت ایشان می رسیدیم، خیلی راضی به این كار نبودند و می فرمودند: «چون من با سختی بلند می شوم و می نشینم، شما ناراحت می شوید، نمازتان را خودتان بخوانید.» البته دوست داشتند كه با خدای خود خلوت كنند و تا شب آخر هم نمازهای مستحبی ایشان ترك نشد. من یاد ندارم كه حضرت امام نماز اول وقت را به تعویق انداخته باشند.

خلاصه آنکه توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل که این وارثان انبیا با تاسی به معصومین(علیهم السلام) تا چه اندازه به نماز اهمیت داده و می‏دهند و آنرا گرامی داشته و دارند.


منابع:

خبرگزاری فارس

پندهای آسمانی

نكته های نابی از نماز

تهیه و فرآوری:وحید حق دوست   گروه حوزه علمیه تبیان