تبیان، دستیار زندگی
در هفته‌ای که گذشت بازار طلا نسبت به هفته‌های گذشته، کمتر تحت فشار بود که احتمال افزایش بستن و خنثی سازی معاملات را در هفته‌های آتی بیشتر خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی قیمت فلزات گرانبها


در هفته‌ای که گذشت بازار طلا نسبت به هفته‌های گذشته، کمتر تحت فشار بود که احتمال افزایش بستن و خنثی سازی معاملات را در هفته‌های آتی بیشتر خواهد کرد.

طلا

پیش بینی قیمت طلا:

برای سومین هفته متوالی خالص رفتار سفته بازانه در این بازار با کاهش روبرو شد. 36.4 تن در این هفته از این شاخص کاسته شد. مانند هفته گذشته دلیل اصلی این کاهش، بستن و یا خنثی سازی معاملات خرید به میزان 34.6 تن است.

با توجه به افزایش عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به توانایی سیاست تسهیل کمی دور سوم (QE3) در حمایت از قیمت‌ها ویا وعده فدرال رزرو برای اجرای سیاست تسهیل به مدت نامعلوم، روند خنثی سازی و بستن معاملات چندان دور از انتظار نبود. انتشار گزارشات اقتصادی آمریکا که بالاتر از حد انتظار بود (به ویژه گزارش دستمزد بخش غیر کشاورزی آمریکا) منجر به افزایش بی اعتمادی به کاهش ملایم قیمت‌ها و خنثی سازی و بستن معاملات شد.

خالص رفتار سفته بازانه به عنوان درصدی از معاملات باز در حال حاضر در سطح 28.0 درصد قرار دارد که کمتر از میانگین پنج ساله آن (29.2 درصد) است.

دارندگان ETFs (صندوق های سرمایه گذاری در فلزات گرانبها) هنوز هم به بازار طلا علاقه مند هستند و طی هفته گذشته به میزان 4.2 تن به دارایی‌هایشان از طلا افزودند. این افزایش کل دارایی‌های آن‌ها را از طلا در سطح 2676.6 تن قرار داد که این رقم یک رکورد 12 ماهه است.

پیش بینی قیمت نقره:

در هفته گذشته در بازار نقره، خالص رفتار سفته بازانه به میزان 313.8 تن کاهش یافت که این رقم کاهشی کمتر از میزان کاهش در هفته قبل از آن بود (543.0 تن)، با این وجود هنوز هم این میزان کاهش رقمی قابل توجه است. این هفته عامل اصلی این روند کاهشی، افزایش 206.4 تن به معاملات فروش استقراضی است. این رقم بزرگترین میزان افزایش از ماه جولای تا کنون است و نشان از یک آشفتگی در این بازار دارد. به میزان 107.4 تن نقره نیز از طریق معکوس کردن معاملات سفته بازانه جابجا شد.

دارندگان ETFs (صندوق های سرمایه گذاری در فلزات گرانبها) هنوز هم به بازار طلا علاقه مند هستند و طی هفته گذشته به میزان 4.2 تن به دارایی‌هایشان از طلا افزودند. این افزایش کل دارایی‌های آن‌ها را از طلا در سطح 2676.6 تن قرار داد که این رقم یک رکورد 12 ماهه است

علیرغم افزایش شدید روند خنثی سازی و بستن معاملات در طی دو هفته گذشته؛ خالص رفتار سفته بازانه در سطح بالایی قرار دارد. میزان این شاخص در هفته گذشته در بازار نقره برابر 6200.3 تن بود که بالاتر از میانگین پنج ساله آن (4933.1 تن) است. خالص رفتار سفته بازانه به عنوان درصدی از معاملات باز در سطح نگران کننده 21.4 درصد (بالاتر از میانگین پنج ساله 18.5 درصد) ایستاد که سطح این شاخص بیانگر اشباع بیش از اندازه و نابسامانی بازار نقره است.

کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت ادامه این فشار در بازار، امید چندانی به پایداری روند افزایشی در قیمت‌های نقره وجود ندارد.

در هفته گذشته دارندگان ETFs، نسبت به بازار نقره اعتماد بیشتری داشتند و به میزان 67.6 تن به دارایی‌هایشان از نقره افزودند، گرچه هنوز هم راه‌هایی برای قرار گرفتن دارایی‌های آن‌ها بالاتر از سطوح زیان در چهار هفته گذشته قرار دارد که این زیان‌ها کاملاً جبران شده‌اند.

نفت خام

پیش بینی قیمت نفت خام (وست تگزاس اینترمیدیت):

خالص رفتار سفته بازانه در بازار نفت خام در هفته گذشته با کاهش 11.6 میلیون بشکه روبرو شد. این روند کاهشی با توجه به کاهش یا توقف عملیات استخراج و پالایش به دلیل طوفان سندی، قابل پیش بینی بود.

افزایش 7.1 میلیون بشکه به معاملات فروش استقراضی در هفته گذشته، عامل اصلی این روند کاهشی بود. از سوی دیگر خنثی سازی و بستن معاملات خرید به میزان 4.5 میلیون بشکه (در مقایسه با هفته گذشته به میزان 2.1 میلیون بشکه) بر روی این روند کاهشی تاثیر گذار بود.

با در نظر گرفتن افزایش بسیار زیاد در میزان ذخایر و کاهش تقاضا در آمریکا؛ انتظار می‌رود که بعد از انتشار گزارشات اقتصادی، اعتماد به بازار نفت در هفته‌های آتی افزایش یابد. اولین گزارش، مربوط به آمار و اطلاعات اقتصادی آمریکا بود که در هفته گذشته منتشر شد و بسیار امید بخش بود. دومین گزارش توسط سازمان انرژی آمریکا منتشر شد که خبر از کاهش شدید در میزان ذخایر نفت خام آمریکا می‌داد (2.0 میلیون بشکه) در حالیکه که همه انتظار افزایش آن را داشتند.

تاثیرات طوفان سندی بر روی بازار نفت خام همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر اثر توقف حمل و نقل در سواحل شرقی (East Coast) بر روی میزان تقاضا همچنان نامعلوم است و این توقف می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت‌های نفت خام شود.

پیش بینی قیمت مس:

در هفته گذشته خالص رفتار سفته بازانه در بازار مس کاهش یافت اما بر خلاف سایر فلزات گرانبها میزان خنثی سازی و بستن معاملات افزایش یافت. 104.3 تن طی هفته گذشته از خالص رفتار سفته بازانه کاسته شد که بالاترین رقم خنثی سازی و بستن معاملات در 12 ماه گذشته بود و معادل دو برابر رقم کاهشی هفته قبل نیز بود.

افزایش 68.2 تن در معاملات فروش سفته بازانه از عوامل اصلی این روند کاهشی بود که اندکی کمتر از میانگین پنج ساله آن (71.5 تن) بود. برای چهارمین هفته متوالی معاملات خرید، معکوس شدند که در طی این فرآیند 36.1 تن نقره جابجا شد.

باز هم خالص رفتار سفته بازانه (26.3 تن) در منطقه منفی قرار دارد. کاهش خالص رفتار سفته بازانه تحت تاثیر عوامل بنیادی (فاندامنتال) و روند قیمتی است.

تاثیر عوامل بنیادی (فاندامنتال) تاثیر گذار بر روی بازار مس شدیدتر از سایر فلزات گرانبها است، از همین رو نسبت به افزایش قیمت‌ها بالاتر از سطوح قبلی امید چندانی وجود ندارد. کارشناسان 43000 تن مازاد در بازار را برای سال 2012 پیش بینی می‌کنند.

خالص رفتار سفته بازانه در بازار نفت خام در هفته گذشته با کاهش 11.6 میلیون بشکه روبرو شد. این روند کاهشی با توجه به کاهش یا توقف عملیات استخراج و پالایش به دلیل طوفان سندی، قابل پیش بینی بود

پیش بینی قیمت پلاتینیوم:

بازار پلاتینیوم در هفته گذشته با کاهش شدید در خالص رفتار سفته بازانه روبرو شد. در هفته‌ای که گذشت این شاخص به میزان 136700 اونس کاهش یافت که بالاترین میزان کاهش از ماه آوریل تا کنون است. معکوس کردن معاملات خرید عامل اصلی این روند کاهشی است، گرچه در مقایسه با هفته گذشته، در این هفته از میزان این شاخص کمتر کاسته شده است (79000 اونس در این هفته در مقایسه با 91400 اونس در هفته گذشته). افزایش 57700 اونس به معاملات فروش استقراضی نیز عامل موثر دیگری در این روند کاهشی است که بالاترین میزان افزایش از ماه جولای تا کنون بوده است.

با وجود نابسامانی‌ها در بازار نیروی کار در معادن آفریقای جنوبی که منجر به حمایت و افزایش قیمت‌های پلاتینیوم در هفته‌های گذشته می‌شد، به نظر می‌رسد که میزان اثر آن در هفته‌های کمرنگ‌تر خواهد شد.

در هفته گذشته، خالص رفتار سفته بازانه به عنوان درصدی از معاملات باز با اندکی کاهش در سطح 61.0 درصد و بالاتر از میانگین پنج ساله آن (50.8 درصد) قرار گرفت. بر خلاف تاثیرات تقاضای ضعیف، سطح بالای این شاخص نشانگر وقوع روند تصحیح در هفته‌های آینده در بازار پلاتینیوم خواهد بود؛ علی الخصوص زمانی که مشکلات بازار نیروی کار در معادن آفریقای جنوبی حل شود.

طلا

در هفته گذشته، دارندگان ETFsبه میزان 6500 اونس از دارایی‌هایشان از پلاتینیوم را کاهش دادند.

پیش بینی قیمت پالادیوم:

همانند بازار سایر فلزات گرانبها، در هفته گذشته شاخص خالص رفتار سفته بازانه در بازار پالادیوم با کاهش روبرو شد. خالص رفتار سفته بازانه به میزان 119100 اونس با کاهش روبرو شد.

میزان کاهش در خالص رفتار سفته بازانه نسبت به هفته گذشته اندکی کمتر‌ بوده است. دلیل اصلی این روند، افزایش 101200 اونس در میزان معاملات فروش استقراضی است که بالاترین میزان افزایش از ماه ژوئن تا کنون است؛ به علاوه، علامت واضحی از ضعیف‌تر شدن بازار در هفته‌های آتی است. کل پوزیشن‌های فروش در حال حاضر در این بازار در سطح 439500 اونس قرار دارد که بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن (323200 اونس) است.

بعد از دو هفته خنثی سازی و بستن معاملات خرید در بازار پالادیوم، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آتی این بازار کمتر تحت فشار قرار بگیرد. خالص رفتار سفته بازانه به عنوان درصدی از معاملات باز در سطح 38.9 درصد قرار دارد که کمتر از میانگین پنج ساله آن (47.5 درصد) است.

در هفته گذشته، دارندگان ETFs به میزان 1100 اونس از دارایی‌هایشان از پالادیوم را از دست دادند.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : اقتصادآنلاین