تبیان، دستیار زندگی
چرا زن و مرد در همه زمینه ها چه ظاهر و چه خلق و خو و خصوصیات با یكدیگر فرق دارند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تفاوت‌های میان زن و مرد چه كنیم؟


چرا زن و مرد در همه زمینه ها چه ظاهر و چه خلق و خو و خصوصیات با یكدیگر فرق دارند؟ چرا مثل هم نیستند تا بیشتر با هم سازگاری داشته، راحتر در كنار یكدیگر زندگی كنند و خوشبختتر شوند؟ و...

تفاوت میان زن و مرد

معمولاً در ذهن جوانان به خصوص قبل از ازدواج سوالاتی از این دست بسیار رخ می نمایند. آنها به دنبال دلیل این همه تفاوت می گردند و معتقدند كه بسیاری از اختلافات میان زن و مرد در زندگی زناشویی شان به دلیل وجود همین تفاوت ها است.

متخصصین و مشاورین امر ازدواج نیز بر این امر صحه می گذارند كه تفاوت میان زن و مرد عاملی موثر در ایجاد اختلافات زناشویی می باشد با این تفاوت كه آنها معتقدند چون زن و مرد تفاوت های خود با فرد مقابل را درك نمی كنند و به آنها توجه نمی كنند دچار مشكل می شوند.

از دید آنها یکی از علت های اصلی اختلاف و کشمکش های دائمی بین زن و شوهرها، این است که مردان، زنان را با "ویژگی های خود" ارزیابی می کنند و زنان، مردان را با "مقیاس خود" می سنجند. یعنی مردان توقع رفتارها و ویژگی های مردانه از زنان دارند و زنان انتظار دارند همسرانشان رفتارهایی زنانه داشته باشند. به همین دلیل توجه به برخی از اصول فراموش شده در مورد تمایزهای میان زنان و مردان باعث از بین رفتن بسیاری از اختلافات و درگیری ها و در نتیجه نزدیك تر شدن آنها به یكدیگر می شود.

هر كدام از زن و مرد باید قبل از ازدواج نسبت به ویژگی‌ های خود و جنس مخالف شناخت كامل كسب نمایند. همین خود آگاهی و دیگر آگاهی مسیر رسیدن درك تفاوت ها و تمایزها و حل و مدیریت آنها رد زندگی مشترك را برای زن و مرد هموار می سازد

اصول فراموش شده

-هدف خداوند از خلقت انسان ها در دو قالب كاملاً متفاوت زن و مرد، به دلیل مكمل بودن آنها در كنار هم بوده است. یعنی زن و مرد با همه تفاوتهایشان وقتی در كنار هم قرار می گیرند كمبودهای یكدیگر را جبران كرده و در كنار هم كامل می شوند و تنها در این حالت افراد به سمت حل درست و منطقی مسائل و مشكلاتشان پیش رفته و به موفقیت و سعادت در زندگی زناشویی دست می یابند.

-هر كدام از زن و مرد باید قبل از ازدواج نسبت به ویژگی‌ های خود و جنس مخالف شناخت كامل كسب نمایند. همین خود آگاهی و دیگر آگاهی مسیر رسیدن درك تفاوت ها و تمایزها و حل و مدیریت آنها رد زندگی مشترك را برای زن و مرد هموار می سازد.

-باید به یاد داشته باشیم كه آن چه همیشه به عنوان ویژگی های گروه زنان یا مردان معرّفی می ‌شود نباید در نگاه فرد مقابل عیب و نقص آن گروه محسوب شود. به بیان دیگر نه حساس بودن، كم صبر بودن،‌ جزئی نگر بوده،‌ پر حرف بودن و... برای زنان عیب و نه خشن بودن، كم احساس بودن، كم حرف بودن،‌كلی نگر بودن و ... برای مردان نقص محسوب می شود. پس هرگز در زندگی مشترك به این ویژگی ها به دید نقص و عیب نگاه نكرده و فرد مقابل را همانگونه كه طبیعتش ایجاب  می كند، بپذیرید.

-نكته مهم دیگر آنكه نه تنها افراد باید فرد مقابل را با تمام ویژگی هایش بپذیرند و درك كنند و توقع بیجای از بین بردن آن ویژگی ‌ها در فرد مقابل را در خود نابود سازند بلكه در بعضی موارد باید در توسعه حالات همسرشان نیز تلاش نمایند.

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.