تبیان، دستیار زندگی
در خانه می توانید با به کار بردن چند اصل نه چندان سخت ، در هزینه ها صرفه جویی چشمگیری داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره صرفه جویی در منزل


در خانه می توانید با به کار بردن چند اصل نه چندان سخت ، در هزینه ها صرفه جویی چشمگیری داشته باشید.

جشنواره صرفه جویی در منزل

تشریفات اضافی در میهمانی‌ها ممنوع!

مهمان‌نوازی یکی از خصیصه‌های ما ایرانی‌هاست؛ اما باید توجه داشت که این مهمان‌نوازی منجر به ریخت و پاش‌های بیهوده و تجملات و اصراف نشود. معنای مهمان‌نوازی تنوع فراوان غذاها و سفره‌های پذیرایی نیست، بلکه خوش گذشتن بیشتر به مهمانان و خلق ساعات به یادماندنی برای آنهاست؛ پس خورش‌های گوناگون، انواع و اقسام خوراک‌ها و سفره‌های رنگارنگ را از مهمانی‌های خود حذف کنید.

با کمی خلاقیت از لوازم کهنه نو بیافرینید

گاهی یک کمد، تخت، میز تلویزیون قدیمی در نگاه اول وسیله ای کهنه و به دردنخور به چشم می‌آید. شما با کمی خلاقیت و هنر می‌توانید آن را به ‌وسیله‌ای زیبا و آنتیک تبدیل کنید. در این زمینه ضمن مشاوره با دست‌اندركاران هنرهایی نظیر پتینه، معرق، منبت و . . . می‌توانید با هزینه‌ای كم جلوه‌ای زیبا به خانه خود بدهید.

برنامه غذایی داشته باشید

با کمک مشاور تغذیه یک برنامه غذایی برای وعده‌های خود در نظر بگیرید که هم ارزش غذایی بالایی داشته باشد و هم از صرف هزینه‌های اضافی و عادات غذایی غلط جلوگیری کند. بسیاری از ما عادت کرده‌ایم حتماً در وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده کنیم و حتی برای شام که باید غذای سبکی صرف شود، برنج می‌خوریم؛ در صورتی که می‌توان غذاهای نانی و سبک‌تری را برای این وعده انتخاب کرد. دیگر عادت غلط غذایی، استفاده زیاد از گوشت است که به اشتباه فکر می‌کنیم باید تا می‌توانیم گوشت بخوریم؛ اما بدن به مواد غذایی دیگری هم نیاز دارد و مصرف گیاهان نیز رکن اصلی سلامت بدن می‌باشد. شما می‌توانید با پیروی از یک رژیم و برنامه غذایی صحیح، به مقدار نیاز خرید کرده و غذایی خوشمزه و مفید تهیه کنید؛ به این ترتیب از دور ریختن مواد غذایی نیز جلوگیری می‌شود. البته فراموش نکنید که باید پنج گروه غذایی را که کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، حتماً در روز دریافت کنید.

از طلای کثیف غافل نشوید!

این روزها که سخت مشغول خانه‌تکانی هستید، از فرصت استفاده کرده، سری به انباری خانه خود بزنید و فکری به حال وسایل و لوازمی که سال به سال به کارتان نمی‌آید و فقط جایی را اشغال کرده‌اند، بکنید. آنهایی را که زباله محسوب می‌شوند (منتها زباله‌ای تحت عنوان طلای کثیف؛ یعنی وسایل قابل بازیافت)، به شهرداری فروخته و آنهایی را که تقریباً سالم‌اند اما مورد استفاده نیستند، به نزدیک‌ترین سمساری و مغازه‌های وسایل دست دوم بفروشید. به این ترتیب هم از جاگیری آنها خلاص و هم نقدینگی‌ای را جهت تأمین بخشی هزینه‌ها به دست خواهید آورد.

برای سفر برنامه داشته باشید

مسافرت و گشت و گذار برای زندگی مفید و حتی ضروری است. شاید بعضی افراد به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها چنین برنامه‌هایی را کم کرده یا به کل عطایش را به لقایش ببخشند؛ اما با کمی فکر و برنامه‌ریزی می‌توان سفری خوب با هزینه‌ای کم داشت؛ چگونه؟ بهتر این است قبل از تصمیم‌گیری برای سفر، برنامه‌ای برای نقاطی که در نظر دارید بروید، نوشته و مسیرها را به درستی تعیین کنید. همراه داشتن نقشه نیز کمک بزرگی به پیدا کردن مسیر می‌کند. برای وعده‌های غذایی سفر خود برنامه‌ریزی کرده و به جای استفاه از رستوران‌های کنار جاده که از سلامت شان هم اطمینان ندارید، غذای راه به همراه داشته باشید. برای اسکان نیز می‌توانید از مراکز گردشگری و اقامتی استفاده کنید. حتی می‌توانید از اینترنت برای تهیه بلیط، مکان اقامتی و اطلاعاتی در مورد مقصد مورد نظر بهره ببرید.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت، پرهیز از خرید و سوغاتی‌های اضافی در سفر است. رعایت این نكات در كاهش هزینه‌های سفر تأثیری شگرف دارد

توجه به چگونگی مصرف انرژی در منزل

سعی کنید از وسایل برقی‌ای استفاده کنید که برچسب انرژی دارند و مسأله مهم دیگر، عدم استفاده از وسایل برقی در زمان اوج مصرف است. ترجیحاً شب از اتو کشیدن یا روشن کردن ماشین لباسشویی اجتناب کنید. در تابستان برای کولرها سایبان بگذارید و در زمستان منافذ باز را ببندید تا گرما و انرژی از خانه خارج نشود. می‌توانید برای پنجره‌ها از شیشه‌های دوجداره استفاده کنید.

به دفترچه‌های خرید لوازم و توصیه سازنده توجه کنید

بسیاری از ما به دلیل عدم آگاهی از نحوه نگهداری وسایل، عمر آنها را کم می‌کنیم و آن وسیله به سرعت خراب شده و از بین می‌رود. بنابراین، هنگام خرید، توصیه‌ها و اطلاعات لازم را از فروشنده بخواهید و همچنین دفترچه راهنمای کالا را حتماً دریافت و به دقت مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که باید برای هر وسیله برقی گرانقیمت یک محافظ قرار داد تا نوسانات برق به آن آسیب نزند.

قناعت را به فرزندان خود بیاموزید

فکر نکنید که برآورده کردن تمامی خواسته‌های کودکان به معنای محبت به آنهاست. این کار ممکن است در آینده آنها را با مشکل مواجه کند؛ به‌طوری که در سختی‌ها تحمل‌شان کم خواهد شد. آموزش پس‌انداز کردن و تهیه یک قلک و تشویق آنها در این خصوص و در نظر گرفتن پاداش برای تقویت انگیزه قناعت و صرفه‌جویی، کمک به خود و فرزندان عزیزتان است.

مشاور حقوقی داشته باشید

زندگی صنعتی امروز و درگیری خانواده‌ها با چک و پول، نیاز به داشتن یک مشاور حقوقی دارد که در مواقع لزوم برای برخی امور با او مشورت کنید. متأسفانه مردم کشور ما از مزایای داشتن مشاور حقوقی آگاه نیستند؛ در حالی که یک مشاور حقوقی خوب هنگام رویارویی با مشکلات کمک بزرگی برای شما محسوب می‌شود.

جشنواره صرفه جویی در منزل

یک هنر بیاموزید

داشتن یک هنر بخش بزرگی از نیازهای شما را برطرف می‌کند؛ مثل آرایشگری، خیاطی، دکوراسیون و هنرهایی که می‌توانند درآمدزا نیز باشند. وقتی شما هنری را بیاموزید، می‌توانید نیاز خود و دیگر اعضای خانواده‌تان را در آن خصوص برطرف کنید و یا از طریق آموزش آن به دیگران یا کار کردن درآمدزایی کنید.

کیفی خرید کنید

یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: من آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم! توجه به کیفیت جنسی که می‌خرید، بسیار مهم است. گاهی ما قیمت را مدنظر قرار می‌دهیم و به دلیل ارزان بودن، دست به انتخابی غلط می‌زنیم؛ در نتیجه پس از مدت کوتاهی جنس خریداری شده از بین رفته و ما دوباره مجبور به خرید جنسی دیگر می‌شویم.

هنگامی که به سراغ جنس ارزان می‌روید، در نگاه اول به نظر صرفه جویی می‌آید، اما در حقیقت جنس نامرغوبی خریده‌اید که نیاز به خرید مجدد دارد؛ پس خرید لوازم گرانقیمت هزینه‌ها را در درازمدت کاهش می‌دهد.

در پایان، به خود و خانواده‌تان بیاموزید که آنچه بیش از همه به زندگی برکت و نیرویی معجزه‌آسا می‌بخشد، کمک و یاری رساندن به دیگران است که از تمام راه‌های پیشنهادی ما مۆثرتر است. این روزهای پایانی سال با گرفتن دست کسانی که نیاز به همدردی و یاری شما دارند، سال نو را زیباتر و انرژی‌بخش‌تر آغاز کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : موسسه فرهنگی دنیای سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.