تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با شانزدهم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و یکم ذی الحجه 1433 هجری قمری و ششم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با شانزدهم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و یکم ذی الحجه 1433 هجری قمری و ششم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

16 آبان 1358

«امام خمینی»(ره) با انتشار اطلاعیه ‌ای تأکید فرمودند که با فرستادگان «جیمی کارتر» رییس جمهوری وقت امریکا که روز قبل امریکا را به قصد تهران ترک کرده بودند، ملاقات نخواهند کرد. ایشان همچنین اجازه ملاقات اعضای شورای انقلاب را با آنان ندادند، در نتیجه نمایندگان اعزامی امریکا در میانه راه از کشور ترکیه به کشورشان بازگشتند.

16 آبان 1357

سه روز پس از روی کارآمدن دولت نظامی ازهاری، امریکا حمایت کشورش را از این دولت اعلام کرد، در سند به جا مانده از آن زمان می خوانیم ...«ما از شاه در تصمیماتش حمایت می کنیم. شاه یک دولت نظامی زیر نظر خود منصوب کرده است، زیرا دولت غیرنظامی نمی توانست نظم را اعاده کرده و زمینه برگزاری انتخابات آزاد را فراهم سازد.»

16 آبان 1357

مردم انقلابی ایران علیه روی کارآمدن دولت نظامی ازهاری، در سراسر کشور راهپیمایی های گسترده‎ای برگزار کردند.

16 آبان 1357

به مناسبت آغاز به کار دولت نظامی ازهاری و کشتار 13آبان در دانشگاه تهران، امام خمینی(ره) در پیامی فرمودند:ث«من ازجنایاتی که اخیراً درحق فرزندان اسلام دردانشگاهها کرده‎اند، درسوگم؛ من ازدانشجویان عزیزکه درراه اسلام و کشور فدائی داده‎اند و درمقابل شاه با مشتی گره کرده ایستاده و او را محکوم کرده‎اند تشکرمی‎کنم...».

16 آبان 1357

دولت نظامی ارتشبد ازهاری به بهانه راضی کردن مردم انقلابی و در واقع برای عوام فریبی، تعدادی از شخصیت‏های سیاسی پیشین کشور را دستگیر و زندانی کرد. ارتشبد نعمت‌الله نصیری ، منوچهر آزمون و داریوش همایون ازجمله دستگیر شدگان بودند.

16 آبان 1357

در پی اظهار پشیمانی ظاهری «محمدرضاپهلوی» از اقدامات 13 آبان و دستگیری تعدادی از مقامات دولتی، که نمود یک مردم فریبی دیگر بود، «امام خمینی»(ره) در سخنانی این اظهارات و اقدامات را مردود و بی ‌اساس دانستند و تصریح کردند اشتباه های محمدرضا پهلوی بیشتر از آن است که با این گونه توبه ‌ها نادیده گرفته شود.

16 آبان 1352

«امام خمینی» (ره) در پیامی ویژه، جهان اسلام را به اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی دعوت کردند.

16 آبان 1343

«امام خمینی»(ره) نگارش کتاب «تحریرالوسیله» را هنگام گذراندن دوران تبعید خود در ترکیه آغاز کردند. این کتاب یکی از مهمترین و کاملترین کتب فقهی شیعه است.

16 آبان 1304

دولت امریکا رژیم رضاخان را به رسمیت شناخت به شرط آنکه تمام قراردادهای منعقده میان ایران و امریکا از سوی این حکومت جدید تهران محترم شمرده شود.

تنظیم: هومن بهلولی