تبیان، دستیار زندگی
سرفیس مایكروسافت (Microsoft Surface) تنها رایانه لوحه‌ای tablet) windows RT) نیست كه بناست امسال به بازار عرضه شود. قرار است ظرف چند ماه آینده چهار رقیب دیگرش نیز پا به میدان رقابت بگذارند تا حاكمیت مطلق مایكروسافت بر تبلت‌های ویندوزی را به چالش بكشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لشكركشی دوباره مایكروسافت


سرفیس مایكروسافت (Microsoft Surface) تنها رایانه لوحه‌ای tablet) windows RT) نیست كه بناست امسال به بازار عرضه شود. قرار است ظرف چند ماه آینده چهار رقیب دیگرش نیز پا به میدان رقابت بگذارند تا حاكمیت مطلق مایكروسافت بر تبلت‌های ویندوزی را به چالش بكشند.

لشكركشی دوباره مایكروسافت

ممكن است برای خیلی‌ها این پرسش پیش بیاید كه اصلا ویندوز RT چیست؟ پاسخ این است كه این سیستم‌عامل (OS) نگارش ساده شده‌ای (lite) از ویندوز 8 است كه با تكیه بر پلتفرم سخت‌افزاری پردازنده‌های ARM می‌تازد. تراشه‌های ARM بسیار ارزان‌تر و كم‌مصرف‌تر (energy-efficient) از همتا‌های ساخت شركت اینتل بوده و به منظور رابط كاربری Metro ویندوز 8 مایكروسافت بهینه سازی شده‌اند. تبلت سرفیس مایكروسافت را می‌توان اولین نمونه از تبلت‌های RT دانست. ما در اینجا قصد داریم تبلت سرفیس windows 8 Pro را به شما معرفی و با سرفیس RT مقایسه كنیم و نتایج به دست آمده را برایتان شرح دهیم.

سرفیس ویندوز 8 Pro مایكروسافت

آنچه مسلم است آینده تبلت‌های ویندوزی از هر جهت وابسته به موفقیت سرفیس است. اولین نمونه به بازار آمده آن یعنی نگارش پایه 32 گیگابایتی”‹كه تاریخ عرضه‌اش بیست و ششم اكتبر همین امسال تعیین شده 499 دلار قیمت‌گذاری شده است. (لازم به ذكر است كه این قیمت‌ها، برابر متوسط قیمت جهانی كالاست و روشن است با توجه به قیمت دلار در كشورهای متفاوت، فرق می‌كند) اگر آن را با صفحه‌كلید پوششی لمسی‌اش (touch cover) بخواهید 599”‰دلار بوده و سرفیس 64 گیگابایتی با صفحه‌كلید تاچ كاور 699 دلار عرضه می‌شود. قیمت صفحه‌كلید تاچ كاور به تنهایی 120 دلار است.

لشكركشی دوباره مایكروسافت

پردازنده تگرا 3 انویدیا (Nvidia Tegra 3 CPU) را به عنوان قلب تپنده در سینه دارد. با این‌كه ویندوز 8 آن نگارش كامل دسكتاپی نیست، اما از طریق فروشگاه windows app store به برنامه‌های كاربردی Metro از جمله نگارشی رایگان از نرم‌افزار آفیس مایكروسافت دسترسی دارد. احتمالا تا سه ماه دیگر نگارشPro ویندوز 8 برای تبلت‌ها به بازار خواهد آمد. این نگارش كامل ویندوز 8 بر پردازنده‌های آیوی بریج (Ivy Bridge) اینتل كه در اولترابوك‌ها و سایر لپ‌تاپ‌ها از آنها استفاده می‌شود نیز قابل اجراست. تبلت‌های دارای ویندوز 8 Pro احتمالا كمی قطورتر بوده، باتری آنها تقویت شده و بهینه سازی پشتیبانی لوازم جانبی از جمله USB3.0 در برابر USB2.0، خروجی ویدئوی DisplayPort و شكاف پایانه گسترش كارت حافظه SDXC و ظرفیت دو برابری فضای ذخیره داده (storage) نسبت به نگارش RT در آنها صورت گرفته است.

ممكن است برای خیلی‌ها این پرسش پیش بیاید كه اصلا ویندوز RT چیست؟ پاسخ این است كه این سیستم‌عامل (OS) نگارش ساده شده‌ای (lite) از ویندوز 8 است كه با تكیه بر پلتفرم سخت‌افزاری پردازنده‌های ARM می‌تازد

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 6‌/‌10 اینچی سرفیس از نظر نور به خانواده صفحه‌نمایش‌های ClearType تعلق دارد و از نسبت قاب تصویر (aspect ratio) برابر با 16:9 كه مشخصه HDTV است بهره می‌برد و نمایش فیلم‌های كیفیت‌دار شما را روی صفحه‌نمایش تبلت به صورت تمام (full-screen) صفحه ممكن می‌سازد و در آن از كشیدگی (steretching) و جمع‌شدگی كناره‌های تصویر (letterboxing) فیلم‌ها خبری نیست.

بیشتر تبلت‌های اندرویدی نسبت قاب تصویر 16:10 دارد و آیپد از نسبت قاب تصویر چهارگوش 4:3 كه یادآور تلویزیون‌های پیش از HD است، بهره می‌برد. تفكیك‌پذیری صفحه‌نمایش نگارش RT سرفیس 1366 در 768 پیكسلی بوده در حالی كه رزولوشن صفحه‌نمایش سرفیس Pro تا حد 1920 در 1080 پیكسل یعنی 1080p بهینه‌سازی شده است.

لشكركشی دوباره مایكروسافت

سرفیس ویندوز 8 Pro جوهررسانی دیجیتال (digital inking) را مورد پشتیبانی قرار داده كه كیفیت نوشتن با قلم stylus و بزرگنمایی نوشته‌ها را تا حد زیادی بالا برده و نوشتن روی آن بسیار روان و اثری از بریده‌بریده‌ شدن لبه فونت‌ها در آن مشاهده نمی‌شود. بنابر گفته مایكروسافت، این امر به لطف نرخ نمونه‌سازی (sampling rate) خوب 600dpi داده‌های ثبت شده صفحه‌نمایشی كه روی آن می‌نویسید، میسر شده است و به صورتی مشهود موجبات جوهررسانی دیجیتال دقیق‌تری را فراهم می‌سازد.

به لطف فرآیند تضمینی نوری (optical bonding process)، هیچ لایه اضافی بین شیشه Gurilla Glass 2.0 و صفحه‌نمایش وجود ندارد و نوشتن با قلم استایلوس روی آن، حس نوشتن روی كاغذ واقعی را منتقل می‌كند و اصلا وجود شیشه را روی صفحه‌نمایش حس نمی‌كنید. بنابر اعلام مایكروسافت نوك قلم استایلوس با نقطه‌ای كه شما جوهر دیجیتال را می‌بینید تنها 7‌/‌0 میلی‌متر فاصله دارد. همچنین سرفیس پشتیبانی از فناوری palm block tech را ممكن ساخته كه از راه آن ویندوز از وجود دو دیجیتال‌ساز (digitizer) بهره گرفته، یكی را به منظور حالت لمسی و دیگری را برای جوهر دیجیتال به كار می‌برد. تا زمانی كه قلم استایلوس در نزدیكی صفحه‌نمایش باشد، ویندوز حسگر لمسی را خاموش نگه می‌دارد؛ بنابراین از خرابی نوشته یا طراحی شما بر اثر اصابت دستتان با صفحه‌نمایش جلوگیری می‌كند. وقتی كارتان تمام شود، قلم به صورت آهنربایی در كنار تبلت جا می‌گیرد.

احتمالا تا سه ماه دیگر نگارشPro ویندوز 8 برای تبلت‌ها به بازار خواهد آمد. این نگارش كامل ویندوز 8 بر پردازنده‌های آیوی بریج (Ivy Bridge) اینتل كه در اولترابوك‌ها و سایر لپ‌تاپ‌ها از آنها استفاده می‌شود نیز قابل اجراست

طراحی بدنه و پایه

مایكروسافت در ساخت بدنه سرفیس از فرآیندی به نام Vapor Mag بهره جسته است. این فرآیند مایكروسافت را قادر ساخته تا فلز را ذوب كرده و بدنه و تمام قطعات تبلت را با ضخامتی به باریكی 65‌/‌0 میلی‌متر قالب‌ریزی كند. كیس كاملا منیزیومی آن را كاملا در مقابل خط و خش و چربی دست مقاوم كرده است.با وجود جنس فلزی، كاملا سبك بوده و همین فناوری Vapor Mag باعث شده مایكروسافت بتواند پایه كشویی درون ساخت kickstand را كه به صورت كشویی از كنار تبلت بیرون می‌آید و در تماشای محتوای رسانه‌ای بصری كاربرد دارد، روی آن بگنجاند. این پایه خیلی خوب روی دستگاه كار گذاشته شده و به تمام معنی به دردبخور است.

لشكركشی دوباره مایكروسافت

انواع پوشش‌های صفحه‌كلیدی

مایكروسافت دو نوع پوشش صفحه‌كلیدی لمسی Touch Cover و پوشش صفحه‌كلیدی مخصوص تایپ Type Cover را برای سرفیس در نظر گرفته است. درست مثل Smart Cover اپل پوشش‌های سرفیس نیز به صورت آهنربایی به كناره تبلت متصل می‌شود. هر دو پوشش می‌تواند هم به عنوان پوششی جهت صفحه‌نمایش سرفیس یا صفحه‌كلیدی كامل برای این سیستم به كار برده شود. این صفحه‌كلید‌ها به دو دكمه برای تاچ‌پد و دو دكمه جهت هدایت رابط كاربری Metro UI ویندوز مجهز بوده و هنگامی كه آن را روی صفحه‌نمایش جمع كنیم، صفحه‌كلید به صورت خودكار خاموش می‌شود. تایپ كردن با Type Cover بسیار لذتبخش بوده و فعلا این صفحه‌كلیدهای پوششی در پنج رنگ موجود است.

مشخصه‌های دیگر

سرفیس دو دوربین HD را در پشت و رو دارد كه تقریبا 9‌/‌0 مگاپیكسل بوده كه از قابلیت ثبت تصاویر 720p برخوردارند. مشخصات رسمی اعلام شده برای این دو تبلت به شرح زیر است:

لشكركشی دوباره مایكروسافت

مشخصات كلیدی سرفیس ویندوز RT

** سیستم‌عامل windows RT

**CPU انویدیا تگرا 3

** ضخامت 3‌/‌9 میلی‌متر

** 676 گرم وزن

**صفحه‌نمایش اچ”‹دی 6/10 اینچی Clear Type

**باتری 5‌/‌31 وات ساعت

**درگاه‌های اتصال: microSD، USB 2.0، Micro-HD video، 2x2 آنتن‌های وای -فای MIMO

** دو گزینه فضای ذخیره داده 32 و 64 گیگابایتی

**دوربین‌های رو و پشت HD

مشخصات كلیدی تبلت سرفیس ویندوز Pro

** سیستم‌عامل windows 8

**نسل سوم پردازنده‌های سری Core اینتل

**ضخامت 5‌/‌13 میلی‌متر

** وزن 903 گرم

**صفحه‌نمایش Full HD 6/10 اینچی Clear Type

**42 وات ساعت باتری

**درگاه‌های اتصال: microSDXC ،USB 3.0، Mini DisplayPort video

**گزینه‌های فضای ذخیره داده: 64 و 128 گیگابایتی

** دوربین‌های رو و پشت HD

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک