تبیان، دستیار زندگی
آهو اشک ریزان خود را به آن حضرت مالید و به چرا رفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرامات رضوی / کرامت دوم


ابراهیم شبرمه گفت: روزی حضرت رضا علیه السلام در محلی که بودیم وارد شد و درباره امامت ایشان بحث کردیم وقتی خارج شد، من و رفیقم - که پسر یعقوب سراج بود- در پی آن جناب رفتیم، هنگامی که وارد بیابان شدیم، ناگهان به آهوانی برخوردیم.

آن حضرت به یکی از آنها اشاره کرد، آهو فورا پیش آمد و در مقابل آن حضرت ایستاد.

کرامات رضوی / کرامت دوم

امام علیه السلام دستی بر سر آهو کشید و آن را به غلامش داد. آهو به اضطراب افتاد که به چراگاه باز گردد، آن حضرت سخنی گفت که ما نفهمیدیم. آهو آرام گرفت.

سپس رو به من کرده فرمود: باز ایمان نمی آوری؟

عرض کردم: چرا. آقای من! تو حجت خدایی بر مردم. من از آنچه قبلا گفته بودم توبه کردم،

آن گاه رو به آهو کرده فرمود: برو! آهو اشک ریزان خود را به آن حضرت مالید و به چرا رفت. بعدا رو به من کرده، فرمود: میدانی، چه گفت؟! گفتم و پیامبرش بهتر میدانند؛

فرمود:

آهو گفت: وقتی مرا نزد خود خواندی، به خدمت رسیدم و امیدوار شدم که از گوشتم خواهی خورد؛ اما حال دستور رفتن مرا دادی، افسرده شدم.

امام علیه السلام کسانی را که از راه راست به بیراهه رفته اند، هدایت میکند تا به اشتباه خود پی برده، به راه راست برگردند، اما منحرفین لجوج در گمراهی خود باقی میمانند.

حسن بن علی وشاء گفت: حضرت رضا علیه السلام مرا در مرو خواست و فرمود:

حسن! علی بن حمزه بطائنی امروز از دنیا رفت و او را داخل قبر کردند. هم اکنون دو ملک داخل قبر او شدند. بدو گفتند. پروردگارت کیست؟ گفت: خدا، پیامبرت کیست؟ محمد بن عبدالله صلی الله علیه و له امام اولت کیست؟ علی بن ابی طالب علیه السلام امام دومت کیست؟ امام حسن مجتبی علیه السلام. امام سومت کیست؟ حسین بن علی علیه السلام. امام چهارمت کیست؟ امام زین العابدین، علی بن الحسین علیه السلام امام پنجمت کیست؟ امام محمد باقر علیه السلام امام بعد از او کیست؟ در اینجا زبانش لکنت گرفت و گیر کرد. او را شکنجه کردند. باز سۆال کردند امام بعد از هفتمت کیست؟ ساکت ماند، آن گاه حربه ای آتشین بر پیکرش زدند که تا قیامت قبرش میسوزد.

حسن بن علی وشاء گفت: از حضرت رضا علیه السلام جدا شدم و این تاریخ را یاداشت کردم پس از مدتی از کوفه خبر رسید که در همان روز بطائنی از دنیا رفته بود و همان ساعت او را دفن کرده بودند.


منبع: دانستنیهای رضوی

بخش حریم رضوی