تبیان، دستیار زندگی
چند سال پیش بود که به دستور وزیر آموزش و پرورش کشور طرح یک نوبته شدن مدارس لازم الاجرا شد. گویا تاثیرات نامطلوبی که نوبت بعدازظهر مدارس بر یادگیری دانش آموزان داشت، سبب اجرای چنین طرحی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه‌هایی که با یک نوبته شدن مدارس اصفهان کلاس شدند!
کتابخانه‌هایی که با یک نوبته شدن مدارس اصفهان کلاس شدند!


چند سال پیش بود که به دستور وزیر آموزش و پرورش کشور طرح یک نوبته شدن مدارس لازم الاجرا شد. گویا تاثیرات نامطلوبی که نوبت بعدازظهر مدارس بر یادگیری دانش آموزان داشت، سبب اجرای چنین طرحی شد. طرحی که اتفاقاً با استقبال خوبی از سوی مردم و مسۆولان آموزشی کشور مواجه شد، اما از همان ابتدا مشکل کمبود فضای مدارس در برخی شهرستان‌ها گریبانگیر مسۆولان آموزشی کشور شد.

شهرستان خمینی شهر از جمله شهرستان‌هایی است که از این مشکل بی‌نصیب نمانده است. از فردای روزی که اجرای طرح یک نوبته شدن مدارس در کشور آغاز شد، مسئولان خمینی شهر به دنبال چاره‌جویی برای حل مشکل کمبود فضای فیزیکی مدارس در شهرستان افتادند. فضای محدود مدارس خمینی شهر سال‌ها قبل از اجرای طرح ملی یک نوبته نمودن مدارس به چشم می‌خورد، اما مشکل کمبود فضای مدارس با اجرای این طرح و امسال نیز با اجرای طرح 3-3-6 برای مسئولان آموزشی شهرستان تبدیل به یک بحران شد.

جمعیت کلاس‌ها با یک نوبته شدن مدارس زیاد شده است

ساناز عسگری، دانش آموز مقطع سوم ابتدایی به خبرنگار می‌گوید: مدرسه‌ای که سال اول ابتدایی در آن درس می‌خواندم وسایل ورزشی بیشتر و بهتری داشت و با دوستانم می‌توانستم بازی و ورزش کنم. مادر ساناز نیز در ادامه صحبت‌های دخترش می‌گوید: به دلیل کمبود کلاس در برخی مدارس، جمعیت کلاس‌های درس زیاد شده و این بر یادگیری دانش آموزان به خصوص در مقاطع ابتدایی تاثیر منفی می‌گذارد. نرگس اسماعیلی که مقطع پنجم ابتدایی را به پایان رسانده است، در حالی‌که سعی می کند به سوالات دقیق پاسخ دهد، می‌گوید: تا کلاس چهارم در یک مدرسه نو درس می‌خواندم که رنگ آمیزی دیوارها، نو بودن نیمکت‌ها بهتر از مدرسه‌ای بود که کلاس پنجم را در آن گذراندم. نازنین صالحی، دانش آموز مقطع دوم دبیرستان نیز از جابه‌جایی و تغییر دبیرستان خود استقبال می‌کند و می‌گوید: تغییر فضای مدارس برای تنوع و ایجاد روحیه دانش آموزان خوب و مفید بوده و از شرایط مدرسه خود راضی هستم.

به دلیل کمبود کلاس در برخی مدارس، جمعیت کلاس‌های درس زیاد شده و این بر یادگیری دانش آموزان به خصوص در مقاطع ابتدایی تاثیر منفی می‌گذارد.

جابه‌جایی مکرر دانش آموزان چندان خوشایند نیست

اما زهرا مرادی دوست او ضمن ابراز نارضایتی از شرایط موجود مدارس دخترانه می‌گوید: جابه‌جایی مکرر و ادغام دانش آموزان چند مدرسه با یکدیگر در دو سال گذشته باعث دردسرهای زیادی برای دانش آموزان شده به طوری‌که من مجبور شدم به مدرسه‌ای دور از محل زندگیمان بروم و از دوستان خود جدا شوم، از طرفی به دلیل ادغام دانش آموزان چند مدرسه جمعیت کلاس‌ها زیاد شده و این موضوع خوشایند دانش آموزان نیست. هم‌چنین جواد سعیدی، دانش آموز مقطع راهنمایی که مدرسه نوساز آنها به دانش آموزان دختر دبیرستانی واگذار شد با ابراز نارضایتی از این تغییرات مکرر، می‌گوید: مدرسه‌ای که الان ما در آن درس می‌خوانیم فرسوده و قدیمی است و امکانات آموزشی و ورزشی مناسبی ندارد.

زهرا مۆمنی، مادر یکی از دانش آموزان خمینی شهری با بیان اینکه امکانات مدرسه فرزندش نسبتا خوب است، می‌گوید: انتقال‌های مکرر دانش آموزان که توسط آموزش و پرورش شهرستان صورت می‌گیرد در برخی موارد به علت دور شدن مدرسه از محل سکونت باعث تحمیل هزینه سرویس بر خانواده‌ها می‌شود که پرداخت این هزینه برای برخی خانواده‌ها مقدور نیست و فشار زیادی بر آنها وارد می‌کند.مدیر آموزش و پرورش خمینی شهر با بیان اینکه این شهرستان خیرین بسیار زیادی دارد، می‌گوید: با جذب این پتانسیل خوب می‌توان به سمت مدرسه‌سازی در شهرستان رفت. سعید شجاعی می‌افزاید: تعداد مدارس ابتدایی شهرستان خمینی شهر در سال تحصیلی گذشته 86 مدرسه بود که امسال این تعداد به 90 مدرسه افزایش یافته است.شجاعی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح 3-3-6 آمار تعداد کلاس‌های مورد نیاز برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی برآورد شده است، ادامه می‌دهد: طبق آمار، امسال شهرستان به 145کلاس در مقطع ششم ابتدایی نیاز دارد که از این جهت در 40 مدرسه مشکل کمبود فضا نخواهیم داشت. وی در خصوص اقدامات آموزش وپرورش این شهرستان برای تامین فضای کلاس ششم در مدارسی که کمبود فضا داشتند، می‌گوید: ابتدا از18 مدرسه خواسته شد که مقطع پیش دبستانی خود را به مدارس غیردولتی انتقال دهند، پس از آن در اقدامی دیگر فضاهایی مانند آزمایشگاه و کتابخانه این مدارس به داخل کلاس‌ها انتقال داده شد و از فضای خالی ایجاد شده در سال تحصیلی جدید به عنوان کلاس استفاده خواهد شد.

مدیر آموزش وپرورش خمینی شهر با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک نوبته شدن همه مدارس، شهرستان نیازمند اعتبارات خاصی است، می‌افزاید: مدارس خمینی شهر به دلیل تراکم بالای جمعیتی شهرستان تا رسیدن به یک نوبته شدن کامل فاصله داشته و نیازمند وقت بیشتری است.

مدیر آموزش وپرورش خمینی شهر با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک نوبته شدن همه مدارس، شهرستان نیازمند اعتبارات خاصی است، می‌افزاید: مدارس خمینی شهر به دلیل تراکم بالای جمعیتی شهرستان تا رسیدن به یک نوبته شدن کامل فاصله داشته و نیازمند وقت بیشتری است، با این وجود اقدامات مۆثری به خصوص در یک ماهه اخیر در این باره انجام شده است و به این منظور کلنگ زنی تعدادی از مدارس را در سه ماه آینده در دستور کار قرار داده‌ایم. وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید مدرسه ابتدایی خیرساز "بخردی" در شهر وازیچه تاسیس می‌شود، گفت: خمینی شهر پتانسیل خوبی از نظر وجود خیرین دارد که به منظور جذب این پتانسیل برای ساخت مدارس برنامه‌های ویژه‌ای در دست داریم. شجاعی، ضمن دعوت به همکاری ارگان‌ها، سازمان‌ها و خیرین برای ساخت مدرسه و تجهیز مدارس این شهرستان می‌گوید: حرکتی که آموزش و پرورش شهرستان برای رفع مشکلات مربوط به کمبود فضا و امکانات آموزشی آغاز کرده در یک افق بسیار روشن است و به زودی خبرهای خوبی در خصوص تجهیز و هوشمندسازی مدارس شهرستان خواهیم داد.


منبع: پایگاه خبری رسانه قانون

بخش سفیران تبیان