تبیان، دستیار زندگی
ه بین المللی قرآن کریم . گزارش دهمین روز نمایشگاه از غرفه تبیان . اجرای نمایش های یوسف گمگشته و حضرت نوح در نمایشگاه قرآن . با حضور رئیس جمهور جوایز خادمان برگزیده قرآن کریم اهدا شد . کوچکترین قرآن جهان در نمایشگاه بین المللی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش دهمین روز نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

. گزارش دهمین روز نمایشگاه از غرفه تبیان

. اجرای نمایش های یوسف گمگشته و حضرت نوح در نمایشگاه قرآن

. با حضور رئیس جمهور جوایز خادمان برگزیده قرآن کریم اهدا شد

. کوچکترین قرآن جهان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

. معرفی بخش آثار مکتوب

. تابلو عاشورا بزرگترین اثر معرق کاری در جهان

گزارش دهمین روز نمایشگاه از غرفه تبیان


یکشنبه 10 آبان، شانزدهم رمضان و دهمین روز نمایشگاه

گزارش امروز را به قلم دوست عزیزمان مصیبت خفن! می خوانید:

نکته اول:

بر خلاف همیشه، امروز صبح غرفه تبیان خیلی شلوغ شده بود به طور یکه آمار عضوگیری در سایت تا قبل از ظهر به بیش از 50 نفر رسید که این خیلی غیرمنتظره بود. شاید دلیل آن تعطیلی روز شنبه نمایشگاه باشد که موجب شده روز یکشنبه تعداد بازدیدکننده بیشتری به نمایشگاه بیاید. بازدیدکنندگان درگروههای ده پانزده نفری به غرفه تبیان می آمدند و وقتی از امکانات و خدمات سایت به خصوص اینترنت رایگان مطلع می شدند اشتیاق زیادی برای عضویت پیدا می کردند.

نکته دوم:

که اتفاق زیاد جالبی نبود اینکه پرده تبیان در تمام روز بی کار و بی استفاده بود. از ویدئو پروژکتور هم هیچ خبری نبود و چیزی روی پرده به نمایش درنیامد که این جای تأسف دارد. امیدوارم از فردا دوباره پرده نمایش سایت فعال بشود. نکته سوم:دیدار بچه ها با بابابزرگ چت تبیان(!) بود. او 34 سال دارد  در بین اعضای فعال چت تبیان از همه بزرگتر است. اسم مستعار این شخص گل یاس 20 می باشد.

نکته چهارم:

یکی از کاربرانی که امروز فرم عضویت پرکرده تاریخ تولدش را زده بود 30/10/83 یعنی تازه دو سه ماهه دیگه قراره به دنیا بیاد! احتمالاً این کاربر عزیز از اینترنت رایگان تبیان ذوق زده شده و تاریخ تولدش را اشتباه نوشته.مصیبت خفن

گزارش دوست خوبمان را خواندید. ضمن تشکر از آقای مصیبت خفن لازم است که از دوستان دیگری چون مرد بزرگ، عاطفه خانم، مهدی 313، امین خوشگله، گل یاس 20، گل 323 و.... که روز یکشنبه ما را در غرفه تبیان یاری نمودند تشکر کنیم. بچه ها خسته نباشید.

ضمناً دیروز بیش از 260 نفر در غرفه تبیان به عضویت سایت تبیان درآمدند.

اجرای نمایش های یوسف گمگشته و حضرت نوح در نمایشگاه قرآن


نمایش های یوسف گمگشته و حضرت نوح به کارگردانی رمضان توکلی تا پایان رمضان در بخش جوان دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اجرا می شود. این دو نمایش کاری از گروه تئاتر میثاق است و برای مخاطبان گروه سنی جوانان ارائه می گردد.

علی رحمانی، امیرجوکار، حمید بوالحسنی، رحمان دهقانی، سید مهدی قادری از جمله بازیگران این دو نمایش هستند.

همچنین نمایش یوسف گمگشته با اجرای متفاوت برای مخاطبان کودک اجرا می شود.

نمایش های یوسف گمگشته و حضرت نوح به ترتیب ساعت 20 و 21 هر شب در سالن نمایش بخش جوان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به روی صحنه می روند.

با حضور رئیس جمهور جوایز خادمان برگزیده قرآن کریم اهدا شد

مراسم یازدهمین دوره تکریم و تجلیل از خادمان برگزیده قرآن کریم عصرشنبه9 آبان با حضور رئیس جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه اطلاع رسانی تبیان به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم در این مراسم که با حضور احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد علی شعاعی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم جمعی از شخصیت های فرهنگی سیاسی کشور، قاریان، حافظان و مفسران قرآن کریم، نویسندگان، هنرمندان، سینماگران، ناشران و نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد، خادمان برگزیده قرآن کریم در رشته های مختلف علوم قرآنی توسط هیئت داوران به شرح ذیل معرفی شدند.

1. نشر و گسترش فرهنگ قرآنی همواره با اهتمام علماء و اندیشمندان قوام و دوام یافته است. حدود 40 سال تفسیر آیات الهی، تلاوت کلام وحی، ارشاد و هدایت مردم و منش و رفتار قرآنی عالمی وارسته از سلاله ی فاطمه زهرا(س) ما را بر آن داشت تا آیت الله سید رضی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی رحمة الله علیه را به عنوان خادم قرآن معرفی کنیم. در خور یادآوری است که ایشان ضمن تدریس فقه و حکمت و فلسفه، هیچگاه درس تفسیر را ترک نکردند و شاگردان بیشماری را تربیت نموده اند. برای ایشان توفیق بیشتر در راه خدمت به قرآن را از خداوند متعال مسئلت داریم.

2. مصحح، حدیث شناس، مؤلف و دانشمند گرامی مرحوم استاد علی اکبر غفاری که با احیاء وتصحیح بیش از 250 کتاب خدمات مهمی را به جهان تشیع مبذول داشتند با بیش از 50 سال خدمت خالصانه به مکتب قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان خادم قرآن برگزیده شدند که متأسفانه در این روزها به سوگ او نشسته ایم. آخرین اثر استاد غفاری آماده سازی و تصحیح تفسیر اَملی در 5 مجلد است که در سازمان چاپ و انتشارات آماده چاپ است.

3. همواره ترجمه ی قرآن کریم، به ویژه ترجمه فارسی آن، مورد توجه علما و اندیشمندان بوده است. تلاش ها و زحمات شاعر اهل بیت آقای علی موسوی گرمارودی که از شعرای به نام معاصرند و آثار متعدد قرآنی نظیر داستان پیامبران واشعاری در مضامین قرآنی گوشه ای از خدمات ایشان است با ترجمه ی زیبا، روان و ادیبانه ی خود مجموعه ی فعالیت های قرآنی خویش را تکمیل نمودند. هیأت داوران ایشان را به عنوان خادم قرآن کریم معرفی و از خدمات ایشان تقدیر می کند.

4. مکاتب و جلسات قرآنی مکان اصلی تربیت شاگردان بی شماری بوده است و از دیرباز به این مراکز توجه می شده است. سرکار خانم فاطمه سید خاموشی، مشهور به خانم طاهایی، با تربیت صدها شاگرد و تألیف و تدریس علوم قرآنی در مجموعه ی مکتب نرجس، موجب خدمات زیادی به ساحت مقدس قرآن کریم شده است. هیأت داوران سرکار خانم طاهای را به دلیل بیش از 30 سال تلاش در نشر و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم به عنوان خادم قرآن کریم معرفی می کند.

5. ترویج ونشر قرآن کریم بدون همت استادان، مربیان و مدیران قرآنی امکان پذیر نیست. آقای احمد حاجی شریف با تدریس در جلسات هفتگی قرآن فعالیت خود را قبل از انقلاب آغاز کرد. عضویت در بسیاری از شوراهای قرآنی، تدریس در مقاطع مختلف و تألیف کتب آموزشی، گوشه ای از خدمات ایشان است. هیأت داوران پس از بررسی بیش از 30 سال خدمات ممتد در زمینه ی ترویج فرهنگ قرآنی ایشان را به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

6. استاد رحمن مؤذن زاده ی اردبیلی با صوت دلربا ودلنشین خود و تربیت شاگردانی در زمینه های مختلف در بین مردم همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. 80 سال عمر استاد مؤذن زاده مشحون از خدمات و فعالیت های قرآنی است. هیأت داوران ایشان را به پاس داشت خدمات ارزنده به قرآن و اهل بیت به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

7. هیأت داوران یازدهمین دوره ی انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم، آقای حاج کریم منصوری، قاری و حافظ کل قرآن را به دلیل خدمات 25 ساله ی خود در زمینه تلاوت زیبای قرآن، تدریس و اداره ی جلسات و شرکت در مجامع و مجالس بین المللی قرآنی، و کسب مقامهای متعدد کشوری و بین المللی به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

8. هیأت داوران آقای حبیت الله صادقی، دانشجوی دوره ی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه را به دلیل خلق آثار هنری، مدیریت نمایشگاهها و همایش های هنر دینی، تألیف مقالات و کتب در زمینه ی هنر اسلامی به عنوان خادم برگزیده قرآن معرفی می کند.

9. نرم افزارهای قرآنی از ابزارهای جدیدی هستند که در خدمت قرآن قرار دارند کوششهای اندیشمندان و متخصصان ایرانی در این زمینه موجب خلق آثار برجسته ای شده است. هیأت داوران پس از مطالعه و بررسی دقیق نرم افزارهای علوم قرآنی، آقای دکتر سید رضا نجفی را به دلیل سالها مطالعه و تألیف کتابها و مقالات متعدد در زمینه های ادبیات قرآنی و خلق نرم افزار اعراب القرآن که حدود 10 سال برای تولید آن مطالعه و بررسی کرده است به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

10. نشر قرآن کریم و کتب علوم قرانی و همواره تأثیر بسزایی در ترویج قرآن کریم داشته است. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات سرکار خانم زنبق که 30 جلد تفسیر برای کودکان و نوجوانان تألیف و منتشر کرده اند. بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه ی قم را به دلیل سالها تلاش در زمینه ی نشر کتب دینی به ویژه چاپ و نشر علوم قرآنی که از جهت کمی و کیفی بر اساس آمار خانه ی کتاب در صدر ناشران قرار گرفته است، به عنوان خادم قرآنی معرفی می شود.

11. بدون شک حمایت نهادها، وزارتخانه ها، دولت و مجلس از فعالیت های قرآنی سهمی برجسته در نشر و گسترش فرهنگ و معارف عالیه قرآن کریم داشته است. هیأت داوران از بین سازمانها و نهادها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل فعالیت مستمر در زمینه ی قرآن و تأسیس بنیاد قرآن و عترت به عنوان خادم قرآن معرفی می کند. این بنیاد علاوه بر چاپ دهها کتاب قرآنی، تربیت مربیان، برپایی محافل قرآنی، و راه اندازی پایگاه اینترنتی توانسته است فرهنگ قرآنی را در حوزه های مختلف قرآنی نهادینه کند.

12. حوزه سینما با تولید فیلم های سینمایی سهم بسیاری در نشر و ترویج فرهنگ دینی داشته است. هیأت داوران، آقای شهریار بحرانی را به دلیل به تصویر کشیدن قصص قرآنی به ویژه خلق اثر فاخر مریم مقدس(س)، خادم قرآن معرفی می کند.

13. صدها هنرمند سینمای جوان در سالهای اخیر در عرصه ی تولید فیلم های کوتاه آثار زیبایی خلق کرده اند. هیأت داوران، از بین هنرمندان سینمای جوان، آقای عباس صالح مدرسه را به دلیل تولید آثار مختلف با مضامین قرآنی از جمله سرزمین ما، نشان از بی نشان ها و ... به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

14. هنرهای سنتی همواره زینت بخش محافل قرآنی، مساجد و مدارس دینی و از بهترین و درخشانترین نمادهای معماری اسلامی است.

هیأت داوران استاد محمود ماهر النقش را که سالها سابقه کاشی کاری و خلق آثار متعدد در مساجد و مدارس دینی دارند را به عنوان خادم قرآن معرفی می کند.

15. هیأت داوران آقای عدنان الشریفی هنرمند خوشنویس اهل امارات متحده ی عربی را به دلیل کتابت دو قرآن نفیس و آثار دیگر شایسته قدردانی دانسته، از خدمات ایشان در راه نشر و گسترش فرهنگ قرآنی تقدیر می کند.

16. هیأت داوران از آقای محمد قمر سلطان از خوشنویسان چیره دست پاکستان که تمامی قرآن کریم را در پرچم جمهوری اسلامی ایران، و تصاویر حرم حضرت علی(ع) و مسجد النبی، مسجد الحرام کتابت کرده است ودو قرآن رانیز در اندازه های 15/1×1 و 5/4×5/2 سانتیمتر به رشته ی تحریر آورده است. تقدیر و تشکر می کند.

کوچکترین قرآن جهان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم


کوچکترین قرآن جهان در ابعاد یک در دو میلیمتر توسط "رائین اکبرخانزاده" نگاشته شده و در نمایشگاه قرآن کریم به نمایش درآمده است.

خانزاده در گفت و گو با روابط عمومی موسسه اطلاع رسانی تبیان عنوان کرد این قرآن را با چشم غیرمسلح و در طول یکسال نگاشته است نگارش کلمه بسم الله بر روی تار مو و کلمه الله و الله اکبر و یا علی بر روی یک ذره شکر و تصویر مقام معظم رهبری بر روی عرض یک دانه برنج از دیگر آثار قابل توجه این هنرمند در نمایشگاه قرآن است.

وی اظهار داشت در حال حاضر مشغول نگارش قرآنی رنگی در ابعاد یک در دو میلیمتر و نگارش کل قرآن کریم بر روی صفحهA3 می باشد.

خانزاده بیان کرد آثارش تاکنون در نمایشگاههای قرآنی چهارده کشور به نمایش درآمده است.

وی هدف خود را از نگارش قرآن های کوچک، ایجاد تنوع و جذابیت برای مخاطبان عنوان کرد.

تابلو عاشورا بزرگترین اثر معرق کاری در جهان


محمد توانا سرپرست گروه معرق کاری تابلو عاشورا ،با همکاری یک گروه از هنرمندان معرق کار تابلوی عاشورا را به عنوان بزرگترین اثر معرق کاری در جهان در طول دو سال فعالیت خلق کرده است. این اثر بر مبنای نقاشی عصر عاشورا اثر ماندگار استاد محمود فرشچیان شکل گرفته است. این تابلو با استفاده از رنگ های طبیعی ساخته شده و مورد تأیید کارشناسان و استاد فرشچیان است. به گفته علی توانا با توجه به محدودیت رنگ چوب تحقیق زیادی درباره انواع چوب شده و پنج درصد از تابلو با آلیاژهایی مثل برنج، مس، خاتم و آلومینیوم شکل گرفته است.

در ساخت تابلو عاشورا از 30 نوع چوب از جمله چوب های گردو، نارنج، شمشاد، چنار، راش و زردآلو استفاده شده است.

این اثر با همکاری ابوالفتح بهرام، علیرضا سپهری، سیدحجت الله رئیسی و مصطفی توانا ساخته شده و با خط حسین آقانوری تزئین شده است.

توانا عشق و علاقه به ائمه اطهار و بویژه امام حسین(ع) را به عنوان عامل اصلی ایجاد انگیزه برای تولید تابلو عاشورا عنوان کرد.

این تابلو از 6 قسمت مجزا( سه تاج و سه قسمت بدنه) تشکیل شده است ابعاد این تابلو بر اساس ذهنیت خاصی مشخص نشده و فقط برای سالن های بزرگ در نظر گرفته شده است. زیارت عاشورا، اسامی پنج تن آل عبا، گروه چینی بر اساس اسماء الهی، 114 صلوات و نام حضرت ابوالفضل در حاشیه این تابلو حک شده است.

وی آخرین سال حضور تابلو عاشورا  دوازدهمین دوره نمایشگاه قرآن  عنوان کرد و ادامه داد: این اثر فرهنگی و معنوی را به مقام معظم رهبری و آستان قدس رضوی تقدیم کرده ایم.