تبیان، دستیار زندگی
سگ بازی و سگ گردانی طی سالهای اخیر به یکی از معضلات پایتخت نشینان تبدیل شده است بطوریکه علاوه بر ایجاد مزاحمت برای برخی شهروندان رواج دهنده فرهنگ مبتذل غرب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جولان سگ بازان در پایتخت


سگ بازی و سگ گردانی طی سالهای اخیر به یکی از معضلات پایتخت نشینان تبدیل شده است بطوریکه علاوه بر ایجاد مزاحمت برای برخی شهروندان رواج دهنده فرهنگ مبتذل غرب است. پلیس نیز اعلام کرده با این پدیده برخورد می‌کند اما شهروندان تاکنون برخورد قاطع و جدی از ماموران را در این زمینه ندیده اند.

سگ گردانی

در حالی بر اساس مصوبه مجلس سگ بازی ممنوع شده است که برخی از پایتخت نشینان نگهداری سگ را باعث تفاخر خود می دانند. این افراد با سگ هایی که برخی از آنها قیمتی میلیونی دارند در شهر می چرخند و از نگاه شهروندان به خود و سگشان احساس غرور و تفاخر می کنند.

از سوی دیگر اهمال پلیس با این موضوع باعث شده سگ بازان در خیابان های پایتخت جولان دهند. کافی است سری به خیابان های شمال تهران بزنید و با انواع مختلف سگ در این محله های روبرو می شوید که صاحبانشان آنها را برای گردش به خیابان آورده اند.

بر اساس آمار های به دست آمده در رابطه با علت شیوع سگ بازی در میان جوانان و برخی خانواده های ایرانی ، تلاش برای دست یافتن به گونه‌ای پرستیژ اجتماعی در محیط‌های شهری ازجمله مهم‌ترین انگیزه‌هایی است كه برخی از افراد را به نگهداری و نمایش عمومی حیوانات خانگی ترغیب می‌كند و جوانان با مشاهده این حرکت در میان قشر مرفه و به ظاهر متجدد ، برای عقب نماندن از قافله به این پدیده مخرب اجتماعی گرایش پیدا می کنند .

گفتنی است؛ در حالی رواج نگهداری از حیوانات خانگی به خانواده‌های متوسط جامعه هم کشیده شده و جزء لاینفکی از زندگی شهری و کلاس اجتماعی آنها شده است که کارشناسان اجتماعی معتقدند تعداد بسیاری از جوانان بی ‌آنكه حداقل اطلاعاتی از نگهداری، مشكلات و بیماری‌های آن و شناخت شخصیتی حیوان داشته باشند این کار را انجام داده و بیشتر از ماهیت اصلی نگهداری و ارتباط با حیوان، نمایش حیوان و نشان دادن تجدد و كلاس فرهنگی مدنظر آنهاست.

تهیه طرحی در مجلس که قانونی نشد!

39نماینده مجلس سال 89 طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود. این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال 89 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد؛ شامل یک ماده واحده و یک تبصره بود.

بر اساس ماده واحده آن، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس‌العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

بر اساس آمار های به دست آمده در رابطه با علت شیوع سگ بازی در میان جوانان و برخی خانواده های ایرانی ، تلاش برای دست یافتن به گونه‌ای پرستیژ اجتماعی در محیط‌های شهری ازجمله مهم‌ترین انگیزه‌هایی است كه برخی از افراد را به نگهداری و نمایش عمومی حیوانات خانگی ترغیب می‌كند

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و درمنازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود، ممنوع است. بر اساس تبصره این طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف شد فهرست حیوانات نجس‌العین و خطرناک و مضر برای سلامت عمومی به جز سگ ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون را تهیه و اعلام کند.طراحان این طرح در مقدمه توجیهی تاکید کرده‌اند که تهیه این طرح اقدامی برای مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگه‌داری آن در آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ، به‌ویژه تهران است.

این نمایندگان که در بین آنان اسامی برخی از نمایندگان شاخص روحانی مجلس نیز دیده می‌شد، رواج سگ‌گردانی و نگه‌داری را معضلی فرهنگی، اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی دانسته‌اند. طراحان این طرح در مقدمه توجیهی آن خاطر نشان کردند که نگه‌داری از حیواناتی نظیر سگ مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارد و برای سلامت عمومی جامعه نیز مضر است.

طرح مجازات اسلامی شامل این مصوبه طبق اصل 85قانون اساسی در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد، اما هنوز در انتظار تایید شورای نگهبان است .طرحی که هیچ گاه قانونی  نشد.

رواج فرهنگ غربگرایی

دکتر حسینی- آسیب شناس اجتماعی- می گوید : رواج سگ گردانی رواج فرهنگ مخرب غرب در جامعه است.

متاسفانه این فرهنگ در جامعه رو به رشد بوده و نیاز است با آن برخورد جدی صورت گیرد. در ایران سگ ها برای نگهداری از احشام و خانه ها استفاده می شدند و به دلیل اینکه ایرانیان این حیوان را نجس می دانند از ورودش به داخل خانه خودداری می کردند.

وی افزود : اما حالا با رواج فرهنگ غربزدگی در کشور شاهد آن هستیم این حیوان به راحتی به خانه ها راه یافته و وسیله ای برای تجمل گرایی است. نگهداری از سگ های گرانقیمت با هزینه های بالا در بین جوانان رو به رواج است.

جالب اینجاست که بعضی افراد در حالی سعی می کنند به تقلید از یک فرهنگ غربی در خانه یا محل کار خود سگ های کوچک را به عنوان فرزندان خود نگه داری کنند که در فرهنگ غرب نگاه به پدیده سگ گردانی یا نگهداری از آن کاملا متفاوت از آن چیزی است که به غلط در میان برخی خانواده های ایرانی جا افتاده است . متاسفانه شاهد هستیم حس برخی از زنان به سگ هایشان باعث شده آنها دیگر تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشند.

طرح مجازات اسلامی شامل این مصوبه طبق اصل 85قانون اساسی در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد، اما هنوز در انتظار تایید شورای نگهبان است .طرحی که هیچ گاه قانونی  نشد

در كشورهای غربی، وجود حیوانات خانگی در منازل به عنوان یك فرهنگ مرسوم از گذشته وجود داشته و پدیده ای نیست که در زمان های قبل به صورت یک ضد ارزش اجتماعی به آن نگاه شده باشد ؛ البته مردم ایران هم پیش از این از سگ‌های گله، سگ‌های نگهبان و حیوانات اهلی نگهداری می‌كردند، اما دیگر این حیوانات را به خانه ، حمام شخصی ، یا اتاق خواب خود راه نمی دادند .

متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته‌رفته به یك نوع چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود

سگ گردانی

بیماری هایی که سگ بازان را تهدید می کند

متاسفانه اغلب کسانی که در ایران به دنبال نگهداری حیوانات خانگی هستند این موضوع برایشان بیشتر جنبه خودنمایی دارد، به خصوص در سال‌های اخیر که خرید و فروش حیوانات خانگی با قیمت‌های بالا و نامگذاری‌های عجیب و غریب روی آنها بیشتر به یک مد شباهت پیدا کرده است. اما این مدگرایی فارغ از مزاحمت‌هایی که برای دیگر شهروندان در پی دارد نگهدارنده این حیوانات را نیز دچار مشکل می‌کند.

سگ از نظر فقه اسلام جزء نجاسات شمرده شده و خرید و فروش آن حرام است. البته به فتوای مراجع معظم تقلید خرید و فروش و نگهداری سگ شکاری-سگ گله و زراعت و سگ باغ و بستان و خانه و انواع سگهای مطرح شده از این حکم استثناء شده است ولی نجاست آنها به قوت خود باقی است. از سوی دیگر افرادی که از سگهای خانگی نگهداری می ‌کنند به دلیل این‌که اغلب پس از تماس با حیوان دست ‌های خود را نمی ‌شویند یا ممکن است این حیوان به رختخواب صاحب خود نیز راه پیدا کند، در بیشتر موارد میکروب ‌های سگ به افراد منزل منتقل شده و احتمال انتشار میکروب بین اعضای خانواده نیز بیشتر می ‌شود.

تقریبا تمام کسانی که سگ دارند با سگ شان غذا می ‌خورند و بیش از نیمی از آن ها به این حیوان اجازه می‌دهند که روی تختخواب شان کنار آن ها بخوابد.همچنین طبق تحقیقات پژوهشگران آمریکایی آزمایشات نشان می دهد بسیاری از میکروب های مدفوع سگ، در اثر انگشتِ صاحبان آنها، وجود دارد. 10 درصد از افرادی که در خانه سگ دارند دارای زنجیره‌های باکتریایی " E coli " هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده می شود.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- ویستا / 2- خبرگزاری مهر