تبیان، دستیار زندگی

11 راه جلوگیری از خونریزی لثه

خونریزی لثه یکی از مشکلات شایع دهان و دندان می‌باشد که خیلی از ما ممکن است که بارها با آن روبرو شده باشیم. بیشتر ما موقع مسواک زدن دچار خونریزی لثه می‌شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خونریزی لثه، بیماری لثه و دندان 


خونریزی لثه علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر مشکل خاصی داشته باشیم باید به دندان پزشک مراجعه کنیم تا با رفع آن مشکل، از خونریزی لثه جلوگیری کنیم. اما اگر مشکل خاصی نباشد می‌توان با در نظر گرفتن موارد زیر، مشکل خونریزی لثه را برطرف کرد:

 

1- بهترین دهان شویه‌ها برای درمان خونریزی لثه باید حاوی کلر هگزیدین باشند. این عنصر علاوه بر کاهش خونریزی لثه، عامل ضد میکروبی می‌باشد و باکتری‌های مضر بین دندان‌ها و دهان را از بین می‌برد. البته باید توجه داشت که این قبیل دهان شویه‌ها را باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار داد، زیرا در برخی افراد مشاهده شده است که عنصر کلرهگزیدین سبب حساسیت دندان‌ها در آنها شده است.

 

2- هنگامی که خونریزی لثه با ورم ایجاد می‌شود، استفاده از محلول آب و نمک بسیار مفید می‌باشد.  برای تهیه این ترکیب تنها کافی است که یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده و پس از حل کردن نمک در آب ولرم آن را برای یک تا دو بار در روز غرغره کنید.

استفاده از این روش، علاوه بر افزایش گردش خون در لثه به کاهش خونریزی و ورم لثه‌ها نیز کمک زیادی می‌کند.

 

3- یکی از روش‌های مناسب که برای جلوگیری از خونریزی لثه توصیه می‌شود استفاده از چای کیسه‌ای می‌باشد. برای این منظور چای کیسه‌ای خیس را در محلی از لثه که دچار خونریزی شده است قرار دهید. این روش سبب می‌شود تا برگ های چای که حاوی اسید تانیک می‌باشند، سبب کاهش خونریزی لثه شوند. توجه داشته باشید چای کیسه‌ای نباید گرم باشد.

اسید تانیک به طور طبیعی نوعی انقباض دهنده محسوب می‌شود. هم چنین خاصیت ضد درد هم دارد.

کسانی که خونریزی لثه دارند باید از دهان شویه‌های مخصوص و با تجویز دندانپزشک استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است استفاده از دهان شویه‌های معمولی آنها را بیشتر دچار مشکل کند

 

4- استفاده از جوش شیرین نیز یکی از راه های مناسبی است که می‌تواند سبب کاهش خونریزی لثه‌ها  شود. مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. محصولی خمیری شکل را به منطقه‌ای از لثه که دچار خونریزی شده است بمالید. نکته مهمی که در استفاده از این روش باید مورد توجه قرار داد این است که باید این روش را هر چند روز تنها یک بار استفاده کرد. استفاده هر روز از این روش سبب تحریک پذیری بیش از حد لثه‌ها می‌شود و تاثیرات بدی روی لثه‌ها خواهد گذاشت.

 

5- پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از عوامل مهمی است که نه تنها می‌تواند به جلوگیری از خونریزی لثه کمک کند، بلکه می‌تواند سلامت دهان و دندان را تضمین کند. افزایش استفاده از میوه‌ها و سبزیجات برای حفظ سلامت لثه‌ها بسیار مهم است. اگر در رژیم غذایی به میزان کافی ویتامینC گنجانده شود، از بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان و همچنین خونریزی های لثه نیز می‌توان پیشگیری کرد.

 

6- رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. یادگیری اصول مسواک زدن و استفاده از مسواک‌های خوب و نرم که به بافت لثه و دندان‌ها آسیب نزند، نیز از اصول مهم در حفظ سلامت لثه‌ها به شمار می‌رود.

در نهایت هم استفاده از دهان شویه‌ها بسیار مفید می‌باشند. البته باید توجه داشته باشید کسانی که خونریزی لثه دارند  باید از دهان شویه‌های مخصوص و با تجویز دندانپزشک استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است استفاده از دهان شویه‌های معمولی آنها را بیشتر دچار مشکل کند.

 

7- از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ،‌ ترش، گاز دار و سخت اجتناب کنید. این گونه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها سبب تحریک لثه‌ها شده و منجر به خونریزی آنها می‌شوند.

 

8- اگر فردی هستید که سیگار مصرف می‌کنید و از خونریزی لثه رنج برید، باید بدانید که اولین گام برای جلوگیری از خونریزی لثه ترک سیگار می‌باشد. دود سیگار لثه‌ها را تحریک می‌کند و علاوه بر خونریزی‌های مکرر از لثه می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناکی از جمله سرطان دهان و حنجره و... شود.

 

9- در نظر داشته باشید که هر چند وقت یک بار و به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید تا لثه‌ها و دندان‌های شما را بررسی کند تا در صورت مشاهده هر گونه علایم غیر طبیعی شما را از آن آگاه کند و بدون فوت وقت بتواند درمان را برای شما شروع کند.

محکم مسواک زدن و سریع انجام دادن در برخی افراد باعث خونریزی لثه می‌شود

 

10- گاهی مشاهده می‌شود که افراد بدون هیچ گونه مشکل پزشکی با خونریزی لثه دست به گریبانند.  تنها مشکلی که سبب خونریزی از لثه در برخی از افراد می‌شود محکم مسواک زدن و سریع انجام دادن آن است. به این گونه افراد توصیه می‌شود که از مسواک با برس‌های نرم استفاده کنند و حتی المقدور 5 تا 10 دقیقه به آرامی مسواک بزنند و در مسواک زدن هیچ گونه عجله‌ای به کار نبرند. در ضمن از اعمال فشار و زور در مسواک زدن اجتناب کنند.

 

 

11- به افرادی که از خونریزی لثه رنج می‌برند توصیه می‌شود که مصرف قند و مواد شیرین را به حداقل میزان ممکن برسانند و پس از مصرف این دسته از مواد، حتما دهان خود را مسواک بزنند.

مصرف موادقندی سبب به وجود آمدن پلاک های دندانی می‌شود که اگر با مسواک و مصرف آب برطرف نشود، کم کم پوسیدگی دندان را به وجود می‌آورد. لثه‌ها نیز در اثر این پوسیدگی‌ها، ضعیف می‌شوند و خونریزی می‌کنند.


مطالب مرتبط:

چرا از لثه خون می آید؟

وقتی خون جلوی لثه‌ها را می‌گیرد

بیماری لثه عامل چه بیماری‌هایی است؟

دلایل خونریزی از لثه

تغییر رنگ لثه‌ها

بیماری‌های لثه، خاموشند

حجیم شدن لثه در اثر برخی داروها

چگونه بفهمیم لثه مان بیمار شده؟

پیشگیری از بیماری‌های لثه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.