تبیان، دستیار زندگی
آرام‌پز شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ آیا یک برگشت به گذشته است؟ شاید هم این تعبیر برای آرام‌پز تعبیر درستی باشد. این وسیله متعلق به نسل امروز نیست، بلکه یادگاری است از دوران آشپزخانه‌های مادران ما.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرام‌پز فایده‌ای هم دارد؟


آرام‌پز شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ آیا یک برگشت به گذشته است؟ شاید هم این تعبیر برای آرام‌پز تعبیر درستی باشد. این وسیله متعلق به نسل امروز نیست، بلکه یادگاری است از دوران آشپزخانه‌های مادران ما.


آرام پز

آن وقت‌ها که یک قورمه سبزی جاافتاده و درست و حسابی همانی بود که از صبح تا شب داخل آرام‌پز می‌پخت و دست پخت مادرها را بی‌نظیر و متفاوت می‌کرد. امروز اما نسل جدید، از صبوری نسل قبلی چیزی به ارث نبرده و عجول بودن از بارزترین خصیصه‌های این نسل به حساب می‌آید. با این حال گاهی باید عادت‌ها را شکست! بنابراین اگر هنوز در آشپزخانه‌تان یک جای خالی وجود دارد بدانید که این فضا را یک آرام‌پز می‌تواند پر کند. این مطلب را تا انتها بخوانید تا بدانید كه واقعاً باید یک آرام‌پز بخرید.

چرا آرام‌پز یک خرید خوب است؟

1. آرام‌پزها به لحاظ مصرف انرژی بسیار مناسب و کارآمد هستند. آن‌ها در فاصله زمانی 3 تا 12 ساعت معمولاً معادل 2 چراغ روشن یعنی چیزی معادل 200 تا 250 ولت برق مصرف می‌کنند. این در صورتی است که یک فر در همین زمان تقریباً 700 ولت برق مصرف می‌کند.

2. گوشت‌های ارزان، معمولاً سفت هستند و خیلی سخت نرم می‌شوند. البته این‌طور نیست که اصلاً نرم و قابل خوردن نباشند. اما اگر بناست این گوشت‌ها که معمولاً هم گوشت‌های یخ‌زده هستند داخل دهان آب شوند، به زمان پخت طولانی نیاز دارند و این اتفاق دقیقاً همانی است که در آرام‌پزها می‌افتد.

3. اگر قرار است از صبح تا شب را بیرون از خانه باشید و البته در عین حال می‌خواهید وقتی که به خانه برمی‌گردید یک غذای گرم و آماده داشته باشید، خرید یک آرام‌پز را در دستور کار خود بگذارید. در این صورت می‌توانید به راحتی آن را تنظیم کنید تا در فاصله زمانی که شما خارج از خانه هستید، وظیفه‌اش را به بهترین شکل ممکن و بدون اینکه هیچ خطری به وجود بیاید انجام دهد.

اگر قرار است از صبح تا شب را بیرون از خانه باشید و البته در عین حال می‌خواهید وقتی که به خانه برمی‌گردید یک غذای گرم و آماده داشته باشید، خرید یک آرام‌پز را در دستور کار خود بگذارید.

دنبال چه آرام‌پزی بگردید؟

1. آرام‌پزها در اندازه معمولی و البته کوچک‌تر به واسطه اینکه حرارت را خیلی بهتر در سطح دیگچه پخش می‌کنند، بسیار مناسب‌تر هستند. به این ترتیب غذای شما هم مغزپخت خواهد شد.

2. یادتان باشد شما هیچ‌وقت نمی‌توانید یک آرام‌پز را لب به لب از غذا پرکنید. بنابراین اگر یک آرام‌پز 5 لیتری خریده‌اید، می‌توانید آن را تا 4 لیتر پر کنید. پس با توجه به تعداد نفرات به چند لیتری بودن آرام‌پزی که می‌خرید توجه کنید.

3. آرام‌پزی که در شیشه‌ای داشته باشد می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به بقیه آرام‌پزها باشد، چون به این ترتیب می‌توانید پخت غذا را به وضوح ببینید بدون اینکه نیازی به برداشتن در باشد، که باعث می‌شود انرژی نیز به هدر برود.

آرام‌پز

بهترین نتیجه‌ها با آرام‌پز

1. فراموش نکنید که وقتی در آرام‌پز غذا درست می‌کنید حتی یک قطره از آبی که داخل غذا می‌ریزید کم نخواهد شد. بنابراین می‌توانید آب غذایی که قرار است در آرام‌پز پخته شود را به یک سوم شرایط معمولی کاهش دهید.

2. هرگز در حین پخت غذا، در آرام‌پز را برندارید، چون سبب هدر رفتن انرژی خواهد شد.

3. دیگچه داخل آرام‌پز که غذا در آن طبخ می‌شود پیش از شروع کار باید حتماً دمایی برابر با محیط داشته باشد. بنابراین اگر داخل یخچال یا فریزر بود ابتدا صبر کنید تا دمای دیگچه به دمای محیط برسد و بعد آرام‌پز را به برق بزنید.

4. برای استفاده از آرام‌پز هرگز به تجربیات دوستان و آشنایان تکیه نکنید و برای کار با یک آرام‌پز، حتماً به کاتالوگ آن رجوع کنید.

نکته:

اگر می‌خواهید داخل آرام‌پز خود برنج طبخ کنید، بهتر است سراغ برنج‌هایی بروید که برای پخت آن‌ها دستورالعمل‌های ویژه وجود ندارد. به طور کلی قبل از اینکه برنج را داخل آرام‌پز بریزید حتماً آن را با آب بشویید و البته این قدر این کار را تکرار کنید تا آب آن کاملاً شفاف شود. این به آن معنی است که برنج شما کاملاً تمیز و البته آماده پخته شدن داخل آرام‌پز است.

بعضی از غذاها وقتی در آرام‌پز پخته می‌شوند، طعم و مزه کاملاً متفاوت و بی‌نظیری به خود می‌گیرند. به عنوان مثال مزه یک قورمه سبزی آرام‌پزی با یک قورمه سبزی معمولی اصلاً قابل مقایسه نیست. یادتان باشد غذاهای خورشتی در آرام‌پز بسیار خوشمزه‌تر از آن چیزی می‌شوند که شما تصورش را می‌کنید.

منبع: مجله آشپزی ایده‌آل


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: baharrrrr88

مطالب مرتبط:

شگردهای خرید لوازم خانگی

اجاقی مناسب برای آشپزخانه شما

چاقوشناسی، مخصوص خانم خانه‌دار

7 نکته مهم درباره ظروف تفلون

نکاتی برای طبخ پلو و چلو