تبیان، دستیار زندگی
شاید بارها نام سیلیکون ولی (Silicon Valley) به گوشتان خورده باشد اما در مورد آن اطلاعی نداشته باشد و اینکه اصلا در کجای دنیا قرار دارد و چرا امروزه به یکی از مهمترین و حساس ترین نقاط کره زمین برای دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عزیزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب تپنده فنـاوری دنیا

دره سیلیکونی


شاید بارها نام سیلیکون ولی (Silicon Valley) به گوش‌تان خورده باشد اما در مورد آن اطلاعی نداشته باشید. اینکه اصلا در کجای دنیا قرار دارد و چرا امروزه به یکی از مهم‌ترین نقاط کره زمین برای دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شده است. خواننده این مقاله در تبیان باشید تا با سیلیکون ولی بیشتر آشنا شوید.

در دهه 1930 پروفسور فرد ترمن استاد مهندسی برق دانشگاه استنفورد که از وی به عنوان پدر دره سیلیکونی یاد می شود، متوجه شد که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه به منظور پیدا کردن موقعیت شغلی به مناطق شرقی مهاجرت می‌کنند. ترمن به همراه دو تن از دانشجویان خود به نام های ویلیام هیولت و دیوید پکارد دانشجویان مهندسی برق دانشگاه، در سال 1937 با ساخت اولین دستگا های نوسان سازهای الکترونیکی پا به عرصه بازار تولید گذاشتند و شرکتی را با نام تجاری HP پایه گذاری کردند.

پروفسور فرد ترمن

::پروفسور فرد ترمن::

کارکنان HP در سال 1950 به 1460 نفر رسید که 70 نوع محصول مختلف را تولید می کرد و دومیلیون دلار درآمد داشت. این تعداد در سال 1964 به 7500 نفر و 1500 نوع محصول رسید و امروزه این شرکت توانسته به یکی از قدرت های تولید قطعات و رایانه در جهان تبدیل شود.

پرفسور ترمن در سال 1954 در این منطقه اولین پارک صنعتی جهان را تاسیس نمود که از آن به عنوان هسته اولیه دره سیلیکونی یاد می شود. در واقع هدف اصلی این پارک ،که در کنار دانشگاه استندفورد تاسیس گردید این بود،بستر را برای  شروع به کار شرکت هایی که نیاز به کمک علمی و مالی دارند آماده سازد و آن ها را کمک کند تا بتوانند شروع به فعالیت حرفه ای کنند. در واقع همین قرار گیری دانشگاه و یک پارک صنعتی در کنار هم،می توانست نویدگر برداشتن گامی بلند در عرصه فناوری در جهان باشد.

اما اصطلاح دره سیلیکونی از چه زمانی رواج یافت؟

جالب است این اصلاح برای اولین بار توسط یک  نویسنده نشریه فناوری و الکترونیک در سال 1971 به نام دان هافلر رایج شد. در واقع نام گذاری وی به این نام به این خاطر بود شرکت هایی که در آن منطقه بصورت قارچ گونه در حال رشد بودند، یک نقطه مشترک داشتند، بیشتر محصولات آنان از قطعات سیلیکونی ساخته می شود . برای مثال نیمــه هادی ها  در سال 1947 در آزمایشگاه BELL شرکتAT&T و مدارهای مجتمع یا همان IC، در سال 1958 در کارخانه نیمه هادی FAIRCHILD و بالاخره اولین ریزپردازنده  به نام تراشه 4004 در سال 1971 در شرکت اینتل. بدین ترتیب انقلاب رایانه آغاز شد.

قلب فناوری دنیا-دره سیلیکونی

قابل پیش بینی است زمانی که دانشگاه و تولید علم در کنار بخش صنعت قرار بگیرد، باید شاهد نوآوری های جدیدتری نیز باشیم.

در قسمت ذیل فقط به ذکر چند مورد شاخص از شرکت ها و اختراعاتی که از این منطقه حاصل شده بسنده می کنیم:

شرکت هوا – فضای لاکهید در سال 1956 به پارک صنعتی آمد. این شرکت به دانشگاه کمک کرد تا بخش هوا – فضا را تاسیس کند و دانشگاه نیز مشاوره علمی و آموزشی به کارکنان آن شرکت را به عهده گرفت.

** بخشهای تحقیق و توسعه آی بی ام در سال 1952 و هسته اصلی در سال 1911

قلب فناوری دنیا-دره سیلیکونی

** ناسا در سال 1958

**زیراکس در سال 1970

** در آغاز دهه 60 ماشین حسابهای رومیزی ساخته شد.

** موس رایانه در سال 1963 توسط ENGLEBART ابداع شد.

**ابداع زبان PL/I به عنوان اولین زبان برنامه نویسی مختص تراشه 4004 شرکت اینتل ،توسط KILDALL در سال 1972

و ....

هدف اصلی این پارک، که در کنار دانشگاه استندفورد تاسیس گردید این بود که بستر را برای شروع به کار شرکت هایی که نیاز به کمک علمی و مالی دارند آماده سازد و آن ها را کمک کند تا بتوانند شروع به فعالیت حرفه ای کنند

بعد از آن هر شرکت فناوری در دنیا که حرفی برای گفتن در این عرصه را داشت حداقل یک دفتر کار در این منطقه احداث میکرد تا به نوعی دره سیلیکونی را به قلب تپنده دنیای فناوری تبدیل کند. البته نام های بزرگی نیز که امروزه از سهم داران پیشرفت فناوری در دنیا است به چشم می خورد افرادی مانند استیو جابز موسس شرکت اپل، بیل گیتس موسس ماکروسافت، سرگی برین و لری پیج موسسان شرکت گوگل، و حتی می توان به  فرد ایرانی الاصل موسس شرکت Ebayبه نام پیر مراد امیدیار اشاره کرد که به عنوان یکی کارآفرینان برتر در دره سیلیکونی شناخته می شود.

قلب فناوری دنیا-دره سیلیکونی

از دیگر اسامی شرکت های شناخته شده این منطقه در حال حاضر می توان به Adobe Systems  تولید کننده نرم افزارهای گرافیکی، Cisco Systems تولید کننده سخت افزارهای شبکه، Oracle Corporation نرم افزار و سخت افزارهای مدیرت داده،شرکت Yahoo، و دیگر شرکت های نوظهوری همچون Nvidea  اشاره کرد.

در نهایت اگر ما بخواهیم یک دره سیلیکونی در کشور داشته باشیم بد نیست که به این موضوع فکر کنیم که آدم های مناسب برای ایجاد یک دره سیلیکون جدید چه کسانی هستند و محیط زندگی آن ها چگونه باید باشد.

استعدادیابی و جذب سرمایه گذاران، حفظ حقوق ناشر و تولید کننده و از همه مهمتر ارتباط و قرارگیری دانشگاه و بخش تولید علم، در کنار بخش صنعت در همه جای جهان نتیجه های خوبی را از خود نشان داده است که در نهایت از آن دره های سیلیکونی ساخته می شود.

حامد عزیزی

بخش دانش و زندگی تبیان