تبیان، دستیار زندگی
1585;ش پنجمين روز نمايشگاه بين المللي قرآ&#16...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

.

گزارش پنجمين روز نمايشگاه بين المللي قرآن کريم .افتتاح چهارمين نمايشگاه قرآن کريم در استان مرکزي

.

معرفي بخش هنري نمايشگاه.محصولات قرآني 20 کشور جهان در نمايشگاه قرآن کريم

گزارش پنجمين روز نمايشگاه بين المللي قرآن کريم

و اما پنجمين روز نمايشگاه...

امروز به جز اتفاقات هميشگي که معمولاً جريان داره چند اتفاق جديد هم افتاده. اتفاق اول اينکه يک پرده براي نمايش سايت در ابعاد بزرگتر، داخل غرفه نصب شد و از امروز به کمک يک ويدئو پروژکتور و يک لب تاب، سايت تبيان براي بازديدکنندگان به نمايش گذاشته شده.

که استقبال خوبي از اين قضيه شد فقط يک نکته کوچک وجود داشت اونم اين بود که بعدازظهر آقاي رضواني که پشت لپ تاب نشسته بود فقط بخش خودش رو نمايش مي داد! البته اين که يک شوخي بود آقاي رضواني يکي از بچه هاي زحمت کش سايت تبيانه که با همکاري بقيه دوستان  تو بخش هنرمردان خدا يک مجموعه پربار از عکسها و اطلاعات مربوط به شهدا و دفاع مقدس رو گرد آوري کردند. آقاي رضواني خدا قوت.

اما اتفاق دوم: امروز بالاخره صندوق قرعه کشي روزانه تبيان در نمايشگاه راه افتاد. قرار شد هر روز اين صندوق قرعه کشي بشه و به تعدادي از اعضاي تأييد شده نهايي که در قرعه کشي شرکت مي کنند کارت ويژه اهدا بشه. ولي چون اکثراً از اين قضيه بي خبر بودند امروز استقبال زيادي از اين صندوق نشد اما مطمئناً روزهاي آينده استقبال بيشتري مي شه.

و اتفاق سوم: امروز بالاخره جلوي در ورودي نمايشگاه يک داربست نصب شد تا جايزه ويژه تبيان يعني خودرو پرايد روي اون قرار بگيره فعلاً عکس داربست رو ببينيد تا فردا عکس ماشين رو هم روي سايت بذاريم. حالا بايد ديد اين جايزه نصيب کدوم برنده خوش شانس مي شه.

امروز گزارش اعضاي افتخاري تبيان رو نداريم چون بچه ها خسته بودند و زودتر رفتن اما از فردا سعي مي کنيم باز گزارش ها يي داشته باشيم ولي جا داره که از محمد رضا حيراني ، ماني نقاش ، قاسمي ، مصطفي آهنگر و محمد مهدي کرمي و زهرا فروزنده تشکر کنيم .

راستي يک نکته داشت يادم مي رفت تشکر از زحمات بچه هاي فني تبيان به خصوص مهندس مجتبي محمدي که با تلاش بي دريغ خودش اينترنت خوب و پرسرعتي رو براي غرفه مهيا کرد.

خوب اين هم از گزارش امروز. خداحافظ شما تا فردا

افتتاح چهارمين نمايشگاه قرآن کريم در استان مرکزي


چهارمين نمايشگاه قرآن کريم در تاريخ چهارم آبان ماه مصادف با دهم ماه مبارک رمضان  در استان مرکزي آغاز به کار کرد .به گزارش روابط عمومي موسسه اطلاع رساني تبيان به نقل از ستاد خبري نمايشگاه بين المللي قرآن کريم مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه با حضور نماينده ولي فقيه در استان، معاون سياسي  امنيتي استاندار، مديران کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات، اوقاف و امور خيريه و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراک، جامعه قاريان و جمعي از مردم علاقمند به قرآن در فرهنگسراي آيينه افتتاح شد.

اين نمايشگاه داراي بخش مکتوب شامل نمايش قرآنهاي نفيس و خطي ،کتب علوم قرآني و مذهبي، عرضه محصولات صوتي و تصويري و رايانه اي، بخش کودک و نوجوان و آثار هنري مسابقات روزانه قرآني است.

در کنار اين بخشها، کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراک، کانون پرورش فکري کودکان، اداره کل اوقاف و امور خيريه، موسسه خورشيد مکه و چندين نهاد قرآني ديگر به غرفه فعاليت هاي خود پرداختند.

اين نمايشگاه تا تاريخ 14 آبان ماه براي بازديدکنندگان داير مي باشد.

معرفي بخش هنري نمايشگاه


به منظور تشويق و ترغيب هنرمندان عرصه هاي مختلف به تدبر و تامل در قرآن کريم و استفاده از شيوه هاي مختلف هنري در معرفي فرهنگ قرآني بخش هنري نمايشگاه قرآن با بخش هاي ذيل و پذيراي هنرمندان شيفته به ساحت قدسي قرآن کريم است.

الف) نمايش و عرضه آثار و هنرهاي سنتي

به منظور معرفي آخرين دستاوردهاي هنري هنرمندان سنتي کشور گزيده اي از آثار هنرمندان برجسته و پيشکسوتان کشور در 8 رشته: نگارگري، آثارفلزي، آثارچوبي، فرش، سفال، صحافي، دستباف هاي سنتي و شيشه با موضوع قرآن و انتظار تهيه و در نمايشگاه عرضه خواهد شد.

ب) نمايشگاه آثار و تابلوهاي خط و خوشنويسي

1- نمايش آثار هنرمندان و اساتيد پيشکسوت: در اين بخش 18 اثر هنري در موضوعات "قرآن و انتظار" و به سفارش نمايشگاه توسط هنرمندان کشور تهيه و در نمايشگاه عرضه خواهد شد.

2- نمايش آثار ساير هنرمندان: در اين بخش نيز طي فراخوان هاي مختلف از هنرمندان دعوت شد تا آثار خود را در موضوع "قرآن وانتظار" و در 6 رشته ثلث، نسخ، نستعليق، شکسته نستعليق، نقاشي خط و ساير خطوط تهيه و براي ستاد نمايشگاه ارائه نمايند که از اين طريق تعداد 700 اثر هنري به نمايشگاه رسيده است.

3- بخش تصويرگري قصص و داستانهاي قرآني: امسال سومين دوره نمايشگاه تصويرگري قصص قرآني ويژه معصومين همزمان با نمايشگاه قرآن کريم و با حضور هنرمندان و تصويرگران کشور برگزار خواهد شد و موضوع ويژه آن نيز قرآن و انتظار مي باشد. لازم به توضيح است در اين بخش آثاري مورد ارزيابي و داوري قرار مي گيرند که در سال هاي 83-81 خلق شده باشند.

هر ساله و به منظور پرداختن به موضوعات هنري به صورت تخصصي بخش ويژه هنري به عرضه و نمايش يکي از هنرهاي قرآني اختصاص مي يابد و امسال نيز اين بخش به نگارهاي چوبي اختصاص خواهد يافت.

4- بخش کارگاههاي هنري: به منظور آشنايي بيشتر با اسلوب ها و شيوه هاي خلق آثار و هنرهاي مختلف قرآني تعدادي کارگاه هنري در نمايشگاه راه اندازي و از هنرمندان برجسته کشور جهت اجراي زنده کار هنري دعوت شده است تا با حضور در اين کارگاهها به معرفي هنرهاي مختلف قرآني بپردازند. از جمله اين کارگاه ها مي توان به کارگاه هاي قالي بافي، معرق و منبت، نقاشي قهوه خانه اي، نگارگري، حکاکي روي سنگ و چاپ باتيک پرداخت.

5- جشنواره هنرهاي قرآني: استقبال و مشارکت گسترده هنرمندان معاصر کشور به ويژه طراحان و نقاشان موجب شد تا امسال معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همکاري معاونت امور فرهنگي و ستاد نمايشگاه طرح جشنواره هنرهاي قرآني را در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم اجرا نمايد. در اين طرح 110 هنرمند سرشناس و صاحب نام کشور با موضوعات مرتبط با مفاهيم قرآني در قالب هنر مفهومي، هنر تصويري، 110 اثر برگزيده خود را در معرض ديد عموم قرار خواهند گذاشت. اين برنامه از روز جمعه اول آبانماه در تالار وحدت گشايش مي يابد و تا 21 آبانماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان و دوستداران آثار هنري قرآن مي توانند همزمان با گشايش دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآني براي ديدن اين آثار به تالار وحدت مراجعه کنند.

همچنين در اين بخش به مدت 10شب آواهاي قرآني، توسط گروههاي هنري و به صورت زنده در محل تالار وحدت و در جنب نمايشگاه اجرا خواهد شد.

6- جشنواره معرفي برگزيدگان رشته هاي هنري: هر ساله در پايان نمايشگاه و به منظور تقدير از برگزيدگان رشته هاي مختلف، آثار و فعاليت هاي هنري نمايشگاه توسط هيات داوران نمايشگاه ارزيابي و آثار برگزيده انتخاب و ضمن تقدير از آنان هدايايي نيز به آنان پرداخت مي شود. در نمايشگاه دوازدهم نيز در هر رشته هنري 12 نفر انتخاب و معرفي خواهند شد.

7- بخش بزرگداشت کاتبان قرآن کريم: ششمين همايش کاتبان بزرگ قرآن کريم امسال به معرفي و بزرگداشت خوشنويس شهير عصر صفوي و کاتب بزرگ کلام وحي احمد تبريزي، اختصاص يافته است. در اين همايش پژوهشگران و محققان در باره موضوعاتي همچون خاندان و خانواده نيريزي، پرورش و تربيت هنري استاد نيريزي، معرفي آثار برجسته نيريزي، استاد نيزيزي در هنر خوشنويسي و شاگردان او، سبک و شيوه نيريزي در خط نسخ، شخصيت هنري نيريزي، تاثير خط نيريزي بر خط نسخ معاصر ايران. آثار نيزيزي در هنر کتابت مقالاتي ارايه خواهند کرد.

گفتني است مجموعه مقالات مولفان به همراه گزيده آثار مرحوم نيريزي منتشر مي شود.

محصولات قرآني 20 کشور جهان در نمايشگاه قرآن کريم


محصولات قرآني کشورهاي خارجي مسلمان و غير مسلمان براي نخستين بار در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن در معرض ديد عموم قرار گرفته است. به گزارش روابط عمومي مؤسسه اطلاع رساني تبيان، در بخش معرفي محصولات قرآني جهان دو مجموعه صنايع دستي و محصولات توليدي کشورهاي اسلامي و غير اسلامي نظير تايلند، چين، تايوان، مصر، سوريه، لبنان، اسپانيا، ايتاليا، آلمان، عراق، مراکش، هند، برزيل، کره، امارات، عربستان، عراق، اردن و فلسطين قرار دارد.

محمدتقي حق بين مدير مسئول بخش معرفي محصولات قرآني جهان عنوان کرد اين محصولات از کشورهاي مذکور خريداري شده و به هدف آشنايي مردم با تکنولوژي روز جهاني، نرم افزارهاي قرآني، آثار صوتي و تصويري جهان اسلام، اختراع دستگاههاي تحقيقاتي کره، چين و تايوان براي حفظ قرآن و جستجوگري، همچنين ايجاد انگيزه ميان توليد کنندگان داخلي و هنرمندان کشور جهت توليد انبوه و عرضه محصولات به بازارهاي جهاني به معرض نمايش گذاشته است.

وي خاطر نشان کرد کشور چين با 5/2 ميليون قطعه محصولات قرآني در بيش از 300 نمونه مختلف اولين و بزرگترين توليد کننده محصولات قرآني بين کشورهاي خارجي است.حق بين افزود: محصولات قرآني کشور چين شامل دستگاههاي ديجيتالي حفظ قرآن کريم ، صنايع دستي و رايانه هاي قابل حمل براي کودکان و نوجوانان تابلوهاي تزئيني از جنس کريستال، چوب و پارچه مي باشد.

وي در پايان اظهار کرد: يکي از محصولاتي که با استقبال فراوان بازديدکنندگان در اين بخش  قرار گرفته ماکت خانه خدا مي باشد که در کشور اسپانيا توليد شده است درون اين ماکت با عطرهاي خانه خدا همچنين عودهاي که اطراف خانه خدا دود مي دهند به شکل بسيار زيبا و شگفت آوري تزئين شده است.

اين ماکت در واقع از پارچه اي شبيه به بافت پرده خانه خدا تهيه شده است.