تبیان، دستیار زندگی
همه ما در زندگی خواهان روابط گرم و صمیمی هستیم. همه می خواهیم روابط موفق داشته باشیم. اما با وجود این خواستن ها اغلب در برآورده ساختن نیازمان ناتوان هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گرداب تنهایی، اسیر نشوید!


همه ما در زندگی خواهان روابط گرم و صمیمی هستیم. همه می خواهیم روابط موفق داشته باشیم. اما با وجود این خواستن ها اغلب در برآورده ساختن نیازمان ناتوان هستیم. زوج های بسیاری هستند که در اوج عشق و دوست داشتن از یکدیگر فاصله می گیرند و... .


تنهایی

همه ما در زندگی خواهان روابط گرم و صمیمی هستیم. همه می خواهیم روابط موفق داشته باشیم. اما با وجود این خواستن ها اغلب در برآورده ساختن نیازمان ناتوان هستیم. زوج های بسیاری هستند که در اوج عشق و دوست داشتن از یکدیگر فاصله می گیرند و در گرداب تنهایی اسیر می شوند. برخلاف نظر بسیاری، روابط به دلیل اختلاف نظر های بزرگ و پیچیده متلاشی نمی شود؛ واقعیت مساله دیگری است. در اغلب موارد دیوار بی تفاوتی و رخوت و نومیدی بدون اینکه طرفین متوجه باشند، به آرامی و بدون سروصدا بین زوجین کشیده می شود.

دانستن اینکه چه مواردی باعث بروز شکاف در روابط می شود می تواند تاثیر بسزایی در بهبود آن بگذارد. پایدار نگه داشتن یک رابطه موفق نیاز به همکاری متقابل زوج دارد. اینکه فقط یک نفر وظیفه اش را به خوبی انجام دهد چندان موثر نیست زیرا بعد از مدتی تمامی عشق و علاقه ای که وی برای همسرش در زندگی صرف کرده، در ذهنش به نوعی از خود گذشتگی تعبیر می شود که در درازمدت بستر بروز شکاف و فاصله را فراهم می کند.

 

لذا برای جلوگیری از این مساله و ایجاد یک زندگی شاد و موفق باید به این مسایل توجه نمود:

پختگی زوجین قبل از ازدواج : هر چه افراد پخته تر و مستقل تر باشند، توسعه ارتباطات مستقل و افزایش صمیمیت برای آنها آسان تر خواهد بود. استقلال و پختگی، اغلب همراه با افزایش سن افزایش می یابد. به همین دلیل صبر کردن دلیل خوبی برای ازدواج کردن است. در حقیقت بهترین پیشگویی کننده یک ازدواج موفق سن زوجین است.

هر چه سن زوج ها در زمان ازدواج کمتر باشد، احتمال طلاق و جدایی آنها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل افراد مسن نوعاً با ثبات ترند و می دانند که از ازدواج خود چه می خواهند.

دوستی دوطرفه زوجین : در یک ارتباط صمیمانه، اعتماد به نفس عامل مهمی است. اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید، دوست داشتن شخص دیگر واقعاً مشکل است. قبل از اینکه شما عشق بورزید، شما نیازمند احساس امنیت و اطمینان شخصی دارید.

احساس لذت زوجین باید در با هم بودن و جدا از هم بودن باشد : برای برقراری تعادل بین با هم زندگی کردن و جدا از هم زندگی کردن که لازمه یک ارتباط صمیمانه است زوجین نیاز به لذت بردن از فعالیتهای جداگانه و وقت جداگانه دارند. خیلی زیاد با هم بودن منجر به رفتارهای منفی مانند سعی در کنترل کردن همدیگر و شکست در قدردانی از همسر می شود.

همسران قاطع آن چیزی را که از همسر خود می خواهند به طور واضح از همدیگر درخواست می کنند. در واقع قاطعیت مهارتی است که به وسیله آن فرد سعی می کند نیازهای خود را به روشنی و آزادانه بیان کند

داشتن شغل یا کار مناسب زوجین : یک شغل ثابت و ارضا کننده موجبات امنیت اقتصادی و عاطفی زوجین را فراهم می آورد. زمانی که همسران پیشرفت شغلی داشته باشند، در آن صورت وقت و انرژی بیشتری را به روابط عاطفی و اجتماعی خود اختصاص می دهند. به عبارت دیگر هر چه فشار شغلی بیشتر باشد، انرژی روانی کمتری برای برقراری ارتباط باقی می ماند. اگر زوجین برنامه کاری مشخصی داشته باشند، در این صورت شروع خوبی برای ازدواج خواهند داشت. امنیت شغلی باعث تمرکز بیشتری روی ازدواج خواهد شد.

شناخت زوجین از خود : یک ارتباط صمیمانه نیاز به گشاده رویی و صداقت بین همسران دارد. هر یک از زوجین باید قادر به ارزیابی عینی و صادقانه توانایی ها و کمبودهای شخصی خودشان باشند و نباید دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش کنند. همچنین زوج ها باید بدانند که چه چیزی را از شخص دیگر می خواهند و چه چیزی را باید به همسر خود بدهند. دوره آشنایی بهترین دوره برای خودشناسی و دیگر شناسی است.

جرأت ورزی، خود بیانگری زوجین : یکی از کلیدهای توسعه عشق و صمیمت خود بیانگری یا ابراز وجود است. ابراز وجود یعنی اینکه همسران بتوانند آزادانه و صادقانه احساسات، عواطف، عقاید، باورها، نیازها و خواسته های خود را به دیگری بیان کنند.

افرادی که در روابط خود ترسو هستند، اغلب در زندگی به طور مصنوعی نقش بازی می کنند.

افرادی که شخصیت پرخاشگر و سلطه گری دارند در زندگی به دنبال سلطه جویی و تخریب طرف مقابل هستند.

همسران قاطع آن چیزی را که از همسر خود می خواهند به طور واضح از همدیگر درخواست می کنند. در واقع قاطعیت مهارتی است که به وسیله آن فرد سعی می کند نیازهای خود را به روشنی و آزادانه بیان کند.

همسر

ارضا بدون خودخواهی، نیازهای متقابل از طرف زوجین : زمانی که ما روی نیازهای متقابل همدیگر تمرکز پیدا می کنیم، در می یابیم که دیگران نیز تمایل پیدا می کنند که به نیازهای ما توجه کنند. این اصل را تمایل شخصی القا شده می گویند. این اصل بر این تأکید می کند که خودخواهی کمتر در یک فرد، بهترین علاقه نسبت به فرد دیگر است. این حالت منجر به ایجاد ارتباط صمیمانه همراه با مشارکت و همیاری بین دو طرف می شود و در نتیجه هر دو طرف از ارتباط سود می برند.

توجه غیر مشروط، شریک را برای رشد و رسیدن به عملکرد بالا تشویق می کند، که معمولاً هر دو شریک از آن سود می برند.

توجه به ارتباطات میان فردی: برقراری ارتباط و گفتگو یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در ازدواج است. بدون برخورد و مکالمه درست، اختلافات و جرو بحثها به مشکلات بسیار بزرگی تبدیل می شوند.اگر یکی از طرفین یا هر دو آنها فاقد مهارتهای ارتباطی باشد، حل مشکلات بسیار دشوار خواهد شد چون زن و مرد قادر نخواهند بود نقطه نظرات و حرفهای همدیگر را به درستی بفهمند و درک کنند.

مسایل مالی : اگر یکی از طرفین ازدواج، خود را در مسایل مادی غرق کند، قادر نخواهد بود به جنبه های دیگر ازدواج نیز توجه داشته باشد. این رفتار مسامحه کارانه باعث خواهد شد که طرف دیگر احساس کند مورد بی تفاوتی و بی توجهی همسر خود قرار گرفته است که ویرانگر خواهد بود. لذا توانایی مدیریت مسایل و مشکلات مالی ازشاخصه های اصلی زوجین شاد و موفق است.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : پایگاه خبری پلیس ایران ،هفته نامه سلامت ، انجمن روانشناسی بالینی

مطالب مرتبط:

من و همسرم متفاوتیم!

اصول طلایی در زندگی مشترک

زندگی در خانه ی شیشه ای

زناشویی با چاشنی احساس

کپسول هایی برای زندگی مشترک

معجزه ای آشنا در زناشویی

سکوی پرتابی برای همسرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.