تبیان، دستیار زندگی
یشگاهبین المللیقرآن کریم . گزارش چهاردهمین روز از غرفه ی تبیان . نمایش نسخه خطی قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در نمایشگاه قرآن کریم . تشکیل فروشگاه های عرضه محصولات قرآنی در سطح شهر ضروری است . معرفی  بخش ناشران، موسسات و نه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش چهاردهمین روز از غرفه ی تبیان

. نمایش نسخه خطی قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در نمایشگاه قرآن کریم

. تشکیل فروشگاه های عرضه محصولات قرآنی در سطح شهر ضروری است

. معرفی  بخش ناشران، موسسات و نهادهای دولتی قرآنی

گزارش چهاردهمین روز از غرفه ی تبیان


پنج شنبه 14 آبان، بیستم ماه مبارک رمضان و چهاردهمین روز نمایشگاه، امروز شاهد شلوغترین و پرترددترین روز نمایشگاه بودیم.

صبح پنجشنبه یکی دو ساعتی اینترنت قطع بود که کار را با مشکل روبه رو کرده بود. اما با این حال با کمکCD هایdemo تا حدودی مشکل را حل کردیم تا عضوگیری  متوقف نشود.

روز پنج شنبه خیلی از بچه های سایت به غرفه آمدند. پیام پاپ،M، مصیبت خفن، سفیرعشق، افشین، جواد رزمی، گل 323، امین خوشگله، نازی جون،user، شیدا، شادی جون، نه سیب نه گلابی، مانی نقاش و قاسمی نور که هر کدام حداقل چند ساعتی در غرفه حضور داشتند و بازدیدکنندگان را راهنمایی می کردند.

البته چند نفر از اعضا هم سری به غرفه زدند از جمله حسین آقا، محسن آهنگر، الحدید،killer، میثم لقمان، سامان پسری از نسل سوم، عمو صابر، عابدی66،joker، ابرمه آلود، مهدی گل، حامد هدایتی، احمد رهگذر، منتظر و شروین( که از همین جا تولدش را تبریک می گوییم).

امروز یکی از کامپیوترها گریپاژ کرد! که با تلاش مانی نقاش مشکلش حل شد. نکته بعدی اینکه افرادی از اقشار مختلف به عضویت سایت درآمدند که در نوع خود جالب بود. عضویت یک دکتر ارتوپد، یک پزشک اطفال، یک هموطن مسیحی، یک شهروند هندی تبار و یک هکر 15 ساله که به بمب اینترنتی شهرت دارد از اتفاقات روز چهاردهم نمایشگاه بود.

نکته آخر اینکه کمتر کسی هست که در این چند سال اخیر به نمایشگاه قرآن سر زده باشد اما با نام استاد توانا(استاد معرق) آشنا نباشد. پنج شنبه شب استاد توانا و فرزندش آقا مصطفی در غرفه تبیان حضور یافتند و به صورت افتخاری به عضویت سایت تبیان درآمدند.

لازم به ذکر است در روز چهاردهم بیش از 310 نفر در نمایشگاه به عضویت سایت تبیان درآمدند که تا امروز یک رکورد محسوب می شود.

ضمناً مصادف بودن روز چهاردهم با شب قدرعلاوه بر شلوغی غرفه ها، فضای روحانی نمایشگاه قرآن کریم را دو چندان نموده بود .

در این شبهای عزیز از همه شما التماس دعا داریم.

گزارش امروز به کمک دوست عزیزمانsilverboy تهیه شده است.

نمایش نسخه خطی قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در نمایشگاه قرآن کریم


دو نسخه خطی قرآن منسوب به حضرت علی(ع) و امام حسین(ع)، در بخش دست نوشته های قرآنی دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

تاریخ کشف این دو اثر که به خط کوفی نگاشته شده اند به سده سوم هجری بازمی گردد.

در نسخه خطی منسوب به امام حسین(ع) چند سوره قرآنی به خط کوفی روی پوست کتابت شده و در نسخه خطی منسوب به امام علی(ع) آیه ای از قرآن بر روی کاغذ نگارش شده است.

این دو اثر نفیس توسط موزه کاخ گلستان در اختیار نمایشگاه قرآن قرار گرفته شده است.

تشکیل فروشگاه های عرضه محصولات قرآنی در سطح شهر ضروری است


رئیس شورای شهر بر لزوم تشکیل فروشگاه های جامع عرضه محصولات قرآنی در سطح شهر تأکید کرد.

مهندس مهدی چمران تقویت سیستم تولید محصولات قرآنی موردنیاز مخاطبان در داخل کشور را خواستار شد. وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران در ردیف 10 شهر برتر جهان در زمینه نشر قرآن است بنابراین باید در تولید وعرضه محصولات قرآنی و در دیگر رشته های هنری نیز به طور جدی کار شود.

مهندس چمران ضمن تقدیر از عرضه محصولات قرآنی کشورهای خارجی در نمایشگاه قرآن گفت: ما نیز علاوه بر خودکفایی در زمینه تولیدات قرآنی باید سعی کنیم بازارهای منطقه ای و جهانی را بدست آوریم.

وی درباره نمایشگاه قرآن گفت: امسال در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم در حوزه فناوری اطلاعات به ویژه در بخش جشنواره اینترنتی قرآن- انتظار حرکت قابل توجهی صورت گرفته است به طوری که از طریق این تکنولوژی قرآن به منازل مردم برده شده و از این بابت قابل تحسین است. همچنین مستقل شدن بخش ناشران و بخش نرم افزاهای قرآنی از دیگر اقدامات خوب  این نمایشگاه قرآن کریم است.

چمران اظهار داشت: نمایشگاه قرآن باید پیشرو باشد و از دانش روز و امکانات جدید بهره گیرد.

وی در ادامه درباره راه اندازی فروشگاه های عرضه محصولات قرآنی در تهران گفت: شورای شهر تهران آماده است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش خصوصی برای تأسیس فروشگاه های عرضه محصولات قرآنی در مناطق مختلف تهران حمایت کند.

مهندس چمران استفاده از زیبایی های معنوی و ظاهری نمایشگاه قرآن در سطح شهر را مؤثر دانست و افزود: ما از هر حرکتی از جانب هنرمندان در زمینه طراحی اشکال درون شهری حمایت می کنیم و هم اکنون برنامه هایی برای مجسمه سازی در زمینه مفاهیم مربوط به شهدا در دست داریم.

معرفی بخش ناشران، موسسات و نهادهای دولتی قرآنی


با توجه به حضور گسترده اقشار مختلف جامعه در نمایشگاه و علاقه و اشتیاق آنان به تهیه قرآنها و کتابهای علوم قرآنی، بخش ناشران و آثار هنری با حضور ناشران فعال قرآنی کشور و موسسات تولید کننده آثار هنری در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم ایجاد شده است و کتاب های علوم قرآنی و محصولات هنری تولید شده در معرض دید عموم قرار گرفت.

در این بخش 250 ناشر در فضایی به مساحت 1100 متر مربع و در 85 غرفه بیش از سه هزار عنوان کتاب علوم قرآنی و 10 هزار عنوان کتب علوم اسلامی را عرضه می کنند.

لازم به توضیح است ناشران شرکت کننده در این بخش باید حداقل ده عنوان کتاب علوم قرآنی یا قرآن را طی سالهای 80 تا 83 منتشر کرده باشند. این بخش در مقایسه با سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.