تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه برابر با چهاردهم آبان 1391هجری خورشیدی، نوزدهم ذی الحجه 1433 هجری قمری و چهارم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهاردهم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز یک شنبه برابر با چهاردهم آبان 1391هجری خورشیدی، نوزدهم ذی الحجه 1433 هجری قمری و چهارم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

14 آبان 1359

امام خمینی(ره) فرمان شکسته شدن حصر آبادان راصادر کردند. به دنبال این فرمان، طرح های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت. سرانجام پس از گذشت کمتر از یک سال در عملیات ثامن الائمه در مهر ماه 1360 توانستند آبادان را بطور کامل از محاصره خارج کنند.

14 آبان 1358

امام خمینی (ره) یک روز پس از تصرف سفارت امریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام فرمودند: «امروز در ایران باز انقلاب است. انقلابی بزرگتر از انقلاب اول. در این انقلاب، شیطان بزرگ امریکاست.»

یک روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دولت موقت به نخست وزیری مهدی بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد. امام خمینی(ره) نیز با پذیرش این استعفا در حکمی شورای انقلاب را مامور اداره کشور کردند.

14 آبان 1357

جعفر شریف امامی بدنبال حوادث روز 13 آبان و کشتار دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران از نخست وزیری استعفا داد و ارتشبد غلامرضا ازهاری از سوی محمدرضا پهلوی مأمور تشکیل کابینه شد.

14 آبان 1357

به علت اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمائی ملی ایران، فرودگاه مهرآباد بسته شد. در این روز 800 نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون نیز دست از کار کشیدند.

14 آبان 1351

به دستور ساواک بدلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی حسینیه ارشاد، مسجد الجواد و مسجد هدایت تعطیل شدند.

14 آبان 1343

در اعتراض به دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) درسهای حوزه های علمیه و نمازهای جماعت در قم، مشهد، تهران و بسیاری از شهرهای کشور تعطیل شد. دولت نیز در بسیاری از شهرها حکومت نظامی اعلام کرد.

14 آبان 1343

حجت الاسلام مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) بازداشت و به زندان منتقل شد.

14 آبان 1342

علی منصور سفیر کبیر و نماینده دائم ایران در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو شد.

14 آبان 1328

عبدالحسین هژیر وزیر دربار حکومت پهلوی یک روز پس از تیراندازی حسین امامی به سوی وی در بیمارستان درگذشت. حسین امامی در دادگاه، مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت و از آن دفاع کرد.

14 آبان 1325

به مناسبت درگذشت حاج سیدابوالحسن اصفهانی در سراسر کشور سه روز عزای عمومی اعلام شد. او به عنوان بزرگترین مرجع شیعیان، متجاوز از 30 سال در رأس حوزه نجف و از اساتید بزرگ فقه و اصول بود.

14 آبان1320

لوئیس دریفوس سفیر امریکا در تهران در تلگرافی به وزارت خارجه کشورش اظهار داشت: شاه جوان و سیاستمداران اطرافش پس از سرخوردگی نسبت به انگلیس و روسیه که کشورشان را در اشغال دارند، در پی کمک و راهنمائی امریکا هستند و ما این فرصت را نباید از دست بدهیم.

14 آبان 1286

روزنامه روح القدس در عصر مشروطه و به مدیر مسئولی «شیخ احمد تربتی» معروف به «سلطان العلمای خراسانی» به دلیل نوشتن مطالب مختلف علیه ثˆمحمد علی شاه قاجارثˆ توقیف شد.

تنظیم: هومن بهلولی