تبیان، دستیار زندگی
ز نمایشگاهبین المللی قرآن کریم . سه شنبه 12 آبان ماه، هجدهم ماه مبارک رمضان و دوازدهمین روز نمایشگاه . 120 عنوان کتاب با موضوع حضرت علی(ع) در بخش ناشران نمایشگاه قرآن . معرفی بخش آثار مکتوب . مصاحبه با آقای رضا هادی زاده(رضاo...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه شنبه 12 آبان ماه، هجدهم ماه مبارک رمضان و دوازدهمین روز نمایشگاه

. 120 عنوان کتاب با موضوع حضرت علی(ع) در بخش ناشران نمایشگاه قرآن

. معرفی بخش آثار مکتوب

. مصاحبه با آقای رضا هادی زاده(رضاonline64)

.

مسابقه وبلاگ نویسی درباره شب های قدر . معرفی غرفه کشور کوزوو در نمایشگاه قرآن مجید تهران

سه شنبه 12 آبان ماه، هجدهم ماه مبارک رمضان و دوازدهمین روز نمایشگاه


گزارش امروز را به قلم دوست عزیزمان مانی نقاش(mani 11) می خوانید:

امروز چند اتفاق جالب در غرفه تبیان افتاد. اول اینکه صبح قرار بود 4 نفر باشیم اما دو نفر بودیم. به همین خاطر کار کمی سخت شده بود. جمعیت دانش آموزان خیلی زیاد بود به طوریکه گروه گروه بچه ها عضو سایت می شدند و ما فرم عضویت کم آوردیم.

دوم اینکه توی این گیرودار و شلوغی، یکی از بچه های شیطون  ویندوز یکی از سیستمها را به طرز عجیبی پاک کرده بود به طوریکه اصلاً نمی توانستیم وارد کامپیوتر بشویم و این همه تخصص یک دانش آموز در خرابکاری ما را شگفت زده کرده بود!

سوم اینکه در ادامه همین کارهای خرابکارانه 2 تا از کامپیوترهای غرفه به طرز عجیبی دست کاری شده بود، به طوریکه صفحه نمایش آن کامپیوترها برعکس شده بود. یعنی انگار شما مانیتور خود را بر عکس گذاشته باشید.

چهارم اینکه امروز سردبیر محترم سایت یعنی سرکار خانم غروی در غرفه حضور یافتند. راستش من هم کمی شیطنت کردم و خانم غروی را به عنوان یک بازدیدکننده به یکی از کاربران افتخاری سایت( که خانم غروی را نمی شناخت) معرفی کردم. اون بنده خدا هم، از همه جا بی خبر، کلی توضیحات به خانم غروی ارایه کرد و حتی می خواست خانم غروی عضو سایت کند؛ خلاصه ماجرا تا جایی پیش رفت که خانم غروی عضو سایت شد! و بعد خودش را به طور کامل به این خانم کاربر معرفی و از مسئولیت پذیری و توضیحات وی تشکر نمود.

و نکته آخر اینکه امروز موقع افطار حال آقای مهندس وزیری کمی بد شد و نتوانست بعد از افطار به نمایشگاه بیاید. برای ایشان هم آرزوی سلامتی می کنیم.

روز دوازدهم افراد زیادی به عضویت تبیان درآمدند و صندوق قرعه کشی برای کارت عضویت روز به روز پرتر می شود . تعداد افرادی که امروز به عضویت تبیان درآمدند به بیش از 250 نفر رسید.

ضمناً از نکات جالب روز دوازدهم برگزاری مراسم احیاء در نمایشگاه قرآن بود که با استقبال بازدیدکنندگان روبه رو شد و فضایی روحانی بر نمایشگاه حاکم کرده بود.

امروز خودم، مصیبت خفن، رویا احمدی، خانم علیزاده، گل 323، قاسمی نور، رضا آنلاین، ندای سبز، بازش، امیرخوشگله، عاطفه خانم و مرد بزرگ در غرفه تبیان حاضر بودند که از همه این دوستان تشکر کرده و به همگی خسته نباشید می گوییم.

120 عنوان کتاب با موضوع حضرت علی(ع) در بخش ناشران نمایشگاه قرآن


در بخش ناشران دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 120 عنوان کتاب با موضوع حضرت علی عرضه شده است.

" ناصر آزادیان" معاون کمیته بخش ناشران نمایشگاه قرآن گفت: از تعداد 120 عنوان کتاب با موضوع حضرت علی(ع)، 44 عنوان درباره خود امام و 76 عنوان کتاب با موضوع نهج البلاغه به چاپ رسیده اند.

" کتاب شناسی علی"، "مولود کعبه"،" قضاوت های حضرت علی(ع)"،" سیمای حضرت علی(ع)"،" سیره عملی حضرت علی(ع)" و"زندگی حضرت علی(ع)" از کتاب های منتشر شده در نمایشگاه قرآن هستند.

افزود: در بخش ناشران نمایشگاه قرآن حدود 7500 عنوان کتاب عرضه شده است.که از این تعداد آثار، پانصد عنوان قرآن و 180 عنوان مفاتیح است که در معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.

همچنین انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با 400 عنوان، انتشارات آستان قدس رضوی با 350 عنوان و انتشارات بوستان کتاب قم با 300 عنوان بیشترین کتابها را در زمینه علوم قرآنی منتشر کرده اند.

وی استقبال مخاطبان از بخش ناشران را در حد مطلوبی ارزیابی کرد .

معرفی بخش آثار مکتوب


کتابها و نشریات اعم از کتاب های چاپ جدید و نسخه های خطی و نفیس طی طرحها و برنامه های مختلف دربخش آثار مکتوب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. بخش مکتوب نمایشگاه قرآن با برنامه های زیر پذیرای علاقمندان می باشد:

1- معرفی کارنامه نشر قرآنی کشور:

در راستای معرفی کارنامه نشر قرآنی کشور و آشنائی بازدیدکنندگان با  آثار کتب منتشره قرآنی در موضوعات تاریخ قرآن کریم، ترجمه های قرآن، علوم و معارف قرآن و تفاسیر قرآن که  درسال های 82 و 83  انتشار یافته اند را تهیه و در نمایشگاه عرضه کرده اند.

2- نمایش و عرضه کتب منتشره در خارج از کشور:

به منظور آشنایی با آخرین یافته های پژوهشی در سایر کشورها آثار منتشرشده در حوزه علوم و معارف قرآنی در سایر کشورها و طلی سالهای جاری تهیه و در نمایشگاه عرضه شده است که تعداد تقریبی آنها چهار هزار جلد در موضوعات مختلف و به زبانهای عربی و انگلیسی می باشد.

3- برگزاری مراسم انتخاب و معرفی کتابهای برتر قرآنی سال:

در راستای گزینش آثار برتر قرآنی در حوزه مکتوب کشور و تلاش در جهت تقدیر و تشکر از پدید آورندگان کتب برتر، کتب منتشره از مهر ماه سال 82 تا مهر ماه سال 87 مورد ارزیابی قرارمی گیرد و نفرات اول تا سوم در سه حوزه  تالیف، تصحیح و علوم و معارف قرآنی انتخاب وجوایزی به آنان اعطا می شود.

4- انتخاب و معرفی مقالات برتر قرآنی:

در این بخش که برای اولین بار در نمایشگاه برگزار می شود مقالات قرآنی انتشار یافته از مهر ماه سال 82 تا مهر ماه سال 83 طی آئین نامه ای بر اساس داوری مورد ارزیابی قرار می گیرند. شایان ذکر است رشته های مورد ارزیابی شامل تالیف، ترجمه و نقد می باشد.

5- راه اندازی کارگاه آشنایی با مراحل چاپ قرآن کریم:

به منظور آشنایی باز دیدکنندگان با سیر و ظرافت های چاپ قرآن کریم کارگاه آموزشی سیر چاپ قرآن در نمایشگاه راه اندازی وارائه شده است.

6- آشنایی با نویسندگان ، صاحب نظران ، مؤلفان و مترجمان برجسته کشور:

در این بخش هر روز شخصیت ها و پژوهشگران قرآنی دعوت می شوند تا در نمایشگاه حضور یابند و ضمن آشنایی بازدیدکنندگان پاسخگوی سوالات آنان نیز خواهند بود.

7- بخش نسخه های خطی و آثار دست نوشته های قرآنی:

در این بخش 110 اثر نمونه های نفیس قرآن های خطی ایرانی اثر کاتبان به نام و مهرهای دوران اسلامی که آیات و اسماء جلاله بر آنها حک شده در معرض نمایش قرارگرفته است این آثار از 10 موزه و گنجینه گزینش شده اند.

مصاحبه با آقای رضا هادی زاده(رضاonline64)


آقای هادی زاده چرا به شما می گویند رضاonline؟

چون معمولاًonline هستم

و چرا64؟

چون متولد سال 64 هستم.

از کی با تبیان آشنا شدی؟

آذرماه سال 81.

چگونه و از کجا؟

در نمایشگاه قرآن سال 81 تبیان را دیدم و به آن علاقه مند شدم، به خصوص اینترنت رایگان. شاید انگیزه اولیه من برای ارتباط با تبیان همین بود. اما بعد با بخشهای بیشتری چون چت، انجمنهای تخصصی، پست الکترونیک، اینترانت ، مدرسه اینترنتی آشنا شدم که خیلی برایم جالب هستند.

تیبان را می پسندی؟

بله.

چرا؟

به دلیل فضای صمیمی که بین کاربران و مسئولین تبیان وجود دارد.

نقطه قوت تبیان؟

ساختار ساده و ارتباط هماهنگ و صمیمی با کاربران و ارایه فضایی مناسب برای آشناکردن کاربران با مسایل فرهنگی و اسلامی.

و نقطه ضعف؟

استفاده زیاد از فریمها در طراحی سایت و پایین بودن سرعت اتصال کاربران به اینترنت.

یک خاطره از تبیان؟

اولین همایش تبیان و دیدن افرادی که تا به حال آنها را با نام مستعار می شناختم که این برای من تجربه جدید و جالبی بود.

و حرف آخر؟

تبیان پنجره ای نو به دانش و معنویت.

مسابقه وبلاگ نویسی درباره شب های قدر

مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی و مسابقه بزرگ داستان نویسی کوتاه همزمان با شبهای پرفیض قدر در قالب جشنواره ملی اینترنتی قرآن و انتظار در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزار می شود.

مدیر برگزاری جشنواره ملی اینترنتی قرآن و انتظار عنوان کرد به منظور ارج نهادن به شبهای پرفیض قدر و مقام والای حضرت علی(ع) و با توجه به استقبال گسترده ای که از جشنواره ملی اینترنتی قرآن و انتظار صورت گرفته است، ستاد برگزاری نمایشگاه قرآن کریم پیشنهاد داد بخش ویژه شبهای قدر، به جشنواره اضافه شود.

مهندس سیدمهدی تقوی در ادامه اظهار داشت: این بخش شامل مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی و داستان نویسی کوتاه است و محور موضوعات ارسالی باید درباره شبهای قدر و شخصیت، سیره و زندگانی حضرت علی(ع) باشد.

مدیر برگزاری جشنواره افزود: این مسابقه برای نخستین بار در سطح جهان و برای تمام ایرانیان برگزار می گردد و وبلاگ نویسان و نویسندگان اینترنتی حداکثر تا پایان شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان فرصت دارند آثار خود را از طریق سایت جشنواره ارسال نمایند.

وی افزود: به نفرات برگزیده طی مراسمی در روز 22 آبان ماه 3 دستگاه چاپگر اهدا خواهد شد.

گفتنی است، دومین جشنواره ملی اینترنتی قرآن و انتظار همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و علاقه مندان می توانند از طریق پایگاه های اینترنتیwww.Quranfestival.comوwww.motafegh.com  در این جشنواره شرکت نمایند.

معرفی غرفه کشور کوزوو در نمایشگاه قرآن مجید تهران


امسال در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم در تهران کشور کوزوو نیز دارای غرفه ای است که در آن تعدادی از محصولات مذهبی ارائه شده است.

آقای عبدالله رجبی از مسلمانان اهل کوزوو و معرف غرفه برای همکاران ما توضیحاتی را بیان نمودند:

امسال در این نمایشگاه فعالیتهای قرآنی کشور کوزوو به بازدید کندگان معرفی می شود.در این غرفه حدود 30 عنوان کتاب مذهبی در زمینه علوم قرآنی قرار داده شد که همگی در کوزوو چاپ و تکثیر شده اند.

این کتب توسط علمای کوزوو نوشته و تدوین شده و در این غرفه به علاقمندان ارائه می شود.

همچنین شما می توانید کتب خطی را در این بخش مشاهده بفرمایید که برخی از آنها مربوط به 350 سال قبل می شوند و در نزد خانواده های کوزوویی قرار دارند.

کوزوو کشوری با حدود 2.5 میلیون نفر است که 95% جمعیت آن مسلمان هستند.