تبیان، دستیار زندگی
ملی‌پوشان فوتسال ایران در حالی از جمعه برای ششمین بار در جام جهانی حاضر می‌شوند که جبران «51 ثانیه» پایانی دیدار با ایتالیا در دوره قبل، تبدیل به انگیزه‌ای شده است تا ایران این بار در تایلند علاوه بر طلسم‌شکنی 20 ساله، اولین فینال تاریخش را هم تجربه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتسال و آن 51 ثانیه لعنتی


ملی‌پوشان فوتسال ایران در حالی از جمعه برای ششمین بار در جام جهانی حاضر می‌شوند که جبران «51 ثانیه» پایانی دیدار با ایتالیا در دوره قبل، تبدیل به انگیزه‌ای شده است تا ایران این بار در تایلند علاوه بر طلسم‌شکنی 20 ساله، اولین فینال تاریخش را هم تجربه کند.

فوتسال

هفتمین دوره جام جهانی فوتسال از یازدهم آبان (پنجشنبه) به میزبانی شهرهای بانکوک و راچاسیما تایلند آغاز می‌شود و تیم ملی کشورمان با 23 تیم رقابت می‌کند. این دوره از مسابقه‌ها برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که فوتسالیست‌های کشورمان در سال 2008 چنان درخششی در برزیل از خود به نمایش گذاشتند که تمام کشورها از همان چهار سال قبل ایران را یکی از مدعیان اصلی جام جهانی 2012 دانسته‌اند. ایران که در حال حاضر جایگاه هفتم رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داده، کار چندان سختی را در مرحله گروهی جام جهانی تایلند نخواهد داشت و تنها اسپانیاست که در گروه B ، حریف سرسختی به نظر می‌رسد. ایران دراین گروه با تیم‌های پاناما و مراکش هم‌ هم‌گروه است که با توجه به سابقه آن‌ها در این رشته، نخواهند توانست برابر ایران بایستند.

فوتسال ایران که لقب پادشاه فوتسال آسیا را به خود اختصاص داده در بین تیم‌های آسیایی هم شانس بیشتری برای موفقیت دارد چون ژاپن به عنوان تیم دوم آسیا در گروه بسیار دشواری قرار گرفته و کویت هم به نظر می‌رسد تنها زنگ تفریحی برای هم‌گروهی‌هایش باشد. البته در این میان تایلند که میزبانی مسابقه‌ها را هم بر عهده دارد می‌تواند از قرعه آسانش بهره برده و به جمع 16 تیم راه یابد. با این حال ایران در این مسابقه‌ها نه تنها از آسیایی، بلکه از بسیاری از تیم‌های دیگر دنیا سرتر است و برای به دست آوردن یکی از سکوهای جام جهانی این دوره خیز برمی‌دارد.

نگاهی به عملکرد ایران در ادوار قبلی جام جهانی

اولین دوره جام جهانی فوتسال در سال 1989 برگزار شد که ایران در آن حضور نداشت. در این دوره ، برزیل قهرمان شد و تیم های هلند، آمریکا و بلژیک در رده های دوم تا چهارم قرار گرفتند. از دیگر نکات جالب این دوره می توان به گرفتن توپ طلا توسط ویکتور هرمانس هلندی اشاره کرد. بازیکن سال های دور لاله های نارنجی در حال حاضر هدایت تایلند میزبان جام جهانی را بر عهده دارد و این مربی توانسته با تایلند در جام ملت های 2012 آسیا ایران را شکست دهد.

1992 – هنگ کنگ

فوتسال

اولین تیم ملی فوتسال ایران پس از شکست دادن عمان و کویت به جام جهانی 1992 هنگ‌کنگ رسید. بهترین عملکرد ایران در تاریخ جام جهانی نیز در این دوره به ثبت رسید. ایران در این بازی‌ها با هلند،‌ایتالیا و پاراگوئه هم‌گروه بود و توانست به عنوان تیم اول به مرحله بعدی صعود کند. در مرحله بعدی هم با تیم‌های اسپانیا،‌ بلژیک و لهستان هم‌گروه شد و باز هم به عنوان اولین تیم صعود کرد اما این بار در مرحله نیمه نهایی برابر آمریکا شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. ایران در مرحله رده‌بندی هم به اسپانیا باخت تا به رده چهارم جهان قناعت کند. آقای گل این مسابقه‌ها نیز یک ایرانی بود و سعید رجبی کفش طلای دومین دوره جام جهانی را از آن خود کرد. سید مهدی ابطحی هم به عنوان دومین بازیکن جام انتخاب شد و جام اخلاق به ایران رسید. همه این عناوین باعث شد تا بهترین دوره ایران در جام جهانی شکل گیرد که فوتسال ما نتوانسته تا به حال این افتخارات را تکرار کند.

سرمربی‌گری ایران در سال 92 را محمد مایلی کهن بر عهده داشت و بازیکنانش را هم بهزاد غلامپور، صادق ورمزیار، اصغر اکبری، محمود سجادی، محسن گروسی، اکبر یوسفی، سید مهدی ابطحی، مجید صالح، آرش نو‌آموز، اصغر مدیرروستا، سعید رجبی، عبدالله آقابابازاده تشکیل می‌دادند.

همچنین در این دوره از جام جهانی برزیل برای دومین بار پیاپی قهرمان شد و تیم های آمریکا، اسپانیا و ایران به ترتیب دوم تا چهارم شدند. جرجینهو از برزیل نیز به توپ طلای این بازی ها دست یافت و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، سعید رجبی از ایران کفش طلا را از آن خود کرد.

1996 - اسپانیا

تیم ملی برای اعزام به این مسابقه‌ها پوست انداخت و تیم متحول شده‌ای نسبت به دوره قبل به اسپانیا رفت اما نتوانست حتی قسمتی از افتخارات هنگ کنگ را هم تکرار کند. ایران که در این مسابقه‌ها با سرمربی‌گری منصور پورحیدری شرکت می‌کرد، با تیم‌های برزیل، بلژیک و کوبا هم‌گروه بود.

ایران در اولین بازی، کوبا را گلباران کرد اما پس از آن به بلژیک باخت و با اختلاف زیاد هم برابر برزیل تن به شکست داد تا در همان دور اول از گردونه رقابت‌ها خارج شود. بازیکنان ایران را در این دوره، سعید سجادی، مرحوم مسعود استیلی، صادق ورمزیار،‌ رضا زرخانلی، مجید صالح، علی جوادی، حسین حسینی، هاشم حیدری، حسن ارسلانی، محمد مهران‌پور، مهدی سپید دست و محمدعلی یحیوی تشکیل می‌دادند.

برزیل در این دوره هم جام قهرمانی را بالای سر برد و با شکست اسپانیای میزبان برای سومین بار پیاپی بر بام فوتسال جهان ایستاد و اسپنیا به عنوان نائب قهرمانی رسید. روسیه و اوکراین هم به ترتیب سوم و چهارم شدند. برزیلی ها در جام جهانی 1996 علاوه بر قهرمانی بقیه عناوین را هم درو کردند و مانوئل توبیس به کفش و توپ طلای بازی ها دست یافت. برزیل حتی عنوان تیم جوانمرد را هم به خود اختصاص داد.

جام جهانی 2008 برزیل را می‌توان اوج کار فوتسالیست های ایرانی دانست. ایران که در این دوره با تیم‌های اسپانیا، چک، لیبی و اروگوئه هم‌گروه بود، در همان اولین بازی برای حریفان خط و نشان کشید. شاگردان شمس در نیمه اول بازی 3 گل به اسپانیا زدند اما در نیمه دوم پس از دریافت سه گل بازی به تساوی کشیده شد

2000 – گواتمالا

این دوره از جام جهانی که در گواتمالا برگزار می‌شد، با معرفی بازیکنانی که آینده فوتسال را تشکیل می‌دادند، همراه بود. محمدرضا حیدریان، بابک معصومی و وحید شمسایی برای اولین بار حضور در جام جهانی را تجربه می‌کردند و در کنار آن‌ها علی صانعی، امیر فراشی، صفرعلی کاظمی، احمد پری‌آذر، سیامک داداشی، علیرضا افضل، احمد باغبان‌باشی، کاظم محمدی، اصغر قهرمانی، مجتبی معینی و محسن طلوعی دیگر بازیکنان حاضر در این دوره از مسابقه‌ها بودند و حسین شمس هم برای اولین بار روی نیمکت تیم ملی می‌نشست. ایران در این بازی‌ها برای دومین بار با اسپانییا و کوبا هم‌گروه شد و آرژانتین هم دیگر تیم گروه D بود که ایران در آن قرار داشت. شاگردان شمس در گواتمالا امید چندانی به صعود نداشتند چرا که این بازی‌ها برای تمام بازیکنان اولین تجربه جهانی‌شان بود. همین اتفاق هم افتاد و ایران برای دومین بار از گروهش بالا نیامد. اولین نسل طلایی فوتسال هرچند در این بازی‌ها به موفقیتی دست پیدا نکردند اما با تجربه‌ای که به دست آورد مسیری را طراحی می کرد که امروز به کسب 10 قهرمانی آسیا منجر شده است.

ملی‌پوشان در این دوره در اولین بازی با نتیجه نزدیک به آرژانتین باختند و پس از دومین باخت برابر اسپانیا و شکست کوبا برای دومین بار پس از سوم شدن در گروه از صعود به مرحله حذفی بازماندند.

همچنین در این دوره اسپانیا بالاخره به پادشاهی برزیل در فوتسال دنیا پایان داد و موفق شد با شکست این تیم در فینال، جام قهرمانی را پس از 12 سال از چنگ برزیلی ها درآورد. البته مانوئل توبیس برزیلی که در این دوره در زمان اوج خودش قرار داشت باز هم کفش و توپ طلا را به خود اختصاص داد. پرتغال و روسیه نیز در جام جهانی 2000 به مقام سوم و چهارم رسیدند.

2004 - چین تایپه

تیم جوانی که در جام جهانی 2000 حضور پیدا کرده بود، با تجربه خوبی به این مسابقه‌ها آمده بود و بازیکنانی مثل محمدرضا حیدریان، وحید شمسایی و بابک معصومی در اوج بودند. همه این‌ها باعث شده بود تا ایران با هدایت محمدحسن انصاری فرد امیدوار باشد که طلسم را بشکند و پس از 12 سال دوباره به مرحله حذفی جام جهانی برسد. اما این بار هم شانس با ایران یار نبود و از آنجایی که تیم ملی کشورمان در قرعه‌کشی مسابقه‌ها در سید سوم قرار می‌گرفت با تیم‌های مدعی مثل آرژانتین و پرتغال هم‌گروه شد و در این میان توانست تنها از سد کوبا حریف همیشه بازنده‌اش بگذرد. البته این دوره هم تنها و تنها ضرر برای تیم ملی نداشت بلکه با معرفی چند بازیکن جوان و آینده‌دار، فوتسال ایران را بیمه کرد. محمد کشاورز، علی‌اصغر حسن‌زاده، رضا ناصری، محمود هاشم‌زاده، محمود لطفی و فرهاد فخیم در این بازی‌ها برای اولین بار تجربه جهانی کسب و آینده درخشانی را برای خودشان ترسیم کردند.

در جام جهانی 2004 اسپانیا موفق شد با شکست ایتالیا جام قهرمانی را بالای سر ببرد و برزیل هم باشکست آرژانتین به مقام سومی دست یافت. برزیلی در این دوره هم عنوان آقای گلی و بهترین بازیکن جام را به خودشان اختصاص دادند و فالکائو پدیده فوتسال دنیا برای اولین بار با درخشش در این بازی ها توپ و کفش طلا را از آن خود کرد.

2008 – برزیل:

فوتسال

جام جهانی 2008 برزیل را می‌توان اوج کار فوتسالیست های ایرانی دانست. ایران که در این دوره با تیم‌های اسپانیا، چک، لیبی و اروگوئه هم‌گروه بود، در همان اولین بازی برای حریفان خط و نشان کشید. شاگردان شمس در نیمه اول بازی 3 گل به اسپانیا زدند اما در نیمه دوم پس از دریافت سه گل بازی به تساوی کشیده شد.

تیم کشورمان همچنین برابر لیبی و اروگوئه با نتیجه مشابه چهار بر دو به پیروزی رسید و در آخرین بازی مرحله گروهی با نتیجه سه بر دو از سد چک گذشت تا هم‌امتیاز با اسپانیا و تفاضل گل کمتر به عنوان تیم دوم از گروه D به مرحله بعدی صعود کند. ایران سپس با برزیل، ایتالیا و اوکراین هم‌گروه شد. ملی‌پوشان ابتدا تنها با یک گل به برزیل باختند و سپس با نتیجه نزدیک پنج بر چهار از سد اوکراین گذاشتند. اما در سومین بازی و در حالی که ایران از حریفش پیش بود، ایتالیا در در "51ثانیه" مانده به اتمام بازی گل تساوی را زد و هم‌امتیاز با ایران اما با اختلاف تفاضل تنها یک گل به مرحله نیمه نهایی و جمع 4 تیم رسید تا حسرت ایران 20 ساله شود.

این دوره هم مثل دوره‌های قبلی جام جهانی به پیشرفت فوتسال در ایران کمک زیادی کرد البته در جام جهانی برزیل دیگر شکستی به چشم نمی‌آمد و به هر نتیجه‌ای که کسب شد با دید موفقیت نگاه شد. حاصل این موفقیت هم معرفی بازیکنانی مثل محمد طاهری، محمد کشاورز، علی‌اصغر حسن‌زاده و... بود و از محبوب شدن فوتسال بین مردم، نفع زیادی به این رشته رسید تا جایی که قراردادهای بازیکنان ملی‌پوش در لیگ برتر پا به پای فوتبالی‌ها پیشرفت می‌کرد. اما شاید مهم‌ترین دستاورد این بازی‌ها این بود که الان فوتسال ایران برای کسب سکو در جهان نقشه می‌کشد و این امید در بین فوتسالی‌ها به وجود آمده که "می‌توان طلسم 20 ساله را شکست".

در جام جهانی 2008 برزلی ها پس از هشت سال برای چهارمین مقام قهرمانی جهان را بدست آوردند و این عنوان این بار هم با شکست اسپانیا در فینال نصیب برزیل شد. فالکائو نیز برای دومین بار به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد و توپ طلا را بدست آورد و در کنارش، پولا از روسیه به کفش طلا رسید. همچنین در این دوره برای اولین بار عنوان بهترین دروازه بانی هم انتخاب می شد که تیاگو از برزیل موفق شد با کسب این عنوان، دستکش طلا را به کشورش ببرد.

2012 – تایلند

تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در هفتمین دوره رقابت های جام جهانی تدارکات کمی داشته و تنها با انجام دو بازی دوستانه برابر روسیه به تایلند می رود اما بازیکنانی که در ترکیب سرمربی جوان تیم قرار دارند، همه جوان هایی هستند که نسل آینده فوتسال ایران را تشکیل می دهند. بنابراین موفقیت در جام جهانی می تواند نقطه آغاز خوبی برای این نسل باشد.

1- علیرضا صمیمی (ملی حفاری اهواز)، 2- علی کیایی (شهید منصوری قرچک)، 3- علی رهنما (شهید منصوری قرچک)، 4- محمد کشاورز (گیتی پسند اصفهان)، 5- حمید احمدی (شهید منصوری قرچک)، 6- افشین کاظمی (گیتی پسند اصفهان)، 7- علی اصغر حسن‌زاده (صبای قم)، 8- مصطفی طیبی (شهید منصوری قرچک)، 9- مسعود دانشور (لبنیات ارژن شیراز)، 10- محمد طاهری (شهید منصوری قرچک)، 11- حسین طیبی (گیتی پسند اصفهان)، 12- مصطفی نظری (دبیری تبریز)، 13- احمد اسماعیل‌پور (گیتی پسند اصفهان) و 14 - سپهر محمدی (گیتی پسند اصفهان) بازیکنانی هستند که در جام جهانی با همین شماره ها برای ایران به میدان می روند.

تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در هفتمین دوره رقابت های جام جهانی تدارکات کمی داشته و تنها با انجام دو بازی دوستانه برابر روسیه به تایلند می رود اما بازیکنانی که در ترکیب سرمربی جوان تیم قرار دارند، همه جوان هایی هستند که نسل آینده فوتسال ایران را تشکیل می دهند. بنابراین موفقیت در جام جهانی می تواند نقطه آغاز خوبی برای این نسل باشد

نیمی از این 14 نفر برای اولین بار حضور در جام جهانی را تجربه می کنند و علیرضا صمیمی، علی کیایی، علی رهنما، حمید احمدی، افشین کاظمی، حسین طیبی و احمد اسماعیل پور تا به حال در مسابقات جهانی حضور نداشتند. با این وجود به نظر می رسید کادر فنی تیم ملی برای محک این بازیکنان بازی های تدارکاتی متعددی را پیش بینی می کرد اما دیدار با اوکراین و مصر لغو شد و کمیته فوتسال هم نتوانست تیمی را جایگزین کند.

همچنین قرار بود اردوی یک هفته ای در کیش برپا شود که آن هم منتفی شد. البته نباید از حواشی اخیر پیرامون تیم ملی هم گذشت چون این موضوع نیز تاثیر مستقیمی در عملکرد هر تیمی دارد. مصاحبه های تند و تیز وحید شمسایی و جواد اصغری مقدم پس از خط خوردن از تیم ملی علیه عباس ترابیان و علی صانعی موج منفی را بین فوتسالی ها به راه انداخت و در این بین کادر فنی باید مراقبت های لازم را داشته باشند تا این موج به داخل اردو نیز وارد نشود. با این اوصاف همه کارشناسان و مربیان فوتسال معتقدند که علی صانعی در تایلند ماموریت دشواری خواهد داشت.

بررسی حریفان ایران

اسپانیا: این تیم که در آخرین رنکینگ جهانی در جایگاه نخست قرار گرفته است به نوعی حریف سنتی ایران در مرحله گروهی جام جهانی به حساب می‌آید چرا که این سومین بار است که با این تیم در جام جهانی هم‌گروه می‌شویم. ایران پیش از این در 2000 و 2012 نیز با ماتادورها هم‌گروه شده بود. تیمی که امسال اسپانیا در جام جهانی شرکت داده، یکی از پیرترین تیم‌های تاریخ اسپانیاست اما اکنون دریای تجربه‌اند و آن‌ها حتی به تیم پیر شده برزیل هم خط و نشان کشیده‌اند. هدایت اسپانیا را در این دوره ونانسو لوپز به عهده دارد و تقابل او با خسوس رودریگو اسپانیایی که مربی ایران است هم دیدنی خواهد بود. اسپانیایی بودن مربی ایران حتی می‌توانست شناخت بیشتری از حریف را به بازیکنان ایران دهد. در تیم اسپانیا بازیکنان شاخصی خوانژو، لوییز آمادو، کیکه، اورتیس، آلوارو، سرخیو لوزانو و فرناندائو حضور دارند که هر کدام تجربه چند دوره حضور در جام جهانی را دارند. بهترین تیم قاره سبز در راه صعود به جام جهانی 32 گل به ثمر رساند اما حتی یک گل هم دریافت نکرد.

تیم ملی ایران در چهار مصافی که در جام جهانی با اسپانیایی‌ها داشته، یک برد و یک باخت در سال 1992، یک باخت در سال 2000 و یک تساوی در 2008 به دست آورده است اما در مجموع از 16 بازی این دو تیم دو را ایران برد، 10 به نفع اسپانیا به پایان رسیده و چهار بازی هم مساوی شده است.

پاناما هم گروهی دیگر ایران در این بازی ها است که جایگاه 35 رنکینگ جهانی را دارد و فوتسال ایران هیچ وقت با این تیم پیکار نداشته است. مراکش سومین حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی نیز در رده 38 رده بندی جای گرفته است. ایران با این تیم نیز مسابقه نداده و برای اولین بار در تایلند به مصاف مراکش می رود.

ملی پوشان فوتسال که بامداد دوشنبه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) به قطر رفتند، بعد از ظهر دوشنبه وارد بانکوک و در هتل هیلتون مستقر شدند. شاگردان صانعی روز گذشته نیز در آخرین محک به مصاف استرالیا رفتند. بازیکنان همچنین امروز و فردا تمرین می کنند و ایران از جمعه باید در اولین بازی به مصاف اسپانیا برود.

پیش‌بینی حریفان ایران تا فینال جام جهانی 2012

تیم ملی کشورمان در گروهی قرار دارد که اسپانیا با دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی جهان شانس اول صعود به مرحله حذفی است راه پیدا کنیم. همچنین در مرحله یک هشتم نهایی باید با تیم دوم گروه F پیکار کنیم. در گروه F نیز تیم‌های روسیه، گواتمالا، جزایر سلیمان و کلمبیا هستند که در این بین روسیه به احتمال فراوان تیم اول و گواتمالا نیز تیم دوم خواهد شد. با این وجود کار ایران برای رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی هم چندان دشوار نخواهد بود. ملی‌پوشان در این مرحله نیز باید با تیمی بازی کنند که برنده بازی تیم‌های اول گروه A و سوم یکی از گروه‌های C ، D و E خواهد بود که به نظر می‌رسد اوکراین از بقیه تیم‌ها وضعیت بهتری داشته باشد و ایران در مرحله یک چهارم نهایی باید با این تیم پیکار کند که در صورت پیروزی پس از 20 سال دوباره به جمع چهار تیم برتر جهان راه پیدا خواهد کرد.

اما در مرحله نیمه نهایی از آنجایی که برزیل یکی از تیم‌هایی است که در مرحله یک چهارم نهایی بوده و از سایر مدعیان سرتر است ، به احتمال زیاد با این تیم مصاف کنیم و در صورت صعود به فینال نیز کارشناسان اسپانیا را حریف ایران می دانند

بخش ورزشی تبیان

منبع: ایسنا